العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > M11 , M12

قديم 03-04-2010, 11:09 AM
الصورة الرمزية fineart607
fineart607 fineart607 غير متواجد حالياً
من انا؟: mahmoud
التخصص العملى: جيولوجى
هواياتي: السيارات - رسم -

fineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محدش يضحك عليا أسبرانزا M11 جننتني

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fineart607 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فعلا انا والله لسة مكمل 5000 كيلو وفعلا موضوع المفتاح ده قلقنى بس جزاكم الله خير انت ريحتنى بس عايز اعرفك حاجه
وربنا شاهد على الكلام ده
العربيه دى مش حلوه ومش وحشه
انا عربيتى استلمتها بعد نزول الأعلانات ودفعت فيها اكتر من ثمنها علشان استلمها فورى
للأسف فيها بعض عيوب التجميع وخاصة الفروقات وكان هناك فرق واضح فى الكبود الفرق فى الشمال اوسع من اليمين ورحة صيانة اسبرانزا الأم على طريق مصر اسكندرية ومن حبى فى العربيه دى خليت 2 من اصحابى يشتروها
وللأسف التوكيل مكنشى عايز يعمل الفرق ده الى كان فى الكبود على الرغم ان سهل جدا وقالوا روحوا الشركة نفسها
من الأخر متعملشى الا بعد خناقه والله العظيم قمة الغباء الى فى الدنيا
وبعدها فى صوت تزييق خلفى وده ةوالله مش عندى لوحدى ولما رحت معرض الفورميلا واشتكيت للمندوبين قالوا حظك من السماء مدير الجوده هنا وطبعا قابلنى بالترحيب واشتكيت له اعطى لى الكارت وقالى اى مركز خدمة بيقمشى باللازم كلمنى فورا
والله العظيم فى صيانة ال5000فى مركز خدمة جسر السويس وده بعد لما المصيبة الكبرى حصلت السياره مش عايزه تدور والموضوع اتكرر جايب عربيه زيرو علشان ادفعها كل يوم بيدى علشان تدور الله يخرب بيوتهم
المهم التوكيل قال البطارية بايظه روح غيرها لان احنا مش الوكيل منصور هو توكيلها رحت التوكيل وبعد جدل وصلت لمدير الخاص بالبطاريات قالى العربيه دى فيها عيب تسريب ولو ركبت 100 بطاريه مش هتنفع روح صلحها يا حبيبى وانا اغير لك البطاريه
رحت التوكيل قالو لى تسريب ايه وبعد نقاش والله بختصر عليكم لان دمى اتحرق انا وعائلتى كلها
قالى مدير المركز تعالى الأسبوع القادم لان فى زحمة انا لازم اكشف حته حته
وبعد اما كشوفوا قالوا لى اه فى تسريب من لمبة الشنطه والله اعلم صدق ولا كذب وهناك قابلت واحد معه نفس العربيه
واشتكى من التزييق وعلى فكره لما كلمنا مدير الجوده بشركة اسبرانزا حسب الكارت الى معى قال لى مليش دعوه انا شغال فى المصنع وانا لو شفته والله هضربه
والتزييق رجع تانى والشنطة مش بتقفل كويس لانهم لعبو فيها والبطارية اتغيرت بالعافيه وصيانة ال 5000 مش 80 جنيه والله اكتر من كده حوالى 180 والمصيبه ان لمبه abs ,علامة تعجب تفيد قصور فى نظام الفرامل من ساعة اخر مره بتنور وتطفى كانى مشترى بجد لعبه صينى والله العظيم انا بحب العربيه دى رغم كل ده بس انا مضايق ده حتى الماتور احيانا بسقف على الرغم ان البنزيين 92 والحجه مفيش سوفت وير لسه ليها مسخره
انا بكره ان شاء الله رايح المركز تانى وهقول لهم على الأشارات الى بتقيد وتطفىء دى وكمان تسقيف السياره وصوة الزقزقه كانى راكب مرجيحه انا مش نادم انى اشترتها بس نفسى الاقى صدق فى المعامله والله لا الانوس كانت كده ولا حتى الفيرنا خساره عربيه زى دى تكون فيها بعض الأشياء دى اتمنى انى الاقى حل بكره وصدق فى المعاملة ولو حد يقدر يقدم المساعده يقول لى بس ميكونشى زى البيه الكاذب بتاع الجوده ده

وحسبنا الله ونعم الوكيل
صوت التزييق فى الزجاج هو بس الى باقى وصوت التزييق من اسفل العربيه عملوه فى توكيل جسر السويس الى بجوار ابو غالى
بس بصدق مهندس الأستقبال الى هنال الى قابلنى واعتقد انه اسمة ابراهيم اى كلام وعيل بيدور على المبررات وامنيه حياته هى انه يجرب بس العربيه يا ريت يشوفوا شغلهم بضمير وعلى العموم انا لو هعمل الصيانه تانى اذا عملت هروح توكيل اسماعيلة الى كانت جايب منه الأنوس الله يمسيها بالخير كانت 100 100 وربنا يعوض علينا
قديم 06-04-2010, 09:57 PM
wael5 wael5 غير متواجد حالياً

wael5 is on a distinguished road

ربنا يجازيك كل الخير على المعلومات القيمه دى لأننى أفكر بجد فى شراء سياره اسبرانزا وكنت عاوز حد يشكر لى فيها والحمد لله وجدت لديك ما كنت أبتغيه فشكرا جزيلا لك وربنا يحفظك من كل سوء أنت وحبيبتك الصغيره

عضو جديد نوفى بالمنتدى

wael5

ptmnlo123per122ptmnlo123p er122ptmnlo123per122ptmnl o123per122ptmnlo123per122
قديم 03-05-2010, 10:57 AM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

اشكرك كثيرا علي المجهود الرهيب لجمع تلك المعلومات وخصوصا وانا افكر جديا بشراء M11 ممكن تفيدني بحجم صندوق الامتعة كام ليتر وهل هو في نفس حجم اللوجان 510 ليتر ولا اكبر
قديم 03-05-2010, 12:49 PM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute

ربنا يبارك ليك فيها، ويزيدك فيها حبا.
وأذكرك بأثر عن سيدنا علي: أحبب حبيبك هونا ما عسى أن يكون بغيضك يوما ما، وأبغض بغيضك هونا ما عسى أن يكون حبيبك يوما ما.
ويارب تفضل تحبها.
وبالنسبة لي أنا عمري ما حبيت الصيني، ومش عارف إن كان في يوم ممكن أحبه، بس حاليا مفيش أي نية إني أشتري صيني، ولو حتى نزل بأسعار أرخص من كدة، وشكرا ليك
قديم 24-11-2010, 11:13 AM
beko2010 beko2010 غير متواجد حالياً

beko2010 will become famous soon enoughbeko2010 will become famous soon enough

على فكرة المارد الصينى قادم لامحالة والايام بيننا