العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > M11 , M12

قديم 16-01-2010, 07:23 PM
الصورة الرمزية rotana_cinemaa
rotana_cinemaa rotana_cinemaa غير متواجد حالياً

rotana_cinemaa is a glorious beacon of lightrotana_cinemaa is a glorious beacon of lightrotana_cinemaa is a glorious beacon of lightrotana_cinemaa is a glorious beacon of lightrotana_cinemaa is a glorious beacon of light
انا ليه اختارت أسبرانزا m11 هقولكم

انا كان عندي دايو لانوس عربية جميلة قعدت معايا 3 سنين كنت شاريها مستعملة المهم وبكل صراحة كان شكلها نوعا ما جميل بالنسبالي وسعرها في المستعمل رخيص وكمان كنت بحطلها بنزين 80 وطبعا ده كان توفير بالنسبالي كبير جدا قطع الغيار كانت عند البقال زي مبيقولو لكن كنت حاسس اني راكب عربية قديمة شكلها محفوظ من سنة 1997 كمان بقت تاكسي وده غاظني اوي لاقيت موديلات في التاكسي زي تيوتا وفيرنا والنترا واسبرانزا a516 موديلات جديدة وجميلة حواليا تاكسيات بدئت أحس بعدم رضا من الدايو الانوس كمان حصلي حادث بسيط جدا والحمد لله وهو ان الدايو كنت ماشي بيها بسرعة عادية وموش كبيرة وفجاة وقف قدامي عربية مرسيدس ركبت علي الفرامل طبعا زحفت وصرخت ووقفت بعد مدمي نشف وكانت خبطت شنطة العربية المرسيدس خبطة خفيفة الخبطة دي معملتش في شنطة المرسيدس حاجة لكن بهدلت الأقصدام عندي ووش الكبوت ساعتها حسيت اني راكب عربية مصنوعة من الورق وشكلها بعد الخبطة بقي وحش جدا وزاد جوايا بقي الأحساس بأني لازم أغير العربية المهم فترة بقي التفكير في التغير ياتري اجيب أيه
1 _ الهيونداي مثلا مهي فيرنا وتاكسي وبردو صاجها اي كلام وفارملها تيل عادي ولا abs ولا حاجة
2 _ الدايو الشيفورلية مثلا مهي نفس العربية ونفس الصاج وكل شيئ وفرامل عادية وتاكسي مغرق الدنيا
3 _ الأوبترا مثلا نفس الصاج ونفس الفرامل ونفس الشكل طيب اغير بقي خالص واشتري حاجة غريبة
4 _ الماتريكس هي هي عربية حلوة وكبيرة لكن نفس الفرامل وغالية فوق 80 الف جنيه ومن غير الاوبشن والكامليات
5 _ بروتون جين تو بصراحة شكلها جميل وسعرها حلو وموش تاكسي ولا منتشرة أوي الله طيب والكماليات والاوبشن مفيش طيب ايه الحل بقي انا زهقت وموش قادر اخد قرار
سألت نفسي انا عايز أيه بالظبط لاقيت نفسي عايز عربية اولا متعديش 80 ألف جنية وثانيا فيها كل الأوبشن وثالثا شكلها شيك جدا ومختلف جدا وموش منتشرة ورابعا صاجها متين وفراملها abs وخامسا وسادسا وسابعا
والله العظيم مالاقيت غير أسبرانزا m11 حبيبتي شكلها تحفة مليانة أوبشن كاملة موش منتشرة وموش تاكسي وفيها abs وفيها كمان الي عرفته بعدها abd توزيع الفرامل وصاجها بجد جامد جدااااااااااا الله وسعرها 75 ألف جنية للدرجادي روحت شوفتها في المعرض بتاع المصرية أتجننت عليها شوفت التيجو 1600 بردو اتجننت عليها المهم الحيرة بقت بالنسبالي في الأختيار بين عربيتين مجنني وبفكر فيهم ليل نهار التيجو 1600 ولا أسبرانزا m11 المهم فكرت وأستشارت تاني نصحوني بعض الناس بالتيجو والبعض بي m11 وانا محتار والقرار صعب وعيني وقلبي كانو متجههين للتيجو 1600 بصراحة أكتر من m11 المهم واحد صاحبي اشتري التيجو 1600 وشوفتها معاه بالصدفة وسوقتها وأتكيفت أوي وسألتو رأيك ايه بصراحة خوفني قالي العربية ناشفة وبطيئة والماتور موش قادر عليها والعفشة موش قادرة علي وزنها وجرها بدأت أفكر ازاي وقولت صاحبي يمكن موش عايزني اجيب عربية زي عربيته روحت بقي أشتري لأني خلاص موش قادر أعيش من غير عربية والقرار كان تيجو 1600 المهم من الناس الي معرض المصرية ومعرض تاني غير المصرية لاقيتهم بيرشحولي ال m11 وبيشكرو فيها جدا ولاقيتهم عندهم نفس الكلام بتاع صاحبي ان التيجو 1600 ضعيفة وال 2000 هي الي ملهاش حل وانا موش هقدر علي تمنها المهم روحت متخذ قرار وانا في المعرض والله شوفو النصيب بقي عندكم أسبرانزا m11 أيوة الوان أيه فضي وأسود لاء هاخد الأسود العربية شبه الكيا سيراتو والعربية فخمة أوي في اللون الأسود أشتريتها وانا مرعوب وقلقان وخايف لكن دلوقتي بعد مشترتها ب3 شهور ونص أحساسي أن ربنا كرمني بيها شكلها تحفة بجد ومجنن أصحابي ومعجبين بيها أكتر من التيجو كمان لاقيت التيجو منتشرة جدا 2000 وال 1600 موش منتشرة وأسبرانزا m11 لاقيتها موش منتشرة هي كمان وده عيب في توفير قطع غيارها وأكسسوارها وميزة بجد انها خداعة بشكلها الفخم والجميل والغريب ان ناس كتيرة جدا من مالكي السيارات بجميع موديلاتها بيوقفوني ويسألوني عن سعرها وبيناتها وحبينها ومعجبين بيها جداااااااااااااااا ولحد بقي متنتشر وتبقي تاكسي اكون انا خدت متعتها ادعولي ربنا يباركلي فيها ويبعد عني العين والحسد وربنا يوفق ويكرم كل الي يختار زي حلاتي عربية سعرها جميل وكل شيئ فيها جميل من شكل وامكانيات وفخامة واوبشن كامل وعيبها الوحيد بالنسبالي عشان انا طماع هههههههههه أن مفيش منها فتيس أتوماتيك حتي لو 80000 كنت هشتريها عشان المانيوال تعبت منه اوي بصراحة وزهقت لكن والله غيارتها ناعمة جدا جدا كانها أتوماتيك وأسف طولت عليكم ونصيحة اعرف امكانياتك المادية واحتياجاتك أيه والباقي علي الله والي ليك فيه نصيب هتشوفو وأسيبكم في رعاية الله
قديم 16-01-2010, 07:44 PM
الصورة الرمزية يسري أبو الخير
يسري أبو الخير يسري أبو الخير غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب - مجال التصدير
هواياتي: كتابة القصة القصيرة

يسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا ليه اختارت أسبرانزا m11 هقولكم

مبروك عليك السيارة .. ربنا يباركلك فيها و يكفيك شرها .. آآآآآآآمين يارب العالمين
المهم .. حاول تعملنا تقرير تفصيلي بعد فترة استخدامك لها ..

هكذا أنت يا إمرأة .. بين جنبات النفس و الروح
و بين العقل و القلب .. أتدركين لماذا ؟ ......!!!!
قديم 16-01-2010, 07:52 PM
tefa_king1 tefa_king1 غير متواجد حالياً
من انا؟: mostafa rabea
هواياتي: cars,races

tefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond repute

ربينا يباركلك فيها يارب و يكفيك شرها عايزين تقرير كده فى كل حاجه بقى

قديم 16-01-2010, 08:18 PM
geuvara_2010 geuvara_2010 غير متواجد حالياً

geuvara_2010 is a glorious beacon of lightgeuvara_2010 is a glorious beacon of lightgeuvara_2010 is a glorious beacon of lightgeuvara_2010 is a glorious beacon of lightgeuvara_2010 is a glorious beacon of light

عايز تقرير بقي عن كل حاجه جوده التقفيل والاداء و الموتور كل كل حاجه
قديم 16-01-2010, 08:54 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

الف الف مبروك و ربنا يديك خيرها و يحميك من شرها يا رب
العربيه شكلها حلو فعلا و ربنا يملهالك بركه
و عقبال المره الجايه تجيب الجير الاتوماتيك اللي انت نفسك فيه

حـازم خـضـر