العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 02-02-2012, 10:01 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يا جماعه عربيتى بتحرق بنزين كتير ومش عارف اعمل ايه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

على فكره الاستهلاك كده مش وحش .. ومعتقدش ان ده بسبب مشكله فى العربية ..

المشكله اعتقد فى نمط سواقه حضرتك .. حاول تكون سواقتك اكتر سلاسه وانقل الغيارات فى مواعيدها صح .. ولا بدرى اوى ولا متاخر اوى ..

الفيصل فى استهلاك العربية للبنزين هو مقدرا الضغط على دواسه البنزين .. يعنى خليك عارف ان كل ما تدوس بنزين اكتر انت كده بتحرق كميه بنزين اكبر .. فحاول تتدرب على السواقه بسرعه معقوله باقل دوسه بنزين ممكنه ..

جرب الكلام ده واكيد هتلاقى فرق باذن الله ..

ممكن كمن تكون بتحسب الاستهلاك وانت كنت بتمشى فى الزحمه جوه البلد .. وطبعا الزحمه بتخليك ماشى بسرعات قليله او تقف فى اشارات لفترات طويله نسبيا . طبعا كل ده والعربية دايره وبتحرق بنزين ولكن مش بتعد كيلوات كتير .. علشان كده ممكن تلاقى نفسك حرقت 20 لتر فى مسافه 160 كيلو فقط ..

على العموم الاستهلاك المتوسط بالنسبة للانوس جوه البلد المفروض يكون فى حدود 180 كيلو فى الصفيحه (20 لتر) .. وعلى الطريق فى حدود 200 - 220 كيلو فى الصفيحه ..

طبعا ده كل مع اسلوب سواقه عادى مش سرعه وحرق ولا هادئ اوى برضو ...
تعقيبا على كلام الأستاذ حسام ، انا كنت شغال على 92 بس لاحظت انه مش بيعمل مسافات زى ال90 او ال80 ده كمان الزحمة اللى على طول فى البلد مش بتخلص يادوب اطلع من ميدان مقفول أدخل على التانى لدرجة انك ممكن تاخد الطريق من مصر الجديدة لمدينة نصر فى أكتر من ساعتين ، ولو العربية فضلت تجرى ساعتين على الطريق ممكن تحرق أكتر من 20 لتر بنزين عموما من 160-140 فى الصفيحة جوا البلد حلو أوى ، المهم تكون حساسات الموتور شغالة كويس ومفيش أى عطل
تقبلوا مرورى
قديم 02-02-2012, 10:31 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

قياس الاستهلاك جوه البلد مبيجبش غير القلق على الفاضى
الفيصل هو على السريع بسرعة منتظمة 90 كم / س لو فوق ال 250 كم فى الصفيحة يبقى حلو

ملحوظة : بتهيألى ال i10 اوتو اللى هيا 1100 سى سى و كمان موديل 2012 بتبقى حلو قوى لما تجيب 160 فى الصفيحة جوه البلد

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 03-02-2012, 10:21 PM
lanos2010 lanos2010 غير متواجد حالياً

lanos2010 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة YA122 مشاهدة المشاركة

غيرت البوجيهات مكملتش 3000 كيلو
وكمان فلتر الهواء مكلش 10000 كيلو ايه بقا المشكله
160 ك داخل البلد على 20 لتر ؟
عايز اعرف فى حاجه تانيه ليها بتأثر على استهلاك البنزين
متقلقش الإستهلاك بتاعك كده معقول انا بتعمل معايا من 350الى 360 كيلو فى ال 40 لتر يعنى بالكتير 180 كيلومتر فى الصفيحة.:w6w2005041122053 268
قديم 23-02-2012, 01:13 PM
aslaa aslaa غير متواجد حالياً

aslaa is on a distinguished road

من مميزات الانوس الخطيره بنزين 80 حط بنزين 80 وهتلاقي فرق حقيقي في كل حاجه لان 80 هو الوحيد الاي مش مغشوش الان لرخص سعره