العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سيات SEAT

سيات SEAT سيات SEAT سيات الاسبانية الاصل الالمانية الطابع قائد الجناح الرياضى فى مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سيات كوردوبا ابيزا وتوليدو وليون

قديم 09-04-2009, 02:16 PM
mando_07 mando_07 غير متواجد حالياً

mando_07 will become famous soon enoughmando_07 will become famous soon enough
ibiza 2001

أولاً السلام عليكم جميعاً أنا عضو جديد في المنتدى الجميل دة أنا أول مرة اكتشفه إنهردة الصراحة بس مشاء الله جميل وكل اللي فيه ناس محترمين ومنهم محمد ابيزا ودا شاب رجولة الصراحة
أنا كنت عايز استفسر عن حاجة في الابيزا ال-٢٠٠٠-٢٠٠١ إيه أخبار الموتور ال-1000cc معاكوا كويس وبيجري ولا كتيان ؟يعني مثلاً يطلع من 1300cc كوري (اكسنت مثلاً) ولا لأ وتكييف العربية إيه أخباره حلو وبيسقع ولا مش أوي والكنبة الخلفية واسعة ولا مش أوي؟ واستهلاكها في البنزين إد إيه في الصفيحة؟ و أي ملاحظات ليكوا طبعا على العربية يا رت تقولوها و أخيراً تنصحوني بيها ولا أجيب بتمنها نوبيرا أو سيفيا؟
وأنا أسف أوي على الاسئلة الكتيرة دي بس انتوا عارفين أن قرار شراء عربية دة برضو محير أوي
وشكراً ليكوا مقدماً ptmnlo123per159ptmnlo123p er1110
قديم 09-04-2009, 05:25 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ibiza 2001

اهلا وسهلا بيك
وعقبال مامحمد ابيزا يشوف السؤال ححاول اساعدك

إيه أخبار الموتور ال-1000cc
موتور كويس مش وحش ولحد 140 سحبه جميل جدا لكن بعد كده بيضعف بالتاكيد

يعني مثلاً يطلع من 1300cc كوري (اكسنت مثلاً) ولا لأ
مافيش حاجه اسمها موتور الماني يطلع من موتور اكبر منه لمجرد انه الماني
فيه معادله الوزن و القوه هيا اللي بتتحكم في النقطه دي
وعموما سحبها حلو مش حتخذلك

وتكييف العربية إيه أخباره حلو وبيسقع ولا مش أوي
تكييف العربيه حلو مش وحش

والكنبة الخلفية واسعة ولا مش أوي؟
ضيقه و لو واحد متوسط الطول حيبقي مضايق و هو قاعد هيا عاوزه طفلين ورا مش افراد بالغين

واستهلاكها في البنزين إد إيه في الصفيحة؟
مش اقل من 350 كيلو علي الطريق

ي ملاحظات ليكوا طبعا على العربية يا رت تقولوها
لازم تشتري واحده حالتها نضيفه و خد بالك انا كلامي اللي فوق دا كله
من خلال تجربتي لعربيه ما كملتش 80 الف كيلو يعني لسه جديده
يعني كل ما تستنضف كل ما يبقي اريحلك و حاول بقدر الامكان تكون فابريكه بره و جوه

و أخيراً تنصحوني بيها ولا أجيب بتمنها نوبيرا أو سيفيا؟
دي ركوبه و دي ركوبه
عاوز عربيه عائليه هات سيفيا
عاوز عربيه شبابيه و قويه هات ابيزا
ماينفعش نقارنهم ببعض
واي خدمه

حـازم خـضـر

قديم 09-04-2009, 07:01 PM
mando_07 mando_07 غير متواجد حالياً

mando_07 will become famous soon enoughmando_07 will become famous soon enough

ألف شكر ليك يا باشا أنت بجد ردك كان وافي وممتاز بس ممكن أنت تقولي رأيك اجبها هي ولا أجيب سيفيا أو نوبيرا
قديم 09-04-2009, 07:08 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

العفو
ماهو انا قولتلك علي حسب استعمالك للعربيه
يعني مثلا الابيزا تناسب شاب او عائله حديثه التكوين
لكن لا تناسب عائله كبيره زي السيفيا او النوبيرا
فهمت قصدي؟

حـازم خـضـر

قديم 09-04-2009, 08:19 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

محمد حبيبي ازيك يا مان:D

حازم رده وافي جدا و النوبيرا و السيفيا كأعتمادية انتوا عارفين رأيي في الكوري و عندك احمد عشماوي كان معاه معاه نوبيرا و غيرها و جاب باسات 99 و النوبيرا عيوبها معروفة مقصات رشاشات و طنابير السيفيا مش هكلم فيها لاني مبحبهاش ولا اعرف حاجة عنها بصراحة

بس العربيات فئات يا محمد يعني الابيزا هاتش باك شبابيه فاهمني الشباب حتي لما بيتلموا في عربية صغيرة برضه بيبقوا اعدين مكبرين دماغهم و الحياه بيس انما الناس الكبيرة هي اللي عايزه نوبيرا او سيفيا عشان واسعين و النوبيرا و السيفيا فئة السيدان فئة عائلية مش زي الابيزا نهائيا و بعدين قلتلك لو عرفت تخلص واحدة بسعر حنين حتي لو موتورها تعبان 5 الاف جنيه تسقط مكنة 1400 بتاعتها علي نفس الضفاير و الفتيس و احتمال بسيط تغير مساعدين بس معتقدش انهم هيتغيروا برضه و ال 1400 مقولكش مكنة جميلة جدا و سحبها رائع جدا جدا جدا و ربنا يوفقك في الاختيار

IBIZA