العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 24-07-2009, 02:26 AM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الصراحة المطلوبة والصراحة الغير مطلوية

هو أنا بس مش متقبل تشبية حكاية السيارة اللى عاملة حادثة و إتصلحت بحكاية البنى أدم اللى تاب
لأن فى الحالة الأولى دى سلعة و بيع و شراء يسرى عليها الحديث الشريف من غشنا فليس منا
أما فى حالة الإنسان التاءب فمن ستره الله لا يجب أن يفضح نفسه إلا لو كان عليه حقوق لناس تانية
المهم علشان مخرجش من الموضوع الأساسى

الأصل و المثالى و اللى مابيحصش غالبا إن البضاعة تبقى على عينك يا تاجر
و اللى عايز يعرف أى معلومها تتقاله بأمانه و اللى عايز يشترى حاجه يفحصها الفحص النافى للجهالة على رأى المحامين
قديم 24-07-2009, 11:57 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

رأيي من رأي استاذ حازم شاهين في موضوع البني ادم و العربيه.
بالنسبه للعربيه لو فيها حاجه بسيطه مرشوشه و مش باينه بقول عليها
و اللي يحصل يحصل.
لسه بايعين عربيه ياريس من فتره و كان فيها خبطه في الباب
و محدش ياخد باله منها و عملت عليها اعلان في المنتدي و قايل فيها ايه
و اللي اشتراها مكنش واخد باله منها و برضه قولناله و لما عرف حب ينزل في التمن
اللي اساسا احنا منزلين فيه 2000 جنيه علشان الخبطه ما وافقناش و اخدها
زي ما احنا عاوزين .
كل دا رزق و ربنا كاتب ان العربيه تتباع بالتمن دا فمفيش داعي للكدب

حـازم خـضـر

قديم 25-07-2009, 12:10 AM
الصورة الرمزية islam_galal
islam_galal islam_galal غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: Mechanical Engineer

islam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond repute
رد: الصراحة المطلوبة والصراحة الغير مطلوية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم شاهين مشاهدة المشاركة

هو أنا بس مش متقبل تشبية حكاية السيارة اللى عاملة حادثة و إتصلحت بحكاية البنى أدم اللى تاب
لأن فى الحالة الأولى دى سلعة و بيع و شراء يسرى عليها الحديث الشريف من غشنا فليس منا
أما فى حالة الإنسان التاءب فمن ستره الله لا يجب أن يفضح نفسه إلا لو كان عليه حقوق لناس تانية
المهم علشان مخرجش من الموضوع الأساسى

الأصل و المثالى و اللى مابيحصش غالبا إن البضاعة تبقى على عينك يا تاجر
و اللى عايز يعرف أى معلومها تتقاله بأمانه و اللى عايز يشترى حاجه يفحصها الفحص النافى للجهالة على رأى المحامين

أتفق بشدة و أضيف أنه شرعا يجب علي البائع إيضاح كل العيوب كما يوضح المميزات
كل العيوب طبعا مقصود بها العيوب المؤثرة في عرف السوق و طبعا الرد علي أي سؤال بأمانة

هذا هو المفروض أما بالنسبة لي فبعت سيارة وحيدة و الذي اشترها صديق العمر و كان أدري بها مني ، فلم أتعرض لهذا الإختبار و ربنا يستر

مقولة مأثورة (اللَّهُ يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الْعَادِلَةَ وَإِنْ كَانَتْ كَافِرَةً وَلَا يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الظَّالِمَةَ وَإِنْ كَانَتْ مُؤْمِنَةً)
قديم 25-07-2009, 03:00 PM
dr ahmed dr ahmed غير متواجد حالياً

dr ahmed is a jewel in the roughdr ahmed is a jewel in the roughdr ahmed is a jewel in the roughdr ahmed is a jewel in the rough

طيب نتفق على كلمة "عيب" بالسيارة
ماهو الذى يعد عيبا فى السيارة؟
هل تغيير أى جزء فيها عيبا؟
هل رش السيارة يعد عيبا؟

هل تقبل أن يقل ثمن السيارة 10 آلاف جنيه على الأقل لمجرد أن تقول أنك غيرت صدر العربية مثلا وقد لا يعد ذلك عيبا؟

أنا لا أدافع عن أى وجهة نظر فكلا الوجهتين تجول فى خاطرى بوجه متساوى لهذا أحب معرفة وجهة أكبر عدد منكم
قديم 25-07-2009, 04:51 PM
الصورة الرمزية د0تامر محمد
د0تامر محمد د0تامر محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى -كاتب قصة وروائى
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: الكتابه خاصه الادبيه -السيارات

د0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond repute

أولا قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"من غشنا فليس منا"
وقال:
"البيعان بالخيار ما لم يتفرقا فان صدقا وبينا بورك لهما فى بيعهما وان كتما وكذبا محقت بركة بيعهما"
صحيح البخارى

ثانيا العيوب او النقائص ستظهر فى يوم من الايام وقد تسبب ألما لمن أشترى عندما يشعر بانه قد خدع سواء عن قصد او غير قصد

ثالثا ان كنت لاتحب لنفسك هذا لا تحبه لغيرك
قال صلى الله عليه وسلم
"لايؤمن أحدكم حتى يحب لاخيه ما يحب لنفسه"

رابعا النية الطبية لايكون جزاؤها الا خيرا حتى وان بدا لك أن الصدق مرده الخسارة فهذه رؤية البشر المادية أما الجزاء الاعظم فهو عند الله

خامسا كنت قد رويت قصة صديقى الذى أشترى سيارة(فى موضوع حكايتى مع السيارات) واكتشف انها معيوبة جدا وباعها بعد ان سرد كل عيوبها للمشترى وخسر ملبغا كبيرا لكن بعدها بفترة كان جزاء الله واسعا ولم يكن يتخيله حتى فى احلامه

شكرا للموضوع وللاراء
وهذا رأيى المتواضع:
كل رضا النفس وسعادة القلب فى الصدق