العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 03-11-2011, 05:04 AM
الصورة الرمزية HaMaDa-ToUBaR
HaMaDa-ToUBaR HaMaDa-ToUBaR غير متواجد حالياً
من انا؟: Egyptian man, like all young people seeking to elevate himself and gain more experience and friends
التخصص العملى: Currently the Faculty of Commerce, Mansoura University, but after like that God knows
هواياتي: Computers, networks and social relationships

HaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: المختصر المفيد في الإلانترا الجديد

بجد بشكرك جدا جدا جدا ع الموضوع وانا متفق معاك جدا لان مجرب وعارف دة كويس وفاهم الفرق بين العربية برة مصر وجوة مصر .

بس اسمحلى انى اختلف معاك فى مسألة السعر ... مش لان هما صح واحنا غلط ... لا علشان للاسف دة بقى وضع طبيعى وبقى صعب نغيرة لانة مرتبط باقتصاد الدولة باكملها ..

تانى حاجة اسمحلى بردة اختلف معاك فيها .. الالنترا الجديدة عربية جميلة فعلا ومحرك قوى وثبات عالى بغض النظر انها مش كاملة جوة مصر دى حاجة تانية انا بتلكم ع العربية نفسها .

اللانسر شارك وتويوتا الشكل الجديد فاشلين فاشلين فاشلين ودة رأى انا ومش معنى كدة انهم فاشلين فعلا فى ناس شيفاهم كويسين ورأيهم واجب عليا احترامة وع راسى من فوق.

ثانيا .. موضوع الاوبشن والامكنيات والكلام دة ... دة بالذات بادينا بس محتاج اننا نقف وقفة رجالة بجد قصاد الوكلاء .. يعنى سعر ومش معترضين بس نزلها كاملة وخلى عند الى جابوكو دم

انا نفسى حاجة واحدة بس تحصل .. نفسى الناس تبطل تجيب من التوكيل وتخليهم يخبطوا دماغهم فى الحيط ... ولو ع الصيانة وربنا ما فى احسن من الصنايعية فى مصر وبرقبة بتوع التوكيل .

التوكيل حافظين مش اكتر بيجيلهم مع العربية كتيب صيانة بيذاكرو منة .

انا لما جبت عربيتى من برا جبت الكتاب دة بيشرح فية كل حاجة بالتفصيل الممل واجزاء العربية بالمسمار

ضماااااااااان .... الضامن هو الله يعنى من الاخر لو مكتوبلك العربية يكون فيها حاجة هيكون فيها حاجة حتى لو منين .. ولو مكتبلك العربية هتتصلح هتتصلح حتى لو ملهاش صيانة اساسا .

بس الموضوع محتاج مننا ارادة وعزم واننا ناخد القرار فعلا.

لو ع قطع الغيار هنجيبها منهم عادى ونركبها احنا بمعرفتنا طيب هحكيلكم ع موقف بسيط حصل معايا ...

انا عندى حساس الاية بى اس فى العربية باظ .. وبرنامج بتاع عربيتى اصلا مش موجود فى مصر ... بس بالصبر والتعاون وشوية تعب جبت البرنامج .. وكشفت عليها بالكمبيوتر وعرفت العطل فين بالضبط .

روحت التويكل علشان اجيب الحساس لقيتهم بيسألونى س و ج ونمرة العربية

قولتلهم لية فى اية علشان كل دة .. قالولى علشان ندخل العربية قولتلهم انا مش عاوز ادخلها هات قطعة الغيار وبس ... وجبتها وركبتها ومسحت الايرور وكلة تمام بفضل الله

ملحووظة اخيرة .. الكلام دة بيعبر عن رأى ومش معنى دة انة رأى هو الصح والباقى غلط .. جميع الأراء ع راسى من فوق وبحترمها واى حد يحب يعترض ع كلامى باسلوب حضارى انا تحت امرة

HaMaDa-ToUB@R

01000902024

قديم 03-11-2011, 01:04 PM
الصورة الرمزية fineart607
fineart607 fineart607 غير متواجد حالياً
من انا؟: mahmoud
التخصص العملى: جيولوجى
هواياتي: السيارات - رسم -

fineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond repute
مميز رد: المختصر المفيد في الإلانترا الجديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdulkhaleq مشاهدة المشاركة

وماله ياسيدي ؟ يارب السوق يتفتح وقبل السوق الناس عقولها تتفتح وتعرف تحكم ك price over value يعني يشوف هيدفع ايه وهياخد بيه ايه
يعني اكيد مش منفسنين من هيونداي مثلا, وانا ماقلتش انها هتعطل في اول الف كيلو, انا كلامي واضح جدا بس حضرتك ماخدتش وقتك عشان تقراه
ربنا يزيدك من نعيمه ان شاء الله وعلى فكرة مش كل المصريين بتوع بطاطا كفاية ان فيهم واحد مثلك وصدقنى فى كتير انا احييك على تقييم العربيه ولكن ملوحظتى ان احنا مرغومين على العربيات دى بالسعر ده طب انا عايز اشترى عربيه ب110 زيرو بصدق والله قولى اركب ايه انا عايزها عائليه وشبابيه فى نفس الوقت ؟

geologist the best
قديم 03-11-2011, 01:45 PM
abdulkhaleq abdulkhaleq غير متواجد حالياً

abdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really nice

الأستاذ المحترم حماده:
بالنسبه لموضوع اقتصاد الدوله لأ يافندم اسمحلي اختلف معاك
اقتصاديا: الاعتماد على دخل قد يتغير (زي السياحه او الضرائب ومنها ضراشب العربيات طبعا) نظام فاشل جدا
عايز تبني اقتصاد قوي يبقى تبدأ بالزراعه والصناعه وهما دول اساس الاقتصاد اننا نكون دوله منتجه
انما مثلا تخيل اننا عملنا مقاطعه وماشتريناش عربيات لمدة سنه (قول يارب) التوكيلات ماتبيعش وبالتالي دخل الدوله من الجمارك يقل والميزانيه يحصل فيها مشاكل ؟ يبقى ده اسمه ايه ؟ تهريج
ده بالنسبه لاقتصاديا
واحب بجد احييك جدا جدا انك شغلت عقلك وجبت عربيتك من بره وعلمت نفسك الصيانه و..و..و.. عشان ماتبقاش تحت رحمة أي حد... أحسنت

أما بالنسبه للسعر نفسه, لأ يافندم فيه زياده ومبالغه وهميه, وأنا اديت كذا مثال على عربيات فيها 6 وأحيانا 8 إيرباج وأنظمة أمان مش موجوده في أي عربيه هيونداي في مصر وسعرها ممكن يكون في نفس السعر 160 (زي اللليون والسيتروين الجديده) او أقل (زي الفلوانس)
او ازيد شويه (زي الجولف) وطبعا الفرق هلامي جدا ومفيش وجه مقارنه
وشكرا لمرورك الكريم
قديم 03-11-2011, 01:50 PM
الصورة الرمزية د0تامر محمد
د0تامر محمد د0تامر محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى -كاتب قصة وروائى
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: الكتابه خاصه الادبيه -السيارات

د0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond repute

السيارة الإلنترا الجديدة شكلا تعد ممتازة وسعرا تعد نصباية كبيرة على سيارة لا تستحق أن تتعدى حاجز ال100 ألف !!!!!!!!!!!
السيارات الأوروبى فى فئتها السعرية طبعا أفضل بكثير من حيث الأداء وطول العمر والثبات والأمان
وكانت صدمتى كبيرة عندما رأيت توكتوك لبس فيها وكانت الخسائر فادحة كأنها علبة كرتون !!

قديم 03-11-2011, 01:56 PM
abdulkhaleq abdulkhaleq غير متواجد حالياً

abdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fineart607 مشاهدة المشاركة

ربنا يزيدك من نعيمه ان شاء الله وعلى فكرة مش كل المصريين بتوع بطاطا كفاية ان فيهم واحد مثلك وصدقنى فى كتير انا احييك على تقييم العربيه ولكن ملوحظتى ان احنا مرغومين على العربيات دى بالسعر ده طب انا عايز اشترى عربيه ب110 زيرو بصدق والله قولى اركب ايه انا عايزها عائليه وشبابيه فى نفس الوقت ؟
أشكر مرورك الكريم
وانا عمري ما قلت ان كل المصريين بتوع بطاطا وانا اعتبر نفسي اقل واحد كعلم وممكن اتعلم من اي حد
بص انت قلت نقطتين
احنا مرغمين على اسعار لأنها قدامنا أوك؟ طيب ازاي نغير من الواقع ده ؟
واحد عايز يجيب عربيه مثلا بس زيرو, طيب الزيرو في الرينج ده عادي يعني ولو هيركب حاجه أعلى لازم يزود
طيب ايه الحل ؟؟
يركب كسر زيرو, انا عارف ان في ناس كتير مش بتحب ده بس هنعمل ايه ؟
ماهو بالسعر ده غالبا هتركب كوري
في accent rb شفتها بس مش مصري هيا تقريبا خليجي أو استيراد مش فاكر بصراحه
العربيه غير بتاعة مصر خالص
شاشة نافيجيشن و ABS و EPD و مثبت سرعه و بلوتوث وكمان ديسكات قدام وورا (ماتخفش مش هتعوم منك ههههه) وأظن 2 إير باج
في الهوندا سيتي بس هتزود المبلغ شويه وممكن تاخد خصم محترم على موديلات السنه اللي فاتت لو لسه عندهم وموديلات السنه الجديده نزلت (الاتنين نفس الشكل على فكره)
انما لو هتركب كسر بالسعر ده ممكن تركب هوندا سيفيك وحاجات كتير وصدقني ك سعر قصاد الامكانيات اي كسر (محترم ونضيف) هيكون مش فارق خالص وكأنك راكب زيرو برضه
ده لو عندك استعداد تغير مفهوم الزيرو
وربنا يوفقك