العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جاك JAC

جاك JAC جاك JAC تأسست عام 99 و متخصصة فى صناعة السيارات التجارية و الميكروباص و قد حققت انتشار دولى فى هذا المجال و قدمت سيارات ركوب مؤخرا بتصميمات إيطالية تنبئ بمستقبل مبهر لتلك السيارة

قديم 21-11-2010, 04:44 AM
الصورة الرمزية أحمد فاروق سيد
أحمد فاروق سيد أحمد فاروق سيد غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: محاسب قانونى
هواياتي: القراءة والأنترنت

أحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سيارة جاك 15

الأساتذة الكرام
odaoda
aymanlaw

سيف الدين سعيد

الأخ / silentman84
بيقول رأيه ولم يُجرح فى أحد
وهو أساساً ناوى إن شاء الله يشترى چاك B15
وقريب إن شاء الله نباركله عليها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة silentman84 مشاهدة المشاركة

استاذ سيف الدين كل عام وانت بخير
لدى استفسار بخصوص انى اريد تقسيط مباشر من معرض بمقدم 30 الف جنيه وبقسط شهرى 1000 جنيه على خمس سنين بنظام المرابحه الاسلاميه ونوع السياره جاك بى 15 كلاس وهى سياره صينى ويوجد سجل تجارى وبطاقه ضريبيه .....واريد اخبر حضرتك انى كنت مقسط سياره فيرنا من المصريه للسيارات تبع بنك باركليز وكنت بدفع قسط شهرى 2300 جنيه شهريا ومواظب على الدفع ولكن تم سداد الاقساط المتبقيه وفك الحظر وتم بيعها لانها كانت بنظام ربوى وبفائده مركبه وعدم الشعور بالبركه والسياره كانت تتخبط وهى واقفه فارجوا من حضرتك افادتى بنظام اسلامى حلال بربح اسلامى من معرض كما سبق لطلبى

قديم 21-11-2010, 05:02 AM
الصورة الرمزية سيف الدين سعيد
سيف الدين سعيد سيف الدين سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط
التخصص العملى: مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
هواياتي: الفن

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد فاروق سيد مشاهدة المشاركة

الأساتذة الكرام

odaoda
aymanlaw

سيف الدين سعيد

الأخ / silentman84
يا أستاذ أحمد : صباح الفل أولا .
وثانيا : الراجل دا عامل قلق فى كل المواضيع بخصوص ان العربيه غاليه وعلى الفاضى وانه أصلا شافها وماعجبتهوش وان سعرها لا يجب انه يرتفع لأنها لا ترتقى الى مصاف حتى الكورى . يبقى حايشتريها ازاى اصلا وهو مش مقتنع بيها .
وبينى وبين حضرتك احنا أصلا ماغلطناش فيه انما قلناله يروح يشترى كورى اريح له . ( ولنا ) . وصدقنى لو اشتراها وهو مش مقتنع بيها 100% حايندم بعد ما يشتريها وكل مايحصل اى حاجه ولو بسيطه حاتعكنن عليه حياته . فالأفضل انه مايفكرش فيها .
وتقبل تحياتى واحترامى .

Saif El Deen
قديم 24-11-2010, 04:38 AM
الصورة الرمزية silentman84
silentman84 silentman84 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد فقير لله
التخصص العملى: مدرب دفاع عن النفس وتخسيس
هواياتي: رياضه - ميكانيكا - طبخ

silentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة odaoda مشاهدة المشاركة

طيب بدون الدخول في جدال
كل سنة وانت طيب
السيراتو _ الانجلون _الفيات بونتو _فيات لينيا _الانسر_الكارينز دة الي فاكرة
كلة غلي
الجاك عربية محترمة ومش معنا انك شفتها ومعجبتش حضرتك انها وحشة ولا معنا انها عاملة مع اول مالك زيادة عن 30 الف كيلو ف 6 شهور انها اكتر من ممتازة
عموما العربية حلوة معايا وموتورها الي مش مستهويك دة موتور تكنولجيا متسوبيشي يابانية نفس الي موجود فعربيات كتيرة جدا
والشكل تصميم ايطالي ومفيش عربية من الياباني والكوري الي سيادتك بتكلم عليهم تصميم ايطالي
ارجو الهجوم بشئ من المنطق
واعذرني بلنسبة لنقطة السعر حضرتك مخطئ الي اشترا بلسعر الجديد اشتري بردو صفقة رابحة
ولاحط ان السعر 70الف كان عرض ترويجي وسعرها الحقيقي 75 يعني غليت 3 الاف جنية فقط
تقدر حضرتك تروح المعرض وتشوفها مرة كمان واذا بردو لقتها غالية في اختيارات حلوة تانية ياباني زي السريون وكوري زي الافيو
وربنا يبارك فيك وفسيارتك اي كانت
وكل سنة وانت طيب كمان مرة
شكرا على توضيح وجهه نظرك وافادتك لى واقتنعت بيها لما شوفتها وانت عارف انى عامل موضوع لوحده بخصوص شرائها وحضرتك مشارك فيه وكل سنه وانت طيب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanlaw مشاهدة المشاركة

ونصيحه من اخ الى اخيه متوجعش دماغك وتدخل القسم الصينى !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شكرا على توضيح الفكره بس كنت بتمنى انك تنصحنى بدون عصبيه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدين سعيد مشاهدة المشاركة

هو دا الكلام المفيد والخلاصه . يا جماعه من فضلكم ماتتناقشوش مع الأشخاص اللى زى دا . العالم دى مالهاش فى العربيات أصلا ولا بتفهم فيها . ويمكن ماعندهاش عربيات اصلا وكل الحكايه انه بيضيع شوية وقت على النت فقال ادخل اغلس على الناس واخرج تانى .
عموما الرد بالمختصر المفيد : مادام الصينى مش عاجبك ماتدخلش هنا وتتكلم . روح اتكلم فى قسم المرسيدس او البى ام دبليو .
شكرا لك .....كنت بتمنى الحوار يتم بدون عصبيه وتجريح لانى ده منتدى حوار مفتوح يعنى تبادل اراء وتوضيح حاجات ممكن الواحد مش واخد باله منها وانا مجرحتش فى حد علشان حد يجرح فيا بالشكل ده .....بجد فوجئت دلوقت على الردود دى لانى لسه شايفها وحضرتك عارف انى عامل موضوع لوحده بخصوص شراء العربيه دى وحضرتك مشارك فى الموضوع وبتحاول تساعدنى فيه على العموم شكرا لك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد فاروق سيد مشاهدة المشاركة

الأساتذة الكرام
odaoda
aymanlaw

سيف الدين سعيد

الأخ / silentman84

الله يبارك لك استاذ احمد .....وانشاء الله ناوى اشترى العربيه بإذن الله وعامل موضوع لوحده بخصوص شراء الجاك .....بس كنت بتمنى الردود بدون عصبيه وهجوم وتجريح وسخريه لانى فعلا زى ماحضرتك قولت انا مجرحتش فى حد ولا هاجمت حد بل ممكن اكون هاجمت العربيه الصينى بس لما شوفتها كويس اقتنعت بيها
وقد سبق للاستاذ الفاضل سيف الدين مشرف القسم التجارى بالاتصال بى ومناقشه موضوع تقسيط العربيه بنظام مباشر من معرض بعيدا عن التعامل مع البنك ولكن غير موفق لان النظام المباشر لسكان القاهره فقط وانا من الاسكندريه واخبرنى بكونتاكت لكن نظامها غير اسلامى وانشاء الله اوصل لحل واجيبها بنظام اسلامى بجد علشان ربنا يبارك فيها ومايحصلش زى ماحصل فى الفيرنا لانها كانت بنظام ربا

يا أستاذ أحمد : صباح الفل أولا .
وبينى وبين حضرتك احنا أصلا ماغلطناش فيه انما قلناله يروح يشترى كورى اريح له . ( ولنا )
وتقبل تحياتى واحترامى .
حضرتك بتقول مغلطتش ....ممكن تفسر ردودك وتجريجك وسخريتك لى دى ايه

هو دا الكلام المفيد والخلاصه . يا جماعه من فضلكم ماتتناقشوش مع الأشخاص اللى زى دا . العالم دى مالهاش فى العربيات أصلا ولا بتفهم فيها . ويمكن ماعندهاش عربيات اصلا وكل الحكايه انه بيضيع شوية وقت على النت فقال ادخل اغلس على الناس واخرج تانى .
عموما الرد بالمختصر المفيد : مادام الصينى مش عاجبك ماتدخلش هنا وتتكلم . روح اتكلم فى قسم المرسيدس او البى ام دبليو .

ياعم سايلنت . ماتخليك سايلنت أحسن . ترتاح وتريحنا . انت واضح ان كل مشاركاتك ال 4 فى المنتدى كله عندنا هنا . وعشان اريحك اكتر : روح اشترى الكورى اللى انت واثق فيه وبتعتبره من الصناعات المميزه فى السيارات . واللى بقت العربيه الهونداى اللى ماتسواش وصلت حاليا لأكثر من 70 الف . وفاضيه من غير اوبشنات . حضرتك مع كل احترامى . خليك فى الكورى . وسيبلنا احنا الصينى لأنه عاجبنا .

اصلا دا مايتردش عليه لأنه مش فاهم ومش حايفهم . سيبوه يروح يتكلم عند الألمانى واليابانى والكورى اللى عاجبينه .
بس ياريت يعرفنا هو راكب ايه اصلا ومن غير نخع وفشر .
شكرا على الروح الرياضيه........ وحسبى الله ونعم الوكيل

التعديل الأخير تم بواسطة silentman84 ; 24-11-2010 الساعة 05:34 AM
قديم 24-11-2010, 09:43 AM
الصورة الرمزية سيف الدين سعيد
سيف الدين سعيد سيف الدين سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط
التخصص العملى: مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
هواياتي: الفن

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة silentman84 مشاهدة المشاركة

شكرا على توضيح وجهه نظرك وافادتك لى واقتنعت بيها لما شوفتها وانت عارف انى عامل موضوع لوحده بخصوص شرائها وحضرتك مشارك فيه وكل سنه وانت طيب

شكرا على توضيح الفكره بس كنت بتمنى انك تنصحنى بدون عصبيه

شكرا لك .....كنت بتمنى الحوار يتم بدون عصبيه وتجريح لانى ده منتدى حوار مفتوح يعنى تبادل اراء وتوضيح حاجات ممكن الواحد مش واخد باله منها وانا مجرحتش فى حد علشان حد يجرح فيا بالشكل ده .....بجد فوجئت دلوقت على الردود دى لانى لسه شايفها وحضرتك عارف انى عامل موضوع لوحده بخصوص شراء العربيه دى وحضرتك مشارك فى الموضوع وبتحاول تساعدنى فيه على العموم شكرا لك

الله يبارك لك استاذ احمد .....وانشاء الله ناوى اشترى العربيه بإذن الله وعامل موضوع لوحده بخصوص شراء الجاك .....بس كنت بتمنى الردود بدون عصبيه وهجوم وتجريح وسخريه لانى فعلا زى ماحضرتك قولت انا مجرحتش فى حد ولا هاجمت حد بل ممكن اكون هاجمت العربيه الصينى بس لما شوفتها كويس اقتنعت بيها
وقد سبق للاستاذ الفاضل سيف الدين مشرف القسم التجارى بالاتصال بى ومناقشه موضوع تقسيط العربيه بنظام مباشر من معرض بعيدا عن التعامل مع البنك ولكن غير موفق لان النظام المباشر لسكان القاهره فقط وانا من الاسكندريه واخبرنى بكونتاكت لكن نظامها غير اسلامى وانشاء الله اوصل لحل واجيبها بنظام اسلامى بجد علشان ربنا يبارك فيها ومايحصلش زى ماحصل فى الفيرنا لانها كانت بنظام ربا

حضرتك بتقول مغلطتش ....ممكن تفسر ردودك وتجريجك وسخريتك لى دى ايه

شكرا على الروح الرياضيه........ وحسبى الله ونعم الوكيل
اسمع يا استاذ سايلنت :
انت دخلت قلت كلام سمعناه مليون مره هنا لما قرفونا وماكانش حد فيهم بيتكلم غير لحرقة دمنا ومجرد الإستخفاف بينا وبالصينى . دا اولا وثانيا كانت اول مشاركات لك فى المنتدى وماكانش حد اصلا لسه يعرفك . ثالثا راجع تواريخ الموضواضيع دا وراجع تاريخ موضوعك حاتلاقى ان المواضيع دى سابقه لموضوعك اللى انت طالب فيه المساعده . وبعدين انا اعتذرت وتأسفتلك رسمى على اسلوبى دا سابقا .
انت نشرت ما لك ولم تنشر ما لى .
وحسبك الله ونعم الوكيل .

Saif El Deen
قديم 24-11-2010, 10:02 AM
الصورة الرمزية harpoonattack
harpoonattack harpoonattack غير متواجد حالياً
من انا؟: !!!!!
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: الصيد والقراءه والسفر والقياده طبعا

harpoonattack has a spectacular aura aboutharpoonattack has a spectacular aura about

سلام عليكم ورحمه الله وبركاته ،،،
الاستاذ الفاضل سيف تحياتى ليك يا حبيبى
روء كده وصلى ع النبى واعتبره تبادل اراء وربنا ما يجيب اى حاجه تزعل اى حد واحنا كلنا اخوه وانت الاخ الاكبر يا باشا .
وبعدين ما ينفعش ابئى ساكن جنبك بالقرب من المهندسين وما اشوفش العروسه ( لايف ) هههههه .
والف مبروك يا باشا وربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها وشر الطريق

خالص تحياتى واحترامى للجميع
حازم عبد السلام
الهيئة العامة للرقابة المالية

لا تأسفن على غدر الزمان لطالما
رقصت على جثث الاسود كلابا
لا تحسبن برقصها تعلو على اسيادها
تبقى الاسود اسودا والكلاب كلابا

الكلمات الدليلية
سيارة جاك 15