العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 19-10-2009, 07:05 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أقوى موتور بعد التعديل

هو اهم حاجه ما يلعبش في الموتور او الكنترول يونت
يعني يركب فلتر رياضي و يشوف عادم رياضي برضه من اول المخارج لحد نهايته و يكون مخصوص للالنترا
و بكده ممكن يزود 7 حصان و لا حاجه
وبعد ما الضمان يخلص يشوف تاجر استعمال يجيب له موتور النترا 2000 من بره
بالكنترول يونت و الضفيره و كله

حـازم خـضـر

قديم 19-10-2009, 07:25 PM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

الف شكر يا جماعه, وكده الواحد يعرف ينصح بمشوره أهل الخبره مش بالفهلوه,,,,
قديم 20-10-2009, 01:28 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_o_sakr مشاهدة المشاركة

كنت بتكلم مع أصحابى فى موضوع تعديل العربيات و المحركات و كنا مختلفين هل التعديلات تؤثر على عمر الموتور بالسلب ولا ملهاش تأثير كبير؟
ملهوش تأثير اصلا انت ايه الي بيخليه يضر انت لما بتيجي تجيب محرك بتجيبه اقوي من القديم يعمي بيبقا مرتاح اكثر من انه يتركب علي العربيه المخصصه له لانه بيركب علي عربيه اقل
و هل موضوع التعديل مستاهل ولا مش مستاهل الفلوس الى بتدفع فيه؟
ولله تعديل عن تعديل يفرق بس هو التعديل الصح طبعا يستاهل و بشوف عربيات معدله بتبقا جباره
و لو الموتور معمول من سبايك الألومنيوم ينفع يتعدل ولا مينفعش؟
هتعدل فيه ايه هو مصمم من كدا اصلا ملكشي تدخل فيه و المحرك اصلا بيبقا من سبائك كتير مش من ده بس بس
و سؤال كمان محدش عرف يجاوب عليه إجابه قاطعه : إيه الى ممكن تعدله فى موتور عربيتك من غير ميخرج العربيه بره الضمان؟؟؟
اجابته سهله جدا ممتوع تغير اي شيء حتي فلتر الهواء لما الضمان هتلكك و يقول لك فركش يا مانو هو انت معاك عربيه لسه في الضمان يعني جديده هتكون عاوز تعمل فيها ايه اصلا ولا هيهون عليك تلعب فيها طب ما تجيب عربيه قديمه و تبدع فيها زي ما انت عاوز و خلاص
و طبعاً الكلام كتير و موصلناش لنتيجه, قلت لازم أحط الموضوع فى أيد الخبراء و هما يقولو المفيد و الخلاصه,,,,
بيس يا مان الموضوع منتهي من زمان و فعلا التعديل الصح بيعمل شغل عالي و عدلت انا و اصحابي و تمام و ليك عربيه شفتها معدله بس مش تبعي
العربيه بي ام موديل 1990 ركب لها محرك 2001 بتاع بي ام 320 و كرونه غير محدده السرعات يعني مفيش مكس مم اسبيد و عفشه سوبر رياضيه
العربيه بيم الله ما شاء الله بتعجز السفك الجديده

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 29-11-2009, 03:45 AM
الصورة الرمزية elmanahry
elmanahry elmanahry غير متواجد حالياً

elmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

والله يا صقر باشا زى ماقولتلك يقدر يعمل تعزيز اداء مش تعديل

يعنى فلتر سبور (لتعزيز تدفق الهواء الداخل للمحرك) بس اهم حاجة تركيبة يكون صح بمعزل عن الحراره
يركب بوجيهات رياضيه وسلوك سبليت فاير وMSD
يركب اكسوزست كامل من اول الهيدر ده لوحده هيزود 10 - 15 حصان
يركب جنوط كويسه مع مقاس كاوتش مناسب ويغير حتى جنط الاستبن ويغير الكراسى العادية بكراسى سبور
الحاجات ديه هتقلل الوزن وبالتالى هتزود بشكل غير مباشر قوه الموتور بالنسبة للوزن
مع تعديلات العفشة السبور والبادى كيت هتبقى العربية تحفه وجراية وسبورتى من غير عك او مخاطره باعتماديه او حالة الموتور

لكن موضوع الحفاظ على الضمان ده حاجة تانية بتختلف من توكيل للتانى واحنا الحمد لله عندنا بعض التوكيلات لو ركبت فوج لايتس بره التوكيل بيتلكك علشان يخرج العربية من الضمان فبالتلى كل الحاجات ديه ممكن تخرج العربية من الضمان

وانا شخصيا مع ان الواحد يستمتع بالعربية ستوك اول 50 الف او حتى 100 وبعد كده يلعب زى ماهو عايز
حقيقى يابو نورا هذا الكلام فى عين العقل والصواب لانه بعد قرائة فى منتديات عديدة عن التعديلات لزيادة قوة المحرك واشياء عن تركيب التربو لانى طمعان ان ازيد من قوة سيارتى الاوتوماتيك لكى يصبح سحبها مثل المانيوال ولكنى بعد جهد ايام من القراءة على النت وصلت الى كل ملخصته سيادتك ان اسير بسيارتى الستوك الى هذه المسافة الى ان يخلص الضمان وبعدين افعل ما اشاء على الاقل تكون الامور اتضحت الى افكار افضل وبالمناسبة ان فعلا سيارتى برغم انها فول اوبشن هى بلا لمض ضباب امامية وخايف اركبهبهم خارج التوكيل لئلا يلغوا الضمان اشكرك على حكمتك الجميلة التى لخصت كل وصلت اليه بعد تفكير ودراسة
قديم 29-11-2009, 06:34 AM
الصورة الرمزية Tarekyusry
Tarekyusry Tarekyusry غير متواجد حالياً

Tarekyusry is just really niceTarekyusry is just really niceTarekyusry is just really niceTarekyusry is just really nice

اقتنى سياره ارجو ان ارفع من اداء الموتور وبتحرق بنزين جامد مش عارف اعمل ايه مع انها قويه وهى سيات موديل 1977 ياريت تفيدوني بعد سرعة 65 كيلو بتسخن ptmnlo123per195