العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 26-09-2010, 10:46 PM
Dr.Khaled Youssef Dr.Khaled Youssef غير متواجد حالياً

Dr.Khaled Youssef has a spectacular aura aboutDr.Khaled Youssef has a spectacular aura about
افتراضي رد: عايز اعمل فاميه بأى طريقة

يعنى ايه ستائر كبس ؟ و شكلها ايه؟
قديم 29-09-2010, 05:52 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

فيه نوعين من الستائر:-

الأول ستائر كبس, ودى بتركب على العربية من جوه مش على الزجاج, فبتبقى على مقاس العربية بالظبط, وبتفضل مكانها سواء الزجاج أتفتح أو متفتحش, لأنها راكبة فى العربية من جوه ومالهاش دعوه بالزجاج, يعنى حتى لو الزجاج نازل بتفضل مشدودة على "الشباك"

التانى ستارة متحركة بتركب على الزجاج نفسه, وشكلها عامل زى المروحة اللى كنا بنعملها بالورق زمان, مدرجة يعنى علشان تتركب على الزجاج وتنزل وتطلع معاه.

الستارة الأولى عيبها أنها مبتستحملش كتير لو بتمشى بالعربية كتير وأنت فاتح الزجاج وخاصة على طرق السفر, ولو حتة منها أتقطعت حتى لو خيط منظرها بيبقى وحش, لكن هى عامة كشكل أحسن من الستارة المتحركة, وغالبا بتتباع تلات قطع أثنين للزجاج الخلفى الجانبى وواحدة للزجاج الخلفى أو4 قطع للزجاج الجانبى كله وواحدة للزجاج الخلفى.

التانية عيبها أنها مش هتبقى مغطية الزجاج كله, وشكلها أوحش من الكبس لكن فى المقابل بتقدر تفتح الزجاج وتقفله براحتك وهى بتتحرك معاه وعلى ما أذكر بتتباع بالجوز.

ستارة كبس

لاحظ أزاى الزجاج مفتوح وهى موجودة

ستارة متحركة

وفى الأخر لازم تعرفوا أن دى "بتحجب الرؤية" زيها زى الفاميه, لأن الفاميه مش ممنوع, القانون بيقول أن الأشياء اللى بتحجب الرؤية لداخل العربية هى اللى ممنوعة, بس معظم الظباط ميعرفوش القانون أصلا , وبيتلككوا على الفاميه والزجاج الملون بس عادى ممكن أى ظابط يتلكك على الستائر بمزاجه, زى مالسبحة والحاجات المتعلقة فى المراية أو مجطوطة على التابلوه ممكن ياخدك مخالفة علشانها, ده غير أن الستائر وأنت داخل على لجنة تقدر تشيلها بسرعة ومش هيقولك حاجة.

وأسف على تأخرى فى الرد.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

الستائر موجودة عند سبير كار وأى محل كماليات, وستارة ورا, وستارتين للزجاج الجانبى الخلفى بيعملوا حوالى 80 جنيه و حسب الخامة والمحل ممكن السعر يزيد أو ينقص, وفيه ستاير بتبقى واحدة للزجاج الخلفى وأربعة للباقى, بس دى أغلى ونادرة شوية.

وبتبقى مخصوصة لكل نوع من العربيات, علشان الأختلاف فى حجم زجاج الموديلات المختلفة.

معلش أعذر كسلى, أنا قلت أقتبس من مشاركة قديمة أحسن من الأعادة.

شوية صور تانية

الفاميه أثباته على الرخصة عملية شبه مستحيلة, حتى لو بشهادة طبيب أو أيا كان, الناس فقست الحركات دى وحتى لو ممكن مش هيعدوها من غير فلوس, وأنا فاكر أنى قريت قصة عن شخص راح يثبت الفاميه على الرخصة بواسطة, وطلب منه 3000 جنيه.

الناس المفيمة يا أما وكلاء نيابة, أو فى مناصب رفيعة تسمحلهم بالتفييم علشان الخصوصية والأمن, أو ناس عادية عايزة تحمى نفسها من الشمس ومن عيون الناس, أو الشباب الروش طحن, ودول بخلاف النوع الأول عايشين اللحظة وممكن أى ظابط يرخم عليهم بمخالفة وسحب رخص, أو يكون طيب ويسيبك تشيله قدامه.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 29-09-2010, 06:38 AM
hima elgmal hima elgmal غير متواجد حالياً

hima elgmal is a splendid one to beholdhima elgmal is a splendid one to beholdhima elgmal is a splendid one to beholdhima elgmal is a splendid one to beholdhima elgmal is a splendid one to beholdhima elgmal is a splendid one to beholdhima elgmal is a splendid one to beholdhima elgmal is a splendid one to behold

انا حاولت اضيف الفامية على الرخصه بطرق كثيرة ومنفعش الالو السياره لازم اصلا يوجد بورقها كلمة زجاج ملون فقط

التعديل الأخير تم بواسطة hima elgmal ; 29-09-2010 الساعة 06:45 AM
قديم 29-09-2010, 08:10 AM
الصورة الرمزية mido_4up
mido_4up mido_4up غير متواجد حالياً

mido_4up is a jewel in the roughmido_4up is a jewel in the roughmido_4up is a jewel in the rough

على فكره انا رايى ان الفاميه دا حق مشروع لاى حد بس تقول لمين بقا ؟؟؟

اللهم ولى أمورنا خيارنا و لا تولى أمورنا شرارنا