العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل ممكن تشتري عربية صيني
موافق بشده 37 27.41%
غير موافق بشده 34 25.19%
هفكر و اختار بس الارجح اه 38 28.15%
هفكر و اختار بس الارجح لا 26 19.26%
المصوتون: 135. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 08-05-2011, 06:01 PM
الصورة الرمزية RENAULT 18
RENAULT 18 RENAULT 18 غير متواجد حالياً

RENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل ممكن تركب عربية صيني

الأختلاف فى الرأى لايفسد للود قضية,وعليه: انا كمان عندى وسواس من الرينو,لأنها سيارة غير ناجحه بلمره فى مصر.
حضرتك الرينو بقت المركز الخامس فى الإنتشار فى مصر .......... بعد الكورى و اليابانى ...

يعنى أكتر عربية أوروبية منتشرة فى مصر هى الرينو ....... ممكن تكون مش ناجحة زى الكورى و اليابنى .. بس برضو مينفعش نقول أنها مش ناجحة بالمرة ....... و الصراحة عمرى ما شفت واحد بيحسس مثلا على عربية أوروبى ... لكنى أعرف ناس بتقفل باب العربية الصينى بطرف صابعها الصغير و يقولك كمان باراحة دى صينى .....

و الله أنا مش عدو للصينى ........ بس مينفعش الرينو تبقى مش ناجحة بالمرة

That is My Renault

قديم 08-05-2011, 06:18 PM
cars admire
Guest

جديد the great cars

موافق بشدهاروح اجيب عربية صيني
بس مش اى صيني !!

the great
cars
GREAT WALL
BYD
JAC
FAW
قديم 08-05-2011, 06:20 PM
الصورة الرمزية سيف الدين سعيد
سيف الدين سعيد سيف الدين سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط
التخصص العملى: مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
هواياتي: الفن

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RENAULT 18 مشاهدة المشاركة

حضرتك الرينو بقت المركز الخامس فى الإنتشار فى مصر .......... بعد الكورى و اليابانى ...

يعنى أكتر عربية أوروبية منتشرة فى مصر هى الرينو ....... ممكن تكون مش ناجحة زى الكورى و اليابنى .. بس برضو مينفعش نقول أنها مش ناجحة بالمرة ....... و الصراحة عمرى ما شفت واحد بيحسس مثلا على عربية أوروبى ... لكنى أعرف ناس بتقفل باب العربية الصينى بطرف صابعها الصغير و يقولك كمان باراحة دى صينى .....

و الله أنا مش عدو للصينى ........ بس مينفعش الرينو تبقى مش ناجحة بالمرة
كلامك عن الرينو مظبوط طبعا وهى عربيه بعض انواعها رائع ومالهوش حل بصراحه . وتاريخها عظيم وسط السيارات العالميه . سواء فى النقل أو الملاكى أو حتى السباقات العالميه .
أما غلق باب السياره بطرف الإصبع . فده مش لأنها صينى . انما لأن العربيات الصينى كلها فيها الخاصيه دى . الباب بيتقفل من لمسه . ولو كان فيه عيب فيبقى لازم نرزع فى الباب عشان يتقفل .

Saif El Deen
قديم 08-05-2011, 06:31 PM
الصورة الرمزية RENAULT 18
RENAULT 18 RENAULT 18 غير متواجد حالياً

RENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond repute

كلامك عن الرينو مظبوط طبعا وهى عربيه بعض انواعها رائع ومالهوش حل بصراحه . وتاريخها عظيم وسط السيارات العالميه . سواء فى النقل أو الملاكى أو حتى السباقات العالميه .
أما غلق باب السياره بطرف الإصبع . فده مش لأنها صينى . انما لأن العربيات الصينى كلها فيها الخاصيه دى . الباب بيتقفل من لمسه . ولو كان فيه عيب فيبقى لازم نرزع فى الباب عشان يتقفل .
يا باشا و الله مش أنا اللى بقفل الباب بصابعى لأنى عارف أن كل دى أوهام و ملهاش علاقة بالصينى أو غيره ... أنا بتكلم عن مواقف بتحصل قدامى لأن أبن عمى معاه عربية جيلى ....... و أنا و الله مش بتريق على الصينى لأنى أنا مقتنع بأن لو عربية صينى مشهورة و ليها أسمها و عيوبها قليلة تبقى تمام زى الBYD أو الأسبرانزا مثلا ...

That is My Renault

قديم 08-05-2011, 07:29 PM
اشرفasser
Guest

انا لما بحب اشرح لحد بشرح له بطريقتى فعادى يعنى والقول انها عربيات معفنة .......... وعلاقة العربيات الصينى بالورش ديه مش محتاجه فهلوه