العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 12-09-2009, 07:48 AM
medo2_0 medo2_0 غير متواجد حالياً

medo2_0 will become famous soon enoughmedo2_0 will become famous soon enough
استفسار بخصوص سكودا فابيا 2002

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
هذه اول مشاركه لى بالمنتدى وإن شاء الله لن تكون الاخيره

انا اشتريت سكودا فابيا 2002 بس العربيه واخدها فاضيه مييييييح ولا باور ولا تكييف ولا سنتر هو احل مافيها فرشها الجلد والجنط الصينى ptmnlo123per145
السؤال هنا يكمن فى هل من الممكن ان اركب باور ليها عشان انا سمعت انه لو عربيه مافيهاش باور وركبتلها باور ده هيزعلها والله اعلم وفيه اللى قالى مينفعش اركبلها تكييف عشان العربيه على سكترات او حاجه زى كده بس كل دول هواة فا مش متأكد من كلامهم !!!

ثانيا ممكن فى المستقبل اركبلها تكييف طبعا ازرار وفتحات خروج التكييف موجوده فهل ممكن اركب تكييف وكم سيكلفنى اذا كان ممكن ؟
وسؤال اخير معلش تعبتكم معايا العربيه جايه بموتور 1000CC طبعا مش شديد خالص !!
فهل فى المستقبل لما الموتور يحتاج عمره ولا حاجه وحبيت اسقطلها موتور هيكلفنى كام ولو هسقطلها ايه انسب موتور اسقطه ليها ويكون كام CC ?
اتمنى الاجابه فى اسرع وقت وشكرا ً
قديم 12-09-2009, 11:35 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار بخصوص سكودا فابيا 2002

اولاً تركيب باور وتكييف للعربية هيدخل فى 5 اللاف جنية ان مكانش اكتر والموديل ده اعتقد سعره فى المتوسط 38 الف

فهل بعد ما تركب الحاجات ديه وجيت تبيعها هتجيب تمنها ولا المبلغ ده تجيب بيه عربية كاملة افضل ؟؟ انت اللى تقدر تجاوب على السؤال ده

تكاليف تركيب الباور او الموتور هتختلف من مكان لمكان لكن افضل تتعمل فى مركز صيانة معتمد او التوكيل نفسة

علشان كده انصحك باستشارة مركز الاقصى (مركز سكودا معتمد ) فى تكاليف الاتنين ونصيحتى متركبش حاجة بالشكل ده بره التوكيل او مركز معتمد ولازم تاخد ضمان على القطع اللى راكبة

مركز الأقصى (مركز معتمد سكودا ) يمنح أعضاء المنتدى 15% خصم

مركز الأقصى للسيارات (بجوار كارفور المعادي)
مدينة زهراء المعادي – المنطقة الصناعية – الشطر الخامس
قطعة 62/ع
موبايل :- 0100053860/61 أرضي :- (/57/58/59/60)
29178356

مدينة نصر 1 ش حلمي حسن على من هشام لبيب امتداد مكرم
عبيد
22875487مبيعات سيارات – إستلام وتسليم سيارات للصيانة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 12-09-2009, 12:26 PM

استاذى الفاضل شاكر لردك وللأسف انا من الاسكندريه واذا كانت التكاليف غالية بالشكل ده فسأكتفى بالباور فقط فهل تعرف تكاليف تركيب الباور داخل التوكيل ؟ وخارجه
انا مايهمنى الباور حالياً ولذلك ارجوا افادتى فى هذا الشأن بصفه عامه
وللعلم انا شارى العربيه بـ 34 الف فهل انا بهذا الشكل خسران ؟ السيارة دواخل فبريكه.
شكرا لردك وارجوا الرد على موضوع الباور وهل الباور ضرورى تركيبه فى مركز معتمد ام ليست معضله لانك تعلم التكاليف تكون عالية فى التوكيلات.
شكرا .
قديم 12-09-2009, 12:28 PM

سؤال اخر هل لمركز الاقصى فرع بالاسكندريه ؟
اسف لتعبك.
قديم 12-09-2009, 01:20 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

بص يا ميدو الباور ده حاجة ليها علاقة مباشرة بتوجيهه العربية وبالتالى اى خطاء فيه هيبقى خطير جداً

انا لو مكانك واعرف ميكانكى كويس او متخصص عفشة او سكترا وسمعتة كويسة ومطمنله ممكن طبعا اخليه يعملها

لكن لو معرفش حد يبقى مش هقدر اثق فى حد غير فى مركز خدمة او فى التوكيل حتى لما تيجى تبيع العربية هتقول انك مركب الحاجات ديه فى التوكيل او مركز معتمد واكيد ده بيفرق

بالنسبة لسعر العربية مش وحش وربنا يباركلك فيها بإذن الله بس انا مش عايزك تصرف عليها اكتر من اللازم وتخسر جامد لما تيجى تبيعها فلازم تبص للحسبة ديه دايماً لما تيجى تصرف على العربية
(هتصرف عليها كام + انت اشتريتها بكام = لو بيعتها هتجيب كام) هل المعادلة مظبوطة ومتساوية ولا لاء انت الادرى زى ماقوللتك

وعلى فكره كمان التكييف لو ركبتة هيفرق فى سعر العربية لما تجى تبيع لكن الباور مش هيفرق اوى

انا مش عايز اشتتك بس عايزك تحسبها كويس

اما بخصوص مركز الاقصى فانا بعت لحضرتك ارقامه انا معتقدش ان ليهم مركز فى الاسكندرية بس ممكن تتاكد بنفسك

كمان فيه مركز اسمة ثرى اس (نور الدين شريف) فى الكيلو 27 طريق الاسكندرية الصحراوى وتليفونة 034704948

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

الكلمات الدليلية
سكودا, فابيا