العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 27-01-2012, 05:37 AM
الصورة الرمزية tarbook
tarbook tarbook غير متواجد حالياً
من انا؟: خالد صلاح الدين سمير
التخصص العملى: Computer Science
هواياتي: السيارات واسماك البحار

tarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل واحد بيغير زيت عربيتو يغيرو نوعة اية وعامل اية الزيت معاة؟؟؟؟!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

مشكورين جدا يا أخوانى Cars Admire و Tarbook على المعلومات المفيدة
انا آسف انى خرجت برا الموضوع
عموما انا كنت عاوز أعمل شوية تعديلات لرفع أداء عربيتى لوو فى إستطاعتكم مساعدتى ارجو المراسلة على الخاص

شاكرين لحضراتكم جزيل الشكر والإمتنان

الشكر لله يا أ هشام

انا لو قلتلك على تعديلات لانى مش عارف المحرك بتاعك يستحمل ولا لا يبقى ملهاش لزمه وفلوس على الفاضى لان الافضل والانسب انك تغير محرك بفئه اعلى من الموجود عشان تحس اختلاف فى القوه والاداء 100 درجه والتعديل يجى بعد تغيير المحرك عشان تحافظ على الاداء والقوه الى انتا عيزها

اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمد رسول الله عليه افضل الصلاه والسلام على الحبيب المصطفى

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

قديم 27-01-2012, 11:47 AM
الصورة الرمزية bunnybunny77
bunnybunny77 bunnybunny77 غير متواجد حالياً

bunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل واحد بيغير زيت عربيتو يغيرو نوعة اية وعامل اية الزيت معاة

قديم 27-01-2012, 12:39 PM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute

متشكر جدا لكل من شارك فى الموضوع وكنت عايز اسأل اية رأيكو فى شل 10 الف كيلو كويس ولا موبيل وان احسن

من كان يؤمن بالله واليوم الاخر
فليقل خيرا او ليصمت
قديم 31-01-2012, 03:53 PM
rabet007 rabet007 غير متواجد حالياً
من انا؟: عدو الأخوان
التخصص العملى: مسئول التعاقدت ومشروعات الأسر المنتجة بالصندوق الاجتماعي للتنمية - رئاسة مجلس الوزراء
هواياتي: القراءة والقيادة وتصفح المنتديات واصلاح اجهزة المحمول والحاسب الالي

rabet007 is a glorious beacon of lightrabet007 is a glorious beacon of lightrabet007 is a glorious beacon of lightrabet007 is a glorious beacon of lightrabet007 is a glorious beacon of light

انا حاليا موبييل وان وفيه ناس كتيره نصحتني ب فيسكو ال 5000 ده ربنا يكرم واجيبه ان شاء الله
قديم 01-02-2012, 04:21 PM
dreko dreko غير متواجد حالياً

dreko is on a distinguished road

موضوع رائع و مفيد جدا

و هقولكم على تجربتي انا كنت بفضل استخدم موبيل 1 الجركن الأبيض اللي بيعمل 1500 بصراحة كان بيهدي صوت المكنة و بيخليها تسحب حلو بس بعد حوالي 500 كيلو لما اعمل كام مشوار في الصيف و اركن العربية كنت اسمع صوت الزيت بيغلي جوه المكنة , قلت يمكن الزيت لزوجته مش قد كده غيرت لزيت اسو برضه بعمل حوالي 1500 كيلو و كنت حاسس ان صوت المكنة عالي قوي و مش مضبوطة , في مرة من المرات سيبت العربية للميكانيكي عشان يغير الزيت ويعمل كام حاجة تانية و قلتله هات موبيل الأبيض 4 لتر عشان مكنش عندي وقت رجعت بعدها لقيته حط زيت التعاون sj الكحلى و قعد يشكر فيه طبعا ماعجبنيش الكلام و مشيت و انا ناوي انزل الزيت ده على 1000 بس بصراحة بدون مبالغة لقيت صوت المكنة هادي زي لما كنت بحط موبيل و السحب حلو جدا مشيت بيه بتاع 4 شهور يعني حوالي 3000ك او يمكن اكتر شوية و كان الزيت نازل اسود خالص حطيت بعديها كالتكس من باب التجربة و كان عامل حوالي 65 جنيه برده ادائه زي الموبيل و التعاون , جربت بعد كده زيت توتال كان عامل 60 جنيه البياع قالي ده آخره 1500 كيلو و انا حملت عليه لغاية 2000 بس بصراحة كان نازل اسود نيلة قولت اجرب زيت شل الجركن الأحمر بحولي 60 جنيه و ده المفروض يعمل 1500 ّ 2000 كيلو بس و حطيت معاه زيت شنبر ابرو و بصراحة الفرق كان ملحوظ جدا سواء صوت المتور او السحب لدرجة انها كانت بترشح مياه من الشكمان (على فكرة ترشيح المياه حصل مع موبيل و توتال والتعاون و شل و ده طبعا مع تغيير فلاتر الزيت و البنزين و الهواء بمعدل كل 6 شهور و البوجيهات)بس بعد الألف كنت احيانا بحس من فترة للتانية بعد مشوار في عز الحر و المياه نقصه ان صوت الغليان كان رجع تاني بعديها بفترة.و رجعت تاني لزيت توتال و خلاص هغير المرة ديه لحاجة من الزيوت ديه هبتدي من الأرخص :
1- زيت التعاون sl الجركن الأصفر
2- زيت فيسكو 2000
3- زيت موبيل دلفاك mx مع زيت ابرو (و لا زيت موبيل دلفاك 1034) - بناء على ترشيح العضو الرائع car admire

المهم زيت يستحمل معايا و يكمل 5000 مستريح ترشحولي ايه ؟

و برد هل فيه مشكلة ان نحط زيت كثيف و لزوجته عالية للمكنة و هل ده يضر المكنة و لا العكس ان نحط زيت خفيف يتعب المكنة و لأي حد ممكن المكنة تستحمل تقل الزيت؟