العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 27-01-2012, 04:23 AM
cars admire
Guest

افتراضي رد: كل واحد بيغير زيت عربيتو يغيرو نوعة اية وعامل اية الزيت معاة؟؟؟؟!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

والله يباشا اللى انا أعرفه ان زيت الديزل حاجة وزيت البنزين حاجة تانية مش قصة لزوجة أكيد فى مواد تانية بتحط على الزيت عشان يحافظ على مواتير البنزين
وده برضو على قدر معرفتى
:thin kW19:
قديم 27-01-2012, 04:25 AM
الصورة الرمزية tarbook
tarbook tarbook غير متواجد حالياً
من انا؟: خالد صلاح الدين سمير
التخصص العملى: Computer Science
هواياتي: السيارات واسماك البحار

tarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond repute

انا بغير زيت الـ1000 عشان رخيص وعشان موجود فى أى حته ، البترومين الأزرق ده مش موجود

أنا كنت بحط الدلفاك الأم أكس فى العربية البولونيز فترة لحد ما باظ الموتور و إضطريت أعمل عمرة لأنه سبب ضرر للموتور
الدلفاك والديلو سيلفر كانوا تجربة سيئة معايا فى عربيتى البولونيز
ممكن حضرتك الزيت تكون العبوه الى حضرتك جبتها تكون منتهيه الصلاحيه او المحرك الى فى سيارتك يكون اصلا كان خفيف ومستحملش لزوجه الزيت لان بتكون نسب للمحرك مع ان حضرتك غيرته لنوعين الناس كلها بتستخدمه ومع العلم انى بستخدم النوع الى حضرتك ذكرته فى سيارتى ومليش عليه اى ملاحظات ولا فى البنزين ولا سحب السياره ولا صوت المحرك ولا الاداء

موضوع الضرر الى سببه للموتور ايه هوه الى يخليك تعمل عمره ؟؟؟

اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمد رسول الله عليه افضل الصلاه والسلام على الحبيب المصطفى

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

قديم 27-01-2012, 04:40 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarbook مشاهدة المشاركة

ممكن حضرتك الزيت تكون العبوه الى حضرتك جبتها تكون منتهيه الصلاحيه او المحرك الى فى سيارتك يكون اصلا كان خفيف ومستحملش لزوجه الزيت لان بتكون نسب للمحرك مع ان حضرتك غيرته لنوعين الناس كلها بتستخدمه ومع العلم انى بستخدم النوع الى حضرتك ذكرته فى سيارتى ومليش عليه اى ملاحظات ولا فى البنزين ولا سحب السياره ولا صوت المحرك ولا الاداء

موضوع الضرر الى سببه للموتور ايه هوه الى يخليك تعمل عمره ؟؟؟
انا ركبتلها بوجيهات 3 شمعة وظبت الكهربا وطلعت قفلت العداد على الأوتوستراد
وعند كوبرى المطار لقيت لمبة الزيت نورت وقفت وفتحت الكبوت لقيت الفايظ بتاع غطا التاكيهات مغرق الحوض زيت
عملت طقم شنبر وقفلت المكنة تانى ورجعت زى الفل ومن ساعتها مبحطش إلا زيت محركات البنزين وبس
قديم 27-01-2012, 05:06 AM
الصورة الرمزية tarbook
tarbook tarbook غير متواجد حالياً
من انا؟: خالد صلاح الدين سمير
التخصص العملى: Computer Science
هواياتي: السيارات واسماك البحار

tarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond repute

انا ركبتلها بوجيهات 3 شمعة وظبت الكهربا وطلعت قفلت العداد على الأوتوستراد
وعند كوبرى المطار لقيت لمبة الزيت نورت وقفت وفتحت الكبوت لقيت الفايظ بتاع غطا التاكيهات مغرق الحوض زيت
عملت طقم شنبر وقفلت المكنة تانى ورجعت زى الفل ومن ساعتها مبحطش إلا زيت محركات البنزين وبس

يعنى عندك وش السلندر كان تعبان واكيد كان متسلخ وطلعت قرصت على المكنه اكيد بطريقه صعبه مستحملش كبس هواء والجيوان برده مستحملش فرق طلع الزيت كله براه

طيب ايه ذنب الزيت هنا عشان نقول الزيت خلانى اعمل عمره للمكنه

زيت البنزين درجات وزيت السولار درجات بس هوه فى الاخر زيت وانتا الى بتشوف الانسب للمحرك بتاعك لو خفيف او جديد او عايز تسايس المكنه بالمعنى عشان تمشى معاك مده او المحرك فى مشكله وبياكل بنزين او زيت او فى زيت على البوجيها وبتلات ده كله ملوش دعوه بنوع الزيت المشاكل دى كلها فى المحرك

اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمد رسول الله عليه افضل الصلاه والسلام على الحبيب المصطفى

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

قديم 27-01-2012, 05:23 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarbook مشاهدة المشاركة

يعنى عندك وش السلندر كان تعبان واكيد كان متسلخ وطلعت قرصت على المكنه اكيد بطريقه صعبه مستحملش كبس هواء والجيوان برده مستحملش فرق طلع الزيت كله براه

طيب ايه ذنب الزيت هنا عشان نقول الزيت خلانى اعمل عمره للمكنه

زيت البنزين درجات وزيت السولار درجات بس هوه فى الاخر زيت وانتا الى بتشوف الانسب للمحرك بتاعك لو خفيف او جديد او عايز تسايس المكنه بالمعنى عشان تمشى معاك مده او المحرك فى مشكله وبياكل بنزين او زيت او فى زيت على البوجيها وبتلات ده كله ملوش دعوه بنوع الزيت المشاكل دى كلها فى المحرك
مشكورين جدا يا أخوانى Cars Admire و Tarbook على المعلومات المفيدة
انا آسف انى خرجت برا الموضوع
عموما انا كنت عاوز أعمل شوية تعديلات لرفع أداء عربيتى لوو فى إستطاعتكم مساعدتى ارجو المراسلة على الخاص

شاكرين لحضراتكم جزيل الشكر والإمتنان