العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 02-12-2013, 06:00 AM
الصورة الرمزية magdy_c_c
magdy_c_c magdy_c_c غير متواجد حالياً

magdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond repute
افتراضي رد: إزاي تعمل عمرة كاملة (موتور و فتيس) بنفسك - بدون ميكانيكي أو خراط

بسم الله ما شاء الله
ربنا يحرسك من العين
ابداااااااااااااااااااااا اااع فنى بكل المقاييس ، كل الشكر و الاحترام لك
و طبعا ً لكبيرنا الأدمير

:GR OWIN~12:
قديم 02-12-2013, 08:15 AM
الصورة الرمزية adham.com
adham.com adham.com غير متواجد حالياً

التخصص العملى: System Administrator IT

adham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahrambc مشاهدة المشاركة

بلا جدال عمل فنى و تقنى متكامل

يستحق أن يرفع له القبعه بكل احترام

يحتاج لبعض الشرح و الأيضاح و ربما كان من الأفضل لو تم تقسيمه لأجزاء اكثر ليتوفر وقت للشرح و زيادة تفاصيل العمل

خالص التحية و التقدير

مشكوووووووووور يا باشا عالرد و المرور
للأسف انا كنت مجبر بوقت الفيديو لأن كثير من الناس كانت معترضة علي وقت الفيديوهات
و لكن ضبط التاكيهات محتاجة حلقة منفصلة تماما عشان الشرح فيها يكون تفصيلي و مفهوم للجميع
و دة بحاول أعمله تجهيز قبل البدء في التنفيذ ... يعني محتاج عمود تاكيهات مستعمل عشان اشرح عليه برده و عشان الناس تقدر تفهم الفكرة من جذورها (يعني إيه ضبط تاكيهات) .. و طبعا محتاج فيديو كرتوني لحركة عمود التاكيهات و حركة عمود الكامة عشان يقدر يساعد الناس علي الفهم السريع للموضوع
بجانب طبعا التنفيذ العملي علي عربيتي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

و الله كنت مستنى الجزء الثانى بفارغ الصبر و كل شوية أدخل عاليوتيوب و أدور
لاقيت الفيديو نزل و طبعاً نزلته و بأعلى جوده و قعدت اتفرج و أنا فاتح بقى عالآخر و عمال أدعى و أقول الله أكبر و ما شاء الله خايف تتحسد منى أو من حد من الإخوه دون قصد طبعاً (عمل الشيطان فى نفس الإنسان)

المهم و أنا قاعد أتفرج, الحاج جه و بص عالفيديو معايا, لاقيته بيقولى ده فى أوروبا الكلام ده, قولتله ده واحد زميلنا فى المنتدى, مصرى يعنى. لاقيته أتشد أوى للفيديو و فى الآخر ما شاء الله التقفيل و لا شركة فيات نفسها.
بس أنا أول مره أعرف أنك غسلت و نضفت الموتور, و الله العظيم و بلا أى شك قولت أنك نزلت إشتريت كله جديد من الأول.
و حسيت فى الجزء الثانى إن المكنه غير بتاعة الجزء الأول خالص.

رووووووووووووعه بجد
ربنا يحفظك و يزدك علم و صحة و تشتغل أكتر و مستنيين المزيد أوعى تكسل.

ربنا يباركلك و يخليك يا باشا أنا متشكر جدا عالرد و الكلام الجميل دة تسلم يا باشا
بالفعل التنظيف خد مني مجهود كبير ووقت إسبوع تقريبا في التنظيف فقط
دة غير طبعا الدهان خد وقت برده و عقبال ما البوية نشفت برده و خدت كذا وش (3 وشوش)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momen_bondok مشاهدة المشاركة

ماشاء الله ربنا يبارك فيك يا بشمهندس أدهم برغم إنى معايا 128 لكن موضوعك غاية الروعة
الله يباركلك يا باشا
و علي فكرة مواتير ال 128 قريبة في الفكرة من مواتير ال127 مع شوية إختلافات
سواء في سير الكتينة أو في وضع الدينامو و حاجات تانية لا أتذكرها الأن

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أيمن الروبي مشاهدة المشاركة

الله اكبر
بسم الله ماشاء الله
السكوت افضل تعليق

ربنا يخليك يا استاذ ايمن و مشكور عالرد الجميل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sasao مشاهدة المشاركة

تسلم ايدك يا باشا على الشرح والمعلومات ومجهودك

لكن انا اتفق مع الاخ محمد صالح انك عندك خبره كبيرة وانك عندك صبر كبير واكيد كنت اشتغالت فى المهنه قبل كده

تسلم ايدك يا كبيــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـر

تسلم يا باشا و مشكور عالرد و المرور
بصراحة ماكدبش عليك
الفيديو يبين إن انا عندي خبرة
و لكن في الواقع الحقيقي إن هناك أجزاء خدت وقت و مجهود و تفكير سواء في الفك أو التركيب
و هذا ما لا يظهره الفيديو طبعا
دة غير إن كان في بعض الأخطاء و تم إعادة بعض المشاهد لأن تم تركيب القطعة مثلا بطريقة خاطئة

و الحقيقة أن كل هذه الخبرة إكتسبتها في ثلاث أشهر تقريبا عن طريق المتابعة عالمواقع و مشاهدة الكثير من الفيديوهات علي اليوتيوب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adelaboageen مشاهدة المشاركة

برافو عليك

تسلم يا باشا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى-حسن مشاهدة المشاركة

شوف يا اخ ادهم
انا ممكن استهلك كلام كتير عشان اقولك رأيى وانطباعى
لكن انا هلخصة فى كلمتين اتنين
((((((( حالة ابداع ))))))

سؤال على جنب
الموضوع دة كان موجود فى منتدى تانى باسم تانى (بدون ذكر اسماء) ومش لاقية
..
خير ؟؟؟؟؟؟؟

تسلم يا باشا ربنا يخليك
الموضوع بالفعل منشور علي منتديات تانية
و كان إسم الموضوع في الأول هو -----===== الجريمة الكبري ====-----
و لكن طبعا لما لقيت ناس كتير مش واخده بالها من فكرة الموضوع و يا تري بيتكلم عن إيه
إضطريت اراسل قسم الأشراف بتغيير عنوان الموضوع و تغيير مضمونه الداخلي عشان الناس تقدر تفهم الفكرة و تشوف الفيديوهات كويس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

و عاوزين فيديو مستقل عن الكربراتير فك و تنضيف و تركيب و ضبط ,ربنا يكرمك

و الله يا باشا أنا كنت عامل فيديو في بداية تجاربي في موضوع الفيديوهات دة
و عملت فيديو عن بعض الحاجات الصغيرة
زي تنظيف البوجيهات و تركيب الأبلتين و الكوندنسر و ضبط الأسبراتير
و تنظيف و ضبط الكاربيراتير و ضبط مسمار الهواء و السلانسيه و البنزين

كله موجود هنا يا باشا

https://www.facebook.com/epyptian.fiat.127

و تفاصيل كل فيديو مكتوبه تحته بيتكلم عن إيه

قديم 02-12-2013, 08:19 AM
الصورة الرمزية adham.com

adham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

انا كمان ماكنتش اعرف حاجة عن الكهربا على الاطلاق .... بس بدات العب كدة بالراحة فى الكهرباء واحدة واحدة و الدنيا بدأت تظهر معايا
الظريف ان العربيات القديمة مفيهاش تعقيد و لا لوحات كونترول و لا حاجات معقدة

انت مجوبتش على السؤال الى انت كنت بتدور عليه من فترة ...... ايه نوع البوية الى دهنت بيه البودى و تستحمل حرارة الموتور ؟؟!!!!

فعلا يا بشمهندس العربيات القديمة فيها ميزة إنها اسهل في موضوع الضفيرة و مش معقدة و لا فيها كنترولات و لا حاجات زي دي

----------------------

موضوع الألوان معلش نسيت أجاوبك عليها ... غصب عني

بص يا باشا
في بداية الأمر انا إستخدمت ألوان ذهبي و فضي علبتين ربع كيلو كل علبة ب 15 جنيه
دهان عادي بفورشة
جبتهم من عند الموان و سألته هل تستحمل حرارة عالية مع المعادن ... للأسف قاللي أه
و كانت المفاجأة إني بعد ما دهنت الفتيس بالكامل باللون الفضي و دهنت البلوك باللون الذهبي وكانوا بينشفوا بسرعة خلال دقائق قليلة ... و لكن الصدمة لقيت إن اللون بيروح بسرعة مع التنظيف بقطعة قماشة مبلولة بشوية بنزين خفيف

قولت لاء مش هينفع الكلام دة

روحت لموان تاني غيره قولتله عايز بوية للمعادن و تستحمل حرارة ... قاللي اللاكية يستحمل أي حاجة و مش بيروح مع البنزين و لا الجاز ولا مع غسيل

إشتريت مجموعة ألوان علب ربع كيلو لاكيه (أبيض و اصفر و أحمر و إسود )
و بدأت هنا بخلط الأوان عشان أخد بعض الدرجات زي (رمادي و نبيتي و أصفر حمصي)
و هنا بقي لما دهنت أجزاء الموتور بالاكيه بفورشة لقيت إنه بينشف بعد يوم في الشمس
لكن النتيجة لقيته مهما مسحت بالبنزين أو الجاز .. مستحيل الألوان تروح نهائي
و مع التجربة طبعا مع الحرارة لقيت الألوان ثابته
و كمان غسلت الموتور مرتين في المغسلة بالمسدس المياة القوية .. برده الألوان ثابتة و مفيش أي تقشير و لا أي حاجة بتروح

و خد بالك يا بشمهندس أنا إديت كذا وش
تقريبا ثلاث وشوش لكل قطعة دهنتها باللاكية

و إضطريت طبعا أسيب بعض الأجزاء الصغيرة إللي دهنتها بالذهبي و الفضي زي طلمبة المياة و طلمبة البنزين و بعض الرفايع
قولت اسيبهم علي نفس ألوانهم عشان يبقي شكلها حلو في الفيديو

و لكن مع الغسيل و الحرارة (الفضي و الذهبي) بدأ يروح و يتشال من مكانه

قديم 03-12-2013, 08:35 AM
الصورة الرمزية adham.com

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة magdy_c_c مشاهدة المشاركة

بسم الله ما شاء الله
ربنا يحرسك من العين
ابداااااااااااااااااااااا اااع فنى بكل المقاييس ، كل الشكر و الاحترام لك
و طبعا ً لكبيرنا الأدمير

:GR OWIN~12:

ربنا يخليك و يباركلك يا باشا و مشكور عالرد الجميل
مع الشكر و التحية لأستاذنا القدير كارز أدماير
قديم 05-12-2013, 01:24 PM
ahmed_gamal777 ahmed_gamal777 غير متواجد حالياً

ahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond repute

اسكتنى عن الكلام - كلمة فنان دى قليلة عليك - استاذ ورئيس قسم
تسلم ايدك واسف على التاخير فى الرد

الكلمات الدليلية
engine, fiat 127, سبيكة, سير كاتينة, عمرة كاملة, عمود كامة, إصلاح فتيس, طقم شنبر, كربراتير, كرنك