العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 05-12-2010, 01:09 AM
walidelwahsh
Guest

افتراضي رد: زياده استهلاك البنزين - قبل طلب المساعده -

[*]عدم الصيانه للسياره و البوجيهات بشكل خاص في الانجكشن و البوجيهات و كربراتير في التقليديه
مره تانيه خاص بمصر موتورز وغير مسموح بالنقل بدون روابط واسم الكاتب علي شان حرام

اولا مشكور على كلامك الحميل ربنا يباركلك
ثانيا تم حزف اسم المنتدي من مشاركة للفت النظر وترك الاسم في المشاركة الرئيسية...
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pointer
مره تانيه خاص بمصر موتورز وغير مسموح بالنقل بدون روابط واسم الكاتب علي شان حرام
على فكرة المنتدى هنا اسمه مصر موتورز
التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; يوم أمس الساعة 10:00
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

التعديل الأخير تم بواسطة حازم شاهين ; 06-12-2010 الساعة 02:11 AM
قديم 05-12-2010, 02:14 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

استاذ hazem_khidr انت عدلت في اقتباسي و تركت المشاركة الرئيسية
قديم 05-12-2010, 02:24 AM
الصورة الرمزية pointer
pointer pointer غير متواجد حالياً

مشرف فولكس و رينو
هواياتي: كتير اوي

pointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond repute

يا جماعه انا بعت للاشراف علي شان الموضوع ده وتم تعديل الغلط عير المقصود ده في الاقتباس ومبعتش علي الموضوع بتاع الموضوع نفسه
رجاء يا اعضاء بلاش تكرار العلط ده في اقتباسات تانيه لان الاشراف هيعدل واحده واحده فكفايه عليه تصليح الغلط اللي اتعمل في الاول وياريت ما تزودوش عليهم الشغل وبعت لهم علي الموضوع دهو يا رب ما يكرهوني
علي العموم شكرا ليكم كلكم

اكتب ان شاء ولا تكتب انشاء , بارك فيكم

teto2005 سابقاً
اعتزار عن التاخير في الرد و المتابعه
ادعوا لوالدتي بالرحمه و لوالدي بالشفاء
قديم 05-12-2010, 09:24 PM
الصورة الرمزية pointer
pointer pointer غير متواجد حالياً

مشرف فولكس و رينو
هواياتي: كتير اوي

pointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semo99 مشاهدة المشاركة

علي فكره كلامه مظبوط جدا معايا عشان انا بروح الجامعه بالعربيه المشوار حوالي 10 كيلو رايح و10 كيلو جاي بفول التانك مره ف الاسبوع علي مشوار الجامعه بس ودا طبعا للمشوار اللي بخده بسرعه وبعلي صوت الماتور عشان الغيار يتاخد بسرعه مع العلم ام السياره 1300 وكان قبل كدا بفول التانك مره كل اسبوعين فتخيلو فرق التانك في الاسبوع
طيب اكتر من كدا انا طريق شغلي وانا رايح بيقي الاستهلاك 14.5 و انا مروح بيبقي 9.2
تفسير ده ان الطريق بيبقي ازحم والمكان اللي فيه الشغل اعلي من مكان البيت وتلاقي العربيه وانا مروح نزله تجري وانا رايح الشغل اتقل شويه
شكرا علي اثراء الموضوع

اكتب ان شاء ولا تكتب انشاء , بارك فيكم

teto2005 سابقاً
اعتزار عن التاخير في الرد و المتابعه
ادعوا لوالدتي بالرحمه و لوالدي بالشفاء

الكلمات الدليلية
مغشوش, استهلاك, تسارع, بنزين, توفير