العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 13-10-2012, 01:49 AM
الصورة الرمزية Eng/salwa
Eng/salwa Eng/salwa غير متواجد حالياً

من انا؟: ام لثلاثة رجال(خالد-عمرو-طارق) و مهندسة اتصالات
التخصص العملى: تدريس كمبيوتر
هواياتي: حفظ القرآن

Eng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond repute
افتراضي رد: العربية مش بترضى تدور

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستجدة مشاهدة المشاركة

و بعدين بجد مش عارفة
العربية حقيقى فيها مشكلة و لا انا اللى بغرق فى شبر ميه ،
اصل السواق قالى مرة مفيش عربية ماشية عالطول على المسطرة . عادى يعنى انها مترضاش تدور و تحيلها تدور
و الله انا خايفة اغير الدنيا و اطلع فى الاخر العيب منى .
بس اول ما جبتها بجد كانت بتدور من غير اى مشاكل ، و بالشفاط كمان من غير ما ادوس بنزين .

كان الله فى عونك اختى الكريمة
لان بتبقى مشكلة كبيرة بالنسبة لنا السيدات عندما لا تدور السيارة
ادعو الله سبحانه و تعالى ان يوفقك فى حل المشكلة و يعطيكى خير السيارة و يكفيكى شرها يارب

اللهم ياجامع الناس ليوم لا ريب فيه اجمع على ضآلتى

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قديم 13-10-2012, 03:55 PM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute

و بعدين بجد مش عارفة
العربية حقيقى فيها مشكلة و لا انا اللى بغرق فى شبر ميه ،
اصل السواق قالى مرة مفيش عربية ماشية عالطول على المسطرة . عادى يعنى انها مترضاش تدور و تحيلها تدور
و الله انا خايفة اغير الدنيا و اطلع فى الاخر العيب منى .
بس اول ما جبتها بجد كانت بتدور من غير اى مشاكل ، و بالشفاط كمان من غير ما ادوس بنزين .

والله انا قولتلك الحل وتنفيذه او عدم تنفيذه شيء يرجعلك الحاجات اللي هتغيريها 60+15+10= 85 جنيه ممكن تجيبي بوجيهات نوع تاني بس الافضل اللي انا قولت عليم ngk BP6EY فيه انواع فرنساوي وانواع ياباني بتتباع بالقطعه
الماروتي المفروض تدور من اول مره
غيارات الفتيس ثلثه وبسيطه
الدركسيون خفيفجد ومش محتاج مجهود
بجد العربيه ده احسن عربيه للمشاوير البسيطه

بسيطه وديها لميكانيكي يكون ثقه وخليه يكشف عليها ومتقوليلوش انا لسه مغيره كذا وكذا لانك لو قولتيله انا مغيره طقم كهرباء ممكن يكون بايظ مش هيبص عليه ودي العربيه مركز صيانه كويس وقوليله الشكوه وسيبي يكشف علي السياره
علي فكره تكلفة تغيير البوجيهات والابلاتين والكندنسر مبتتعداش 20جنيه لانها سهله انا بعملها بنفسي مبروحش لميكانيكي
في الاخر انتي حرة قرارك

قديم 13-10-2012, 07:15 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حبيب الناس مشاهدة المشاركة

والله انا قولتلك الحل وتنفيذه او عدم تنفيذه شيء يرجعلك الحاجات اللي هتغيريها 60+15+10= 85 جنيه ممكن تجيبي بوجيهات نوع تاني بس الافضل اللي انا قولت عليم ngk BP6EY فيه انواع فرنساوي وانواع ياباني بتتباع بالقطعه

بسيطه وديها لميكانيكي يكون ثقه وخليه يكشف عليها ومتقوليلوش انا لسه مغيره كذا وكذا لانك لو قولتيله انا مغيره طقم كهرباء ممكن يكون بايظ مش هيبص عليه ودي العربيه مركز صيانه كويس وقوليله الشكوه وسيبي يكشف علي السياره
علي فكره تكلفة تغيير البوجيهات والابلاتين والكندنسر مبتتعداش 20جنيه لانها سهله انا بعملها بنفسي مبروحش لميكانيكي
في الاخر انتي حرة قرارك
السلام عليكم

والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 13-10-2012, 09:37 PM
مستجدة مستجدة غير متواجد حالياً

مستجدة will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حبيب الناس مشاهدة المشاركة

في الاخر انتي حرة قرارك
ربنا يكرمك بجد و الله
انا طبعت اجابات حضرتك
و معلش تعبتكم معايا
العربية بجد بتدور عالطول و بنتى الصغيرة عندها سنتين كانت قاعدة جنبى من يومين و سهتنى و دورت العربية من نصف لفة
لدرجة انى اتفجات ان العربية دارت

بس فجاة كده تعمل المواقف الغريبة ديه و تلم الناس عليا

ان شاء الله هودى العربية لكهربائى واخليه يشيك على كل حاجة و ربنا يسهلها
دعواتكم
قديم 13-10-2012, 10:17 PM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute

بنتى الصغيرة عندها سنتين كانت قاعدة جنبى من يومين و سهتنى و دورت العربية
خلي بالك جداااااااااااااا :08da 300846c84943ae1 من حاجه زي كده ومتتهاونيش بالموقف لانه حيتكرر المفتاح طول منتي واقفه يبقي في ايدك وربنا يحفظهالك يارب

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي