العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 16-09-2012, 12:06 PM
الصورة الرمزية eng_gouda2000
eng_gouda2000 eng_gouda2000 غير متواجد حالياً
من انا؟: إنسان عادي
التخصص العملى: 7 صنايع والبخت !!!!!!!
هواياتي: حاجات كتيييييييييييير

eng_gouda2000 will become famous soon enough
افتراضي رد: قميص حرارى لاطالة عمر البطارية

أنا بالفعل نفذت الفكرة دي بس أنا عملت القميص من عازل البوتاجاز وعلشان شكييت انه ممكن يكون موصل جيد للكهرباء عملت القميص من جميع الجهات ماعدا سطح البطارية اللي فية السالب والموجب علشان ميحصلش تلامس الاطراف هل ياتري كدة أفضل ولا لازم أفتح للبطارية بعض فتحات للتهوية
وفى حالة فتح بعض الفتحات للبطارية بكدة الهواء الساخن هيدخل بردة على البطارية ويفسد الغرض من الموضوع دة رأيي المتواضع وأنا مش خبير

أنا أكتفيت بترك سطح البطارية خوفاً من تلامس السالب مع الموجب وكمان يمكن دة يعمل تهوية للبطارية

وهحاول أصور البطارية بعد تكيب القميص

وشكراً لكم جميعاً
قديم 16-09-2012, 12:29 PM
الصورة الرمزية ابوشروق
ابوشروق ابوشروق غير متواجد حالياً

ابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond repute

جزاك الله خير

حبيبت قلبى سبيدر
قديم 17-09-2012, 04:04 PM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_gouda2000 مشاهدة المشاركة

أنا بالفعل نفذت الفكرة دي بس أنا عملت القميص من عازل البوتاجاز وعلشان شكييت انه ممكن يكون موصل جيد للكهرباء عملت القميص من جميع الجهات ماعدا سطح البطارية اللي فية السالب والموجب علشان ميحصلش تلامس الاطراف هل ياتري كدة أفضل ولا لازم أفتح للبطارية بعض فتحات للتهوية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_gouda2000 مشاهدة المشاركة

وفى حالة فتح بعض الفتحات للبطارية بكدة الهواء الساخن هيدخل بردة على البطارية ويفسد الغرض من الموضوع دة رأيي المتواضع وأنا مش خبير
أنا أكتفيت بترك سطح البطارية خوفاً من تلامس السالب مع الموجب وكمان يمكن دة يعمل تهوية للبطارية
وهحاول أصور البطارية بعد تكيب القميص
وشكراً لكم جميعاً

بالفعل يجب عمل العازل الحراري من ثلاثه جوانب فقط باتجاه الماتور وترك الجهة الرابعه واعلي البطاريه واسفلها لتهويه البطاريه وافراغ السخونه الناشئه من البطاريه نتيجه عمليه شحنها
واخير اود ان اشكر منشئ الموضوع
واشكر من تفضل بنقل تجربته او اضافه معلومه

قديم 17-09-2012, 05:55 PM
الصورة الرمزية ezzat2002mo
ezzat2002mo ezzat2002mo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب فى هيئه قناة السويس

ezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant future

شكرا على المعلومات القيمه
قديم 18-12-2012, 03:26 PM
hossamalsadik hossamalsadik غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Accountant

hossamalsadik has a spectacular aura abouthossamalsadik has a spectacular aura about

[QUOTE=حبيب الناس;762280]

بالفعل يجب عمل العازل الحراري من ثلاثه جوانب فقط باتجاه الماتور وترك الجهة الرابعه واعلي البطاريه واسفلها لتهويه البطاريه وافراغ السخونه الناشئه من البطاريه نتيجه عمليه شحنها

انا مش مع الكلام ده ليييييييييييييييييييييييه
انا بترك فقط الجهة المتجه ل سدر السيارة والتى يدخل منها الهواء البارد للمتور او الحوض اما الحوض عمتا فيملئه الهواء الساخن فى كل مكان

التعديل الأخير تم بواسطة hossamalsadik ; 18-12-2012 الساعة 03:39 PM

الكلمات الدليلية
قميص حرارى لاطالة عمر البطارية