العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 26-03-2012, 04:48 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عندما تكون السيارة ساخنة تعتيل بالمارش ولاتدرو إلا زق

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr elsisi 1 مشاهدة المشاركة

م.سمير
ان مش مختلف مع حد انا من ناحية الجلب انا مرجح الجلب في مداخلتي
انا بكلم عن السخونية المحاطة بالمرش مش هيا درجة الحرارة الي تخلي الحديد يتمدد
التمدد الفعلي للحديد 120 درجة مؤية
بداية التمدد للحديد 90 درجة مؤية
قديم 26-03-2012, 04:49 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

التمدد الفعلي للحديد 120 درجة مؤية
بداية التمدد للحديد 90 درجة مؤية
هات النحاس كمان بالمره

ان مش مختلف مع حد انا من ناحية الجلب انا مرجح الجلب في مداخلتي
مفيش إختلاف بأمر الله

والمشكله دى

مليون فى الميه

جلب المارش

-----------------

وعلشان الواحد ميبقاش واثق أوى كده

لأن زى ما أنت عارف

الأمور الهندسيه دى فيها قصص كتير

وارد برضه يكون هناك ضعف فى ملفات

فى أوتوماتيك المارش

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير

التعديل الأخير تم بواسطة samirayad ; 26-03-2012 الساعة 04:56 PM
قديم 27-03-2012, 11:51 AM
ابو حازم ابو حازم غير متواجد حالياً

ابو حازم will become famous soon enough
للاهمية رد: عندما تكون السيارة ساخنة تعتيل بالمارش ولاتدرو إلا زق

اى الاخ الكريم هذه الاجابة الشافية باذن الله بعد اذن الجميع وكامل الاحترام جميع السيارات فى مصر خاصة الفيات والسيارات المستعملة لا تدور بسهولة فى الصباح البارد لعدة اسباب الاساسى فيها هو المارش لابد ان يتم تركيب كابل الارضى الخاص بالشاسيه اسمه كابل حصيرة لان معظم السيارت بتاعتنا اذا رحت للميكانيكى بيشل الكابل ده فى حالة ما ييجى يعمل عمرة للموتور وبعد العمرة ما يركبهوش كذالك الكهربائى يفك المارش ومعاه الكابل دة بيبقى راكب بين المارش والشاسيه وتيجى تقوله ركبت كابل الارضى يقولك اه كله تمام دور بص 100/100 وكلام اونطة من ده الكابل ده اتحدى مهندسين العالم كله ان سبب تعتيل السيارة صباحا هو الكابل ده دى نمرة واحد نمرة 2 يوجد جوان صاج رفيع بيركب ما بين قلة المارش ومكان تركيب المارش عند ترس الحدافة الكهربائ لو فكه ما بيتعبش نفسه فى تركيبه بالبلدى بيطنش نمرة 3 الجلب لازم خراط عنده ضمير تقوله عاوز جلب نحاس جرافيت يعنى بتشحم او بتزيت نفسها بنفسها مش محتاجة تشحيم خارجى الموضع هايطول انا ممكن اكتب صفحات عن طريقة صيانة المارش يشتغل مدى الحياة الكلام حقيقى والله مش فهلوة فانا رئيس اقسام بالخبرة والدبلوم فى شركة بس مش هاقدر اقدر اكتب اسمها وانتم عارفين انه ممنوع اى حاجة دى قوانين نحترمها جميعا والسلام عليكم
قديم 27-03-2012, 11:55 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو حازم مشاهدة المشاركة

اى الاخ الكريم هذه الاجابة الشافية باذن الله بعد اذن الجميع وكامل الاحترام جميع السيارات فى مصر خاصة الفيات والسيارات المستعملة لا تدور بسهولة فى الصباح البارد لعدة اسباب الاساسى فيها هو المارش لابد ان يتم تركيب كابل الارضى الخاص بالشاسيه اسمه كابل حصيرة لان معظم السيارت بتاعتنا اذا رحت للميكانيكى بيشل الكابل ده فى حالة ما ييجى يعمل عمرة للموتور وبعد العمرة ما يركبهوش كذالك الكهربائى يفك المارش ومعاه الكابل دة بيبقى راكب بين المارش والشاسيه وتيجى تقوله ركبت كابل الارضى يقولك اه كله تمام دور بص 100/100 وكلام اونطة من ده الكابل ده اتحدى مهندسين العالم كله ان سبب تعتيل السيارة صباحا هو الكابل ده دى نمرة واحد نمرة 2 يوجد جوان صاج رفيع بيركب ما بين قلة المارش ومكان تركيب المارش عند ترس الحدافة الكهربائ لو فكه ما بيتعبش نفسه فى تركيبه بالبلدى بيطنش نمرة 3 الجلب لازم خراط عنده ضمير تقوله عاوز جلب نحاس جرافيت يعنى بتشحم او بتزيت نفسها بنفسها مش محتاجة تشحيم خارجى الموضع هايطول انا ممكن اكتب صفحات عن طريقة صيانة المارش يشتغل مدى الحياة الكلام حقيقى والله مش فهلوة فانا رئيس اقسام بالخبرة والدبلوم فى شركة بس مش هاقدر اقدر اكتب اسمها وانتم عارفين انه ممنوع اى حاجة دى قوانين نحترمها جميعا والسلام عليكم
قديم 27-03-2012, 12:02 PM
ابو حازم ابو حازم غير متواجد حالياً

ابو حازم will become famous soon enough

يا ريت الاخوة المشرفين ييعطونى فرصة لعمل مواضيع وانا ساجعل جميع الناس خبراء باذن الله تعالى مواضيعى ستكون مرجع لمن يطلع عليها سيجد اجابة فيها عن كل ما يدور بذهنه من اسئلة دون ان يسال ان شاء الله ولكم منى جميعا اجمل تحية واحترام