العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 02-10-2011, 05:22 PM
amrodardiry amrodardiry غير متواجد حالياً

amrodardiry has a spectacular aura aboutamrodardiry has a spectacular aura aboutamrodardiry has a spectacular aura about
افتراضي رد: بطاريتك باظت وخلاص مفيش امل خش وجرب قبل ما تشترى جديد

ممتاز علي المعلومة بس كنت عاوز اضيف نقطة واطرح سؤال
النقطة: البطارية لو فضيت تماما ومش بتشغل حتي السنتر يبقي في مشكلة في الكهرباء ماس مثلا او حاجه منسية شغالة وفرغت كامل البطارية وفي هذه الحالة اعادة الشحن حيجيب نتيجة ولو كانت البطارية بتدي اخضر في التابلوة بس مش بتشغل المارش يبقي باظت
السؤال: في طريقة لغسل البطارية من الشوائب باستخدام البيكربونات والشحن ثم الغسيل بالماء الساخن ثم اعادة الملو بالحامض والشحن هل تعرف الطريقة بالتفصيل وهل هي افضل
تحياتي للجميع
قديم 02-10-2011, 05:57 PM
drasd drasd غير متواجد حالياً

drasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud of

السلام عليكم
يشرفني ان اكون اول من يرد عليك
جزاك الله خيرا على الاجتهاد وجعلها في ميزان حسناتك
واحب اضيف بس ان دا ينفع في البطاريات العادية
مش البطاريات الجافة
قديم 02-10-2011, 07:38 PM
cars admire
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haitham_computer مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لو جيت فى يوم عشان تدور العربيه لقيت المارش بيعتل فى الدواره واكتشفت ان البطاريه نامت ودورت العربيه زق طبعا فروحت قست شحن البطاريه قالك الدينمو تمام والبطاريه خلاص كده وهتشترى غيرها وانت قولت البطاريه اللى حيلتى باظت باظت

جرب اللى هاقولك عليه ده مش هيكلفك كتير وان شاء الله هتدعيلى انا جربته مرتين فى البطاريه اللى معايا والحمد لله رجعت تشتغل من تانى .
عايز تعرف هنعمل ايه :-

صلى على رسول الله الاول "صلى الله عليه وسلم "
ملحوظه قبل البدء " تعامل مع المواد بحرص ولا تجعلها تلمس جلدك او اصابعك "

- اول حاجه *طبعا هنفك قواطيش البطاريه ونبقى عارفين فين الموجب وفين السالب وبعد كده لو عندك اى حاجه بتشتغل 12 فولت يعنى مثلا مروحه ردياتير قديمه او صب ووفر او حتى كام لمبه من بتوع الصالون او التابلوه هنوصلهم بالبطاريه ونسيبها لغاية ما البطاريه تفضى شحن خالص وللعلم ممكن تاخد يوم كامل او اكتر على حسب كميه الشحن اللى فيها "امبير وفولت " بعد ما نفضى منها على اد ما نقدر من الشحن والافضل للاخر خالص هنفك الثمانيه عيون اللى فوق البطاريه ونفضى منهم كل الحمض اللى فيها .
- نشترى باه 5 زجاجات مياه مقطره و 5 زجاجات حمض من عند اى حد بتاع بطاريات او قطع غيار للعلم ثمن الزجاجه جنيه ونصف فقط اى الثمن الاجمالى 15 جنيه وان شاء الله 5 كافيين .
- هنفضى الـ 5 زجاجات مياه مقطره بالتساوى فى الـ 8 عيون للبطاريه حتى يغطى الماء المقطر الاللواح التى تراها بعينيك داخل البطاريه .
-بعد ذلك نقوم بغلق العيون ونضع البطاريه على التونجر "جهاز لشحن البطاريات " لمدة يوم (يعنى نبيتها عالشحن )
طب واحد هيجى يقولى انت هتصعبها ليه ما احنا ماشيين حلو هاجيبه منين انا التونجر ده
هاقوله انا باه لو مش موجود عندك التونجر ده يبقى ترجع تركب البطاريه مكانها فى العربيه وخد بالك من الموجب والسالب كويس وبعد كده دور العربيه زق وخد بيها مشوار على طريق سريع يعنى قيمة نص ساعه مثلا او اكتر وكل ما تمشى اكتر يبقى افضل عشان البطاريه تشحن المهم فى الموضوع تكون انت اصلا متاكد ان الدينمو عندك تمام وبيشحن كويس بدون مشاكل .
بعد المشوار او الشحن على التونجر بطل ودور على البطاريه باذن الله هدور مارش ومن اول تكه كمان
- طب يا عم انت فى 5 زجاجات كمان بتوع الحمض هنرميهم ولا ايه
لا طبعا ان شاء الله بعد ما البطاريه تشحن وتلاقيها شغلت المارش وقام عليها نفك البطاريه تانى وتروح فاتح ال 8 عيون مره تانى ومفضى منهم كل المياه اللى احنا حطنيها اللى هى المياه المقطره وبعد كده تفضى زجاجات الحمض وتملى بردو العيون كلها لغاية ما الالواح اللى قدامك تتغطى وتروح قافل العيون كويس وتركب البطاريه مكانها وان شاء الله هتحس ان البطاريه رجعت جديده .

واى استفسار انا فى الخدمه ان شاء الله واتمنى صالح الدعاء
وللعلم هذا الموضوع من الالف الى الياء اجتهادا منى والحمد لله ولا يوجد على اى منتدى اخر واتمنى عند النقل ذكر المصدر .

وانتظروا موضوعين تانى جامدين جدا واحد عن الكربراتير والتانى عن الكبالن ان شاء الله ولكنى انتظر التفاعل مع هذا الموضوع اولا .
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته *
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...t=51474&page=2
قديم 02-10-2011, 09:19 PM
haitham_computer haitham_computer غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: مهندس شبكات وحاسب الى
هواياتي: احب اعمل حاجتى بنفسى

haitham_computer has a spectacular aura abouthaitham_computer has a spectacular aura about

شكرا لمرورك ومشكور ايضا للاضافه وهذا هو رابط الموضوع الاصلى لمن يريد ان يتابع جديد الموضوع
http://forum.masrmotors.com/showthread.php?t=69131
قديم 02-10-2011, 09:35 PM
haitham_computer haitham_computer غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: مهندس شبكات وحاسب الى
هواياتي: احب اعمل حاجتى بنفسى

haitham_computer has a spectacular aura abouthaitham_computer has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrodardiry مشاهدة المشاركة

ممتاز علي المعلومة بس كنت عاوز اضيف نقطة واطرح سؤال
النقطة: البطارية لو فضيت تماما ومش بتشغل حتي السنتر يبقي في مشكلة في الكهرباء ماس مثلا او حاجه منسية شغالة وفرغت كامل البطارية وفي هذه الحالة اعادة الشحن حيجيب نتيجة ولو كانت البطارية بتدي اخضر في التابلوة بس مش بتشغل المارش يبقي باظت
السؤال: في طريقة لغسل البطارية من الشوائب باستخدام البيكربونات والشحن ثم الغسيل بالماء الساخن ثم اعادة الملو بالحامض والشحن هل تعرف الطريقة بالتفصيل وهل هي افضل
تحياتي للجميع
مشكورين جميعا للمرور اخوانى الاعزاء
بالنسبه لسؤالك انى ارى انها نفس الفكره تقريبا واعتقد نفس النتائج ان شاء الله وانما الطريقه السابق ذكرها هى التى قد قمت بتجربتها من قبل وشكرا .