العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 02-01-2010, 12:26 PM
شادي2007 شادي2007 غير متواجد حالياً

شادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant future
رد: أسوأ شخص فى مصر لعام 2009

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

شوف يا أبو شادى ! أنا شايف ردودك على الاخوه تتسم بالحده كما لو كنت ابن عم المذكور ( بعيد عن السامعين ) !

و أحب أؤكد لحضرتك ان انتقادات الناس هنا و فى أى صحيفه أو منتدى آخر لهذا الشخص ليست مبنيه على

منظور دينى ( وانت فاهمنى ) !

أنا معاك المعونات مرفوضه و اراقة ماء الوجه مرفوض لا من رئيس ولا من تيس ! ولما يتم توفير 70% من الموازنه

من حصيلة الضرائب ده شىء جيد و سىء فى نفس الوقت ! جيد لو معظم هذه الحصيله من أمثال عز اللى دخلهم

بالمليارات و حصيلة ضرائبه لوحدها 200 مليون جنيه فقط ! وسىء لو معظم هذه الحصيله من مرتبات الموظفين

الغلابه اللى ما يقدرش يعترض على اقتطاع جزء كبير من مرتبه الضائع أصلا كضريبه ! و ضرائب على المحلات

الصغيره وأصحاب المشاريع البسيطه و كل من لا يستطيع اظهار العين الحمراء للحكومه ! شىء جيد لو استقطاع

الضرائب يتم بالعدل و بنسبه تتسم بالعداله ! يا فرحتى ويا فرحة الشعب اللى ح ياكل بعضه من الفقر والعوز ان 70%

من موازنة الدوله من جيبه و من قوته و قوت عياله ! بدل ما تبقى من ناتج مشاريع قوميه انتاجيه و من قناة السويس

و من البترول والغاز اللى بيتصدر رخيص أرخص من الهواء ! تقدر تقول لى حضرتك ( وبلاش سعادتك زى ما قلت)

( فى ردك للآخ السابق ) ! لو حضرتك معاك 100 ج وتضع فى جيب القميص 20 ج و جيب البنطلون اليمين 15 ج

و الشمال 10 و المحفظه 50 ج و كل شويه تشيل جزء من الجيب ده و تحطه فى الجيب التانى و عمال تعمل تباديل

و توافيق لكن لم تضيف اليهم شيئآ من خارج هدومك ! يعنى ماشتغلتش و أخدت أجلر من شخص غريب و ما خترعتش

اختراع و بعته وأخدت ثمنه و هكذا و فى نفس الوقت بتاكل و بتشرب و يمكن بتسكر كمان ! الموازنه بتاعتك ح تزيد

ازاى ؟؟ ده تشبيه لحالة الدوله ! بتاكل فى نفسها ! بتكسب منها فيها مكسب ظاهرى كاذب ! زيادة الموازنه الحقيقيه

يا باشا انى أكسب فلوس من خارج مصر و أدخلها مصر ( زيى كده ولا مؤاخذه ) مش أصرفها بره مصر ولا أضعها

فى بنوك سويسرا ! نيجى بأه لموضوع الشقق أنا معاك الدوله غير مسئوله عن بناء مساكن و تسكين الناس ! لكن

مسئوله انها تعمل مصانع حديد و أسمنت و ترخص مواد البناء علشان الناس تبنى بسهوله ! و كمان الدوله مش مسئوله

ترضع الناس زى ما حضرتك قلت للآخ بما يعتبر قذف فى حقه ممكن تسأل عنه أو يترد عليك فيه ! ولكن الدوله مسئوله

انها برده تعمل مصانع كسب و علف علشان البهايم تكتر و اللبن بتاع الرضاعه و الآكل المحترم يبقى فى متناول الناس

العاديه ! مين قال ان الدوله بتاخد منك علشان تصرف عليك زى انت مابتقول ؟ انت بتدفع ثمن الكهرباء والماء والمرور

و تراخيص البناء وثمن الدواء و جمارك على السيارات بالضعف و الضعفين و ضرائب عقاريه و ضرائب تجاريه

وضرائب مبيعات و ضرائب من المنبع و من الطراطيف ! عايز ايه تانى ! لو احنا زى كندا مثلا و بأدفع نصف مرتبى

ضريبه ! ح أبقى مبسوط ! ليه ؟؟ لآن الباقى من مرتبى ح يسمح لى أعيش عيشه كريمه وأسافر الخارج سياحه كمان !

وتأمين صحى حقيقى واسعاف بالهليكوبتر و مميزات لا تتخيلها ! أما الوضع هنا فهو يشبه " مافعله المريض بالميت " !

و ياريت لما تقول رد تانى تحاول ما تجرحش زملائك فى المنتدى ! ( رغم أنك لم ترد على شخصيآ ) !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122
سيدي الأختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية
انا سيدي لا اقصد التجريح ابدا بس انا حبيت التكلم بطريقة سهلة زي ما بتسمعها او بتقولها
سيدي انا لا اقصد الأهانة و لو انني غير مقتنع شخصيا ببعض الآراء و محدش يزعل مني احنا اخوة في الآخر

لا تقل يارب عندي هم كبير
قل ياهم عندي رب كبير
ptmnlo123per154
ptmnlo123per122
قديم 02-01-2010, 12:58 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أسوأ شخص فى مصر لعام 2009

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شادي2007 مشاهدة المشاركة

و في النهايةكلنا اخوة و محدش يزعل مني انا احترم الرأي و الرأي اللآخر
عاوز افكرك يا دكتور انه فيه في اليهود ناس اثرو علي اقتصاد مصر و رفعوا من شأنها امثال عدس و ريفولي و عمر افندي الي كان يهودي و اسلم ما هو من اصل يهودي و بعدين تيجي للصاغة كانت شغلانة يهود و هم يشهادة العالم اقدر ناس علي التجارة و الأقتصاد

أنا معاك ان اليهود اللى كانوا فى مصر أثروا على اقتصاد مصر بس غالبآ بالسلب ! يعنى أى تجاره

بتفيد الطرفين ! بس مين المستفيد أكثر ؟؟ لو لم يكن اليهود يكسبون من مصر بالملايين وقاعدين فيها

لعملها كمحطه للقفز على فلسطين ! ما كانوش قعدوا فيها يوم واحد ! ثانيآ همه هربوا كل مالهم اللى

هوه من الاقتصاد المصرى ولم يتركوا سوى الآصول التى لايمكن حملها أو شربها فى برشامه !

والله جديده عليه دى ان عمر أفندى أسلم ! وايه يعنى ؟ ولا يهمنا بشىء ؟ يعنى هوه كان عمر بن الخطاب ؟؟

و بعدين هو اصله مسيحي كاثوليكي من جدود الجدود من ايام جد جد جد بطرس غالي دا الي اعرفهو سألت عنه

برده اللى أنا أعرفه سألت عنه ! طيب تعرف ان زوجة بطرس غالى ( بتاع الآمم المتحده ) علشان

مانخلطش الآسماء ( يهوديه ) ! اسأل فيها لو لم تكن تعرف وهى مازالت حية ترزق !

اسمحلي يا دكتور اقولك انه مش بالشكل يمكن ان تحكم علي احد

أينعم الواحد مابيحكمش على الانسان بالشكل ! بس من علم النفس ياباشا ان لو فيه واحد شكله قبيح جدآ لكن

طيب جدآ و له أفضال عليك و ممكن يبقى أبوك أو أخوك ! فأنت بتشوفه أحلى واحد فى العالم ! وفى نفس

الوقت العكس صحيح لو فيه واحد جميل أو واحده رائعة الجمال لكن أفعاله سيئه فأنت تراه أقبح واحد فى العالم !

ان اكرمكم عند الله اتقاكم مش احلاكم و الي يحكم في موضوع اتقاكم هو الله

نعم " ان أكرمكم عند الله أتقاكم " صدقنا وآمنا بالله ! أما حكاية مش أحلاكم دى ! ياريت تخليك

بعيد عن القرآن وآياته حتى لا يعتبر كلامك تحريف و تخريف ! أظن لا أنا ولا أى زميل ذكر أى

شىء من الانجيل أو غيره ! أرجوك ده خط أحمر عليك وعلى أنا كمان !

ان كان بيقول امثال شعبية يبقي دا من صميم الشعب المصري
اما الثانوية الأمريكية مش الأزهريه هو فيه بطرس يدخل الأزهر عشان يدرس

أنا مش بألف يا محترم ! اقرأ عنه كل يوم بيقول أمثال ! لسه امبارح فى جريدة الجمهوريه هوه

كان فى زيارة الريف وقال للناس " يا جاريه اطبخى..كلف ياسيدى " ماشى مش وحش قوى المثل

ده ! لكن من 3 أيام فى مجلس الشعب قال مامعناه الناس تدفع الآول وبعدين نطلع.... وهو لم ينكر

ما قاله ولكن قال ده كان كلام جانبى وليس كلام رسمى والناس بتتصيد لى الآخطاء !

شوف يا أبو شادى أكرر الموضوع ليس له علاقه بالدين ! وأظن كلنا هاجمنا شيخ الآزهر على

بعض المواقف ! يعنى لا تفرق معانا ده من ده زى بعضهم ! والمسأله ببساطه وعلى رأى عمنا

الكبير قوى بتاع الآمثال الشعبيه " عض قلبى ولا تعض رغيفى " ! والسلام ختام !

أخوكم / عبدالســـلام

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127

التعديل الأخير تم بواسطة Dr. Bolbolan ; 02-01-2010 الساعة 01:27 PM
قديم 02-01-2010, 01:43 PM
الصورة الرمزية mohamedsaleh
mohamedsaleh mohamedsaleh غير متواجد حالياً

mohamedsaleh is a splendid one to beholdmohamedsaleh is a splendid one to beholdmohamedsaleh is a splendid one to beholdmohamedsaleh is a splendid one to beholdmohamedsaleh is a splendid one to beholdmohamedsaleh is a splendid one to behold

الموقع ده شكله متراقب يا رجالةptmnlo123p er194

هنحب ونقب
قديم 03-01-2010, 10:23 AM
attef1 attef1 غير متواجد حالياً

attef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant future

شادى 2007
انا معاك فى كل ما كتبت

اظن ان الناس متضايقه من الوزير بسبب موضوع مجلس الشعب واللى حصل فيه
مش على اي اساس منطقى مقبول وعلى افتراض ان ده حصل من الوزير (انا مش متأكد)
وسواء كان الوزير مسلم او مسيحى او يهودى او بهائى فعموما الوزير اقسم على رعاية الوطن
ولم يقسم على انه نبى ليس له زلات واللى يهمنى كمواطن بالدرجه الاولى مش انه يبقى قديس
لكن انه يصمم و ينفذ و يختار السياسات اللى تخدم الصالح العام

وده بس اللى المفروض يبقى اساس التقييم ولو شوفت مثلا دوله متقدمه زي ايطليا
هتلاقى رئيس وزرائها (مش عارف اقولها ازاى) سارح ورا البنات و مراته وهيا فى عصمته سارحه ورا شاعر
ومع ذلك موجود فى الحكم ومشالهوش
الفكره عندنا ان الناس بتعك كله فى بعضه يعنى دين على سياسه على اسباب شخصيه
و فى النهايه الكل تايه مش عارف يمينه من شماله
نقطه تانيه الشخص اللى نقل الكلام بتاع الوزير من مجلس الشعب للاعلام شخص غير مسئؤل
انا عارف انى خرجت شويه عن الموضوع بس شايف انه كان لازم
قديم 03-01-2010, 10:33 AM
attef1 attef1 غير متواجد حالياً

attef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

ان اكرمكم عند الله اتقاكم مش احلاكم و الي يحكم في موضوع اتقاكم هو الله

نعم " ان أكرمكم عند الله أتقاكم " صدقنا وآمنا بالله ! أما حكاية مش أحلاكم دى ! ياريت تخليك

بعيد عن القرآن وآياته حتى لا يعتبر كلامك تحريف و تخريف ! أظن لا أنا ولا أى زميل ذكر أى

شىء من الانجيل أو غيره ! أرجوك ده خط أحمر عليك وعلى أنا كمان !

اظن ان شادى مايقصدش انه يفسر القرأن يا دكتور كل الحكايه انه عارف ان المسلمين متعلقين بيه فى تفسير اغلب الاشياء فحب يستشهد بيه عشان يقنعنا ومفيش مشكله بالنسبه لى من ذلك
ما اوباما قرا المصحف كله فى خطابه
عديها يا دكتور ptmnlo123per1127
ابنك عاطف