العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 21-02-2013, 11:56 PM
NeroOo NeroOo غير متواجد حالياً

NeroOo is on a distinguished road
افتراضي بتعلم السواقه جديد و ربنا يستر !! :(

السلام عليكم ورحمه الله
ازيكم يارب يكون الحال تمام

انا جايبه عربيه جديده هى مستعمله بس جديده بالنسبالى طبعا وهى اول عربيه اجبها فيات 127 توب المانى .. وكالعاده كاى عربيه مستعمله بيطلعلى كل شويه حاجه فيها اما بشد فى شعرى

و بتعلم السواقه جديد طلعت بيها الطريقه النهارده و دخلت فى تاكسى بالعرض وانا باخد الملف هو زنق نفسه بين الرصيف وعربيتى وهو غلطان .. بس انا برضو للحظه او لثانيه من الوقت نسيت ان فيه اختراع اسمه فرامل او دبرياج لفصل الحركه وبقيت مش عارفه اعمل ايه لا عارفه اطلع ورا علشان يعدى ولا ادام والعربيه بطلت ومبقتش عاوزه تدور و الناس كلها عرضت عليا المساعده الحمدلله ربنا ستر ..

انا محبطه جدا من الموقف دا .. حاسه انى مش هعرف اسوق بحس انى وانا فى العربيه بتعامل كأنى ماشيه على رجلى مش كانى سايقه عربيه وممكن ناس لا قدر الله يجرلها حاجه بسببى او يجرى حاجه لحد راكب معايا لان كان معايا والدتى

مش عارفه ده توتر خوف ام استهتار او عدم تركيز او كل ده مع بعض ده غير تريقه الرجاله اللى معديه جنبى وعدم مراعاه انى لسه بتعلم منتهى قله الذوق و التخلف .. وكانى علشان بنت ماليش حق السواقه .. وتريقه على العربيه علشان صغننه .. وادى اشاره محدش يحترمها ويعدوا عادى جدا مع انى ببقى خايفه على الناس اكتر من نفسي

قررت انى انزل بكره الجمعه امشى فى الشوارع مع مدربه السواقه على عربيتى المره دى لانى خدت كورس على عربيه المركز واما جيت اسوق عربيتى حسيت انى مش عارفه اسوق وربنا يستر

ومشكله تانيه بقى قصدى عاشره :D الغيار مبيجيش بسرعه بجيب الاول ومبعرفش اجيب الباقى مش سلس معايا انا بقول اغير عصايا الغيار .. ولا ايه رأيكوا ؟؟

ايه نصايحكوا و ادعولى
قديم 22-02-2013, 12:24 AM
الصورة الرمزية memo59
memo59 memo59 غير متواجد حالياً

memo59 is a splendid one to beholdmemo59 is a splendid one to beholdmemo59 is a splendid one to beholdmemo59 is a splendid one to beholdmemo59 is a splendid one to beholdmemo59 is a splendid one to beholdmemo59 is a splendid one to behold
افتراضي رد: بتعلم السواقه جديد و ربنا يستر !! :(

حضرتك متخافيش معلش السواقة فى اولها كده اما بالنسبة للغيار اكشفى على زيت الفتيس ده لو فى مشاكل وبعدين دي فيات مستعمل يعنى ده عادى ومع الوقت هتتعودى وتحياتى
قديم 22-02-2013, 12:37 AM

شكرا يا ميمو انت الوحيد اللى عبرتنى :D
انا قلت برضو اكشف على الزيت الاول وبعدين اشوف ايه النظام لانها كانت عند الميكانيكى نزلت زيت فتيس كتير جدااااا وقالى حطلها زيت
قديم 22-02-2013, 12:38 AM
الصورة الرمزية احمد سويلم
احمد سويلم احمد سويلم غير متواجد حالياً

احمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond repute

أولا ألف سلامه على شعر حضرتك من الشد يافندم
ثانيا حاولى تنزل بعربيتك ف الاوقات اللى الشوارع فيها فاضيه بحيث تاخدى ثقه ف نفسك
ثالتا كبرى دماغك من كل اللى انتى بتسمعيه حواليكى
رابعا خللى بالك ف ان الاشاره لازم تكون واضحه والفانوس يكون مغسول ونقى عشان الاشاره تبان لان يعيب العربيات القديمه ف ان فوانيس الاشاره فيها صغيره ومش مواضحه بعكس السيارات الجديده
خامسا عصايه التيس مالهاش دعوه بالليونه ف الغيارات واسهل طريقه لتليين الغيارات هى انك تكشفى على قواعد الفتيس ولو لقتيها كويسه ممكن تزيتي الغيارات وديه بتكون تحت العصايه مباشره (لازم طبعا مكانيكى اللى يعمل كدا )

يارب أكون أفدت حضرتك

أعتذر عن خطأ غير مقصود منى فى حق محمد تونسى
قديم 22-02-2013, 02:05 AM

جزاك الله خير يا استاذ احمد شكرا انا هروح بكره اشوف الزيت دا الاول فعلا
وربنا يكرم يارب