العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 25-11-2013, 09:35 PM
الصورة الرمزية Eng/salwa
Eng/salwa Eng/salwa غير متواجد حالياً

من انا؟: ام لثلاثة رجال(خالد-عمرو-طارق) و مهندسة اتصالات
التخصص العملى: تدريس كمبيوتر
هواياتي: حفظ القرآن

Eng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انجازات السيسى وعدلى منصور

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer.koko مشاهدة المشاركة

يا بشمهندسه سلوي انا عملت لحضرتك احترام ومنزلتش صور ولا كاريكاتير ولا علقت حتي بكلمه

لكن لما يجي حد وهو اللي كان عامل فيلم هندي علي الكوبي والباست ينزل كاريكاتير ويتكلم ويرد علي نفسه
علما انه هو برده اللي منزل اول صوره كاريكاتير مش انا
اعتقد نرجع تاني لنفس المضمون اللي اتكلمنا فيه في موضوع اخرانا وحضرتك
انك برده كلمتي طرف واحد والطرف التاني بالنسبالك عادي

فكده انا بصراحه بقي مش عارف اعمل ايه
وانا مش عاوز اتكلم واتناقش لاني في حل عن المناقشات لان نفس الشخص برده كاتب اننا دعينا علي الاخوان وكفرنا مسلمين ويعني انا ادعي علي السيسي وصاحب المشاركه دعا علي مسلمين وعملنا فيلم وحدش رد عليه
ردوا عليه وقولولوا
لانه تقريبا نسي ان محمد عبد المقصود لما كان مع الارهابي مرسي في المؤتمر دعي علينا كلنا كشعب مصر ومسلمين علشان نازلين 30 يونيو وكفرنا كمان عشان هنخرج علي جاسوس بيحكم مصر

كل حاجه ليهم حلال ولينا حرام وافترا

حاضر يا فندم هنقول تانى

يا جماعة لو سمحتم نخلى الموضوع ده للمناقشة الموضوعية
بدون رسوم وكاريكتيور علشان الموضوع يكون مختلف مش كوبى وبست لصور ونكت وشتائم بين الطرفين

يا أ/وليد بلاش صور وكاريكتيورات
يا أ/عادل بلاش شتائم ودعاء على احد الطرفين لو سمحت حضرتك بنفسك طالبت بذلك قبل كده
بلاش صور أرجوكم نلتزم بذلك وبلاش الشتائم

جزاكم الله خيرا
خلينا نتابع الموضوع ونفهم كلام بأدلة ولا ندخل فى جدال عقيم
ومشاجرات زى كل المواضيع السياسية السابقة

اللهم ياجامع الناس ليوم لا ريب فيه اجمع على ضآلتى

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قديم 26-11-2013, 10:30 AM
الصورة الرمزية وليد مسلم
وليد مسلم وليد مسلم غير متواجد حالياً

وليد مسلم is a glorious beacon of lightوليد مسلم is a glorious beacon of lightوليد مسلم is a glorious beacon of lightوليد مسلم is a glorious beacon of lightوليد مسلم is a glorious beacon of lightوليد مسلم is a glorious beacon of light

الاستاذه سلوى
جميع الاخوه المشاركين
السلام عليكم جميعا ورحمة الله وبركاته

اولا / بصفتى صاحب الموضوع حاولت ان ارد على جميع المشاركات ( ما عدا المشاركات التى فيها عدم احترام من صاحبها)
ولست انا الذى ينشأ موضوعا ثم يتركة وينصرف لكن انا معاكم للنهايه
ثانيا / قررت ان لا ارد على مشاركه ابتعد صاحبها عن الموضوع الذى تم الهدف من وراءه

ثالثا / اقسم بالله العظيم انا ما أردت بهذا الموضوع الا ليقف كل طرف على ارضه ويعلم الحقيقه .. ثم نتعلم من خلال هذا الموضوع التحاور الهادف والاحترام فى الحوار والديمقراطيه ( وللاسف اكثر المصريين يفتقدون الى كل هذا ) لاننا ظللنا سنوات طويله بعيدا عن الاحترام ولا نعرف شيئا اسمه ديمقراطيه وعندما اردنا ان نطبقها نسفناها للاسف بأيدينا ونحن سعداء ( وتسلم الايادى )

رابعا / لا حرج ان يأتى اى عضو فى مشاركاته بصور ولكن فى انجازات ما بعد 30/6 ( بخلاف ذلك يكون هذا خارج اطار الموضوع ) يعنى لو اتيت انا بصور للمصريين المقتولين فى اى مكان ..هذه من انجازات ما بعد 30/6 للاسف الشديد وحسبنا الله ونعم الوكيل

وفى النهايه كلنا اخوه فى الله نتحاور بصدق وليس فرد عضلات
وهذا ما فعلته مع محمد عندما اتى بتقارير البنك المركزى رغم انها خارج نطاق الموضوع ( المفروض يجيب تقارير ما بعد 30/6 يا اخوانا )
وانا ايضا على استعداد ان ارد على مشاركات اى احد يتحدث عن فترة ما بعد 30/6 من انجازات سلبيه او ايجابيه
قديم 26-11-2013, 12:32 PM
الصورة الرمزية Eng/salwa
Eng/salwa Eng/salwa غير متواجد حالياً

من انا؟: ام لثلاثة رجال(خالد-عمرو-طارق) و مهندسة اتصالات
التخصص العملى: تدريس كمبيوتر
هواياتي: حفظ القرآن

Eng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وليد مسلم مشاهدة المشاركة

الاستاذه سلوى
جميع الاخوه المشاركين
السلام عليكم جميعا ورحمة الله وبركاته

اولا / بصفتى صاحب الموضوع حاولت ان ارد على جميع المشاركات ( ما عدا المشاركات التى فيها عدم احترام من صاحبها)

متفقين يا فندم ان حضرتك صاحب الموضوع واذا كان تدخلى لتنظيم النقاش بطريقة حضارية مختلفة عن باقى المواضيع فإننى انسحب بدون ادنى مشكلة وليس لى علاقة سوى المتابعة والقراءة من بعيد وتوقع كل واى شئ من خلافات وشتائم وبعد عن اصل الموضوع وهيكون مثله مثل باقى مواضيع الكوبى والبيست من الصور والتريقة والشتائم وخلافة ولك مطلق الحرية

ولست انا الذى ينشأ موضوعا ثم يتركة وينصرف لكن انا معاكم للنهايه
ثانيا / قررت ان لا ارد على مشاركه ابتعد صاحبها عن الموضوع الذى تم الهدف من وراءه

ثالثا / اقسم بالله العظيم انا ما أردت بهذا الموضوع الا ليقف كل طرف على ارضه ويعلم الحقيقه .

[COLOR="rgb(0, 100, 0)"]

الحقيقة يا فندم اصبحت للأسف لا تحمل معنى مطلق فكل طرف يعتقد ان وجهة نظره هى الحقيقة

. ثم نتعلم من خلال هذا الموضوع التحاور الهادف والاحترام فى الحوار والديمقراطيه ( وللاسف اكثر المصريين يفتقدون الى كل هذا ) لاننا ظللنا سنوات طويله بعيدا عن الاحترام ولا نعرف شيئا اسمه ديمقراطيه وعندما اردنا ان نطبقها نسفناها للاسف بأيدينا ونحن سعداء ( وتسلم الايادى )

[COLOR="rgb(0, 100, 0)"]يا فندم كل طرف بيقول تسلم الايادى لما يؤيده فليس هناك داعى لان يتهكم كل طرف على نظيره وخلينا نشوف نقاش واحد محترم بين مصريين مؤيدين ومعارضين ولا عاوز كل موضوع بخناقه[/COLOR]

رابعا / لا حرج ان يأتى اى عضو فى مشاركاته بصور ولكن فى انجازات ما بعد 30/6 ( بخلاف ذلك يكون هذا خارج اطار الموضوع ) يعنى لو اتيت انا بصور للمصريين المقتولين فى اى مكان ..هذه من انجازات ما بعد 30/6 للاسف الشديد وحسبنا الله ونعم الوكيل

[COLOR="rgb(0, 100, 0)"]لا يا فندم انا مش معاك فى دى لان اللى انت شايفهم مقتولين غيرك شايفهم شهداء والدم المصرى كله يؤلمنا جميعا فرجاء خلينا نجرب موضوع واحد بأسلوب التحاور المنطقى بالادلة والبراهين بدون صور هتبدأ بصور عادية بريئة ثم تدريجيا هتتحول لصور مستفزة للطرفين وهلم جرى[/COLOR]

وفى النهايه كلنا اخوه فى الله نتحاور بصدق وليس فرد عضلات
وهذا ما فعلته مع محمد عندما اتى بتقارير البنك المركزى رغم انها خارج نطاق الموضوع ( المفروض يجيب تقارير ما بعد 30/6 يا اخوانا )

[COLOR="rgb(0, 100, 0)"]يا فندم التقارير دى احسن حاجة فى الموضوع ومنطقية جدا وداخل سياق الموضوع فما المانع من وجودها ومناقشتها والرد عليها ولو ثبت ان الدين الخارجى اقل من عهد مرسى يبقى ده احد انجازات عهد السيسى وعدلى منصور[/COLOR]

وانا ايضا على استعداد ان ارد على مشاركات اى احد يتحدث عن فترة ما بعد 30/6 من انجازات سلبيه او ايجابيه

[COLOR="rgb(0, 100, 0)"]شئ طبيعى ما هو حضرتك اكيد عامل الموضوع للدفاع عن د /مرسى وفترته واثبات ان الفترة الحالية لا انجازات لها ولكن احنا اتفقنا اننا نكون حيادين فى نقاشنا علشان نعرف الحقيقة وبدون سباب وشتائم وصور وتريقه ونكت وحلقة نفضل نلف وندور فيها الى مالانهاية [/COLOR]
[/COLOR]

الرد داخل المشاركة

اللهم ياجامع الناس ليوم لا ريب فيه اجمع على ضآلتى

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

التعديل الأخير تم بواسطة Eng/salwa ; 26-11-2013 الساعة 12:37 PM
قديم 26-11-2013, 12:50 PM
الصورة الرمزية وليد مسلم

وليد مسلم is a glorious beacon of lightوليد مسلم is a glorious beacon of lightوليد مسلم is a glorious beacon of lightوليد مسلم is a glorious beacon of lightوليد مسلم is a glorious beacon of lightوليد مسلم is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng/salwa مشاهدة المشاركة

الرد داخل المشاركة
لا يا فندم انا مش معاك فى دى لان اللى انت شايفهم مقتولين غيرك شايفهم شهداء والدم المصرى كله يؤلمنا جميعا

الشهاده لا يعلمها الا الله عز وجل
فلا يجوز لاى احد ان يجزم ويقول هذا شهيد الا الله عز وجل وكان النبى يعلم هذا بوحى من الله
وممكن نقول نحسبهم من الشهداء
وانا قول ايضا على من كانوا فى رابعه او النهضه او غيرهم انهم قتلوا على ايدى الجيش والشرطه

وجزاك الله خيرا على المشاركه والتفاعل مع الموضوع
ولقد اوضحت للجميع وجهة نظرى و لا ارغب الا رضا ربى

قديم 26-11-2013, 12:53 PM
الصورة الرمزية وليد مسلم