العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 14-04-2010, 07:45 PM
الصورة الرمزية mahmoudfs
mahmoudfs mahmoudfs غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود فوزي
التخصص العملى: هندسه مكانيكي
هواياتي: ميكانيكي و الالكترونات

mahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اي مساعده في الاكسارا انا جاهز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haythamsamir مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
ان عندي اكسارا 2003 اتوماتيك والعربية بتنتش وهيه سخنة والكمبيوتر مش مدي اي مشكلة . ممكن تكون المشكلة في ايه؟
اخي الغالي المشكله ممكن تكون عندك من اذن الغير او اذن المحرك .
او افحص معد زيت الغيار ممكن يكون في نقص او زياده او زيت غير اصلي.
نوع الزيت المناسب عندك اذا كان من نوع al4 يعني زيت مخصص مش اي نوع و الكميه محدده.
تحياتي لك
محمود
قديم 18-04-2010, 12:53 PM
haythamsamir haythamsamir غير متواجد حالياً

haythamsamir is on a distinguished road

انا عندي اكسارا 2 ولسه مغير سنابر للفتيس الاتوماتيك عشان العربية كانت بتنتش بين النقلة الاولي والثانية بس لاحظت ان الزيت اللي نزل كان لونه اسود اوي وكان ناقص فعايز اعرف المفروض اغيره كله ولا ازوده بس وسعره كام (مع العلم ان العربية ماشية 180000 وكان قبل كده بيتزود بس
قديم 18-04-2010, 06:39 PM
الصورة الرمزية mahmoudfs

mahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haythamsamir مشاهدة المشاركة

انا عندي اكسارا 2 ولسه مغير سنابر للفتيس الاتوماتيك عشان العربية كانت بتنتش بين النقلة الاولي والثانية بس لاحظت ان الزيت اللي نزل كان لونه اسود اوي وكان ناقص فعايز اعرف المفروض اغيره كله ولا ازوده بس وسعره كام (مع العلم ان العربية ماشية 180000 وكان قبل كده بيتزود بس
نعم اخي العزيز لازم تغير الزيت على جميع الاحوال افضل لك اذا كان محروق .
مع العلم فقط الزيت المخصص لهذه العربيه من وكاله ستروين بيجو .الحذر عدم استعمال اي زيت اخر يسبب لك في المستقبل الكثير من المشاكل لناقل الحركه.
اما مشكله النتعه يوجد لها اسباب كتيره .
1 اذن المحرك او اذن ناقل الحركه.
2 توجد جلده صغيره داخل ناقل الحركه يوجد بها تهريب مما يقلل ضغط ناقل الحرك بين الاول و اتاني ينتج نتعه خفيفه.
3 الزيت فيه نقص او كثير.
4 نوع الزيت المستعمل.. غير الاصلي
5 ضعف في بلفات الهيدرولك يسبب نتعه قويه بين التاني و الثالث بدون بنزين.. هذه الرابط قد يساعدك
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=21400
في نهايه الكلام المشكله ده ما تخوف اذا كانت خفيف اما اذا كانت قويه لازم تعالج المشكله باسرع وقت.
تحياتي
قديم 02-05-2010, 11:15 AM
amrmaismail amrmaismail غير متواجد حالياً

amrmaismail is a jewel in the roughamrmaismail is a jewel in the roughamrmaismail is a jewel in the roughamrmaismail is a jewel in the rough

السلام عليكم اخي الكريم
انا لسا شاري اكسارا ٢٠٠١ عربيه جميله ماشاء الله بس هيا فيها عضه في الجير بتاعها عند الغيار الثالث بس لو دخلت النقله بالراحه بتدخل عادي هيا صاحبها قاللي انها عايزه تغير غويشه وان دي مشكله بسيطه وهوا كان راجل محترم فانا توكلت علي الله وخدتها منه فهل العيب ده فعلا سهل الاصلاح ولا ممكن تكون مشكله كبيره ولو كبيره ايه هيا اسوأ الفروض ؟ وهل ممكن يشتغل فيها اي ميكانيكي ولا لازم بتاع سيتروين ؟ مع العلم انا من اسكندريه ولسا مش عارف الناس اللي بيشتغلوا فيها ؟

وشكرا ليك مقدما استاذ محمود
قديم 02-05-2010, 01:44 PM
الصورة الرمزية mahmoudfs

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmaismail مشاهدة المشاركة

السلام عليكم اخي الكريم
انا لسا شاري اكسارا ٢٠٠١ عربيه جميله ماشاء الله بس هيا فيها عضه في الجير بتاعها عند الغيار الثالث بس لو دخلت النقله بالراحه بتدخل عادي هيا صاحبها قاللي انها عايزه تغير غويشه وان دي مشكله بسيطه وهوا كان راجل محترم فانا توكلت علي الله وخدتها منه فهل العيب ده فعلا سهل الاصلاح ولا ممكن تكون مشكله كبيره ولو كبيره ايه هيا اسوأ الفروض ؟ وهل ممكن يشتغل فيها اي ميكانيكي ولا لازم بتاع سيتروين ؟ مع العلم انا من اسكندريه ولسا مش عارف الناس اللي بيشتغلوا فيها ؟

وشكرا ليك مقدما استاذ محمود
الف مبروك اخي الغالي وان شاء الله بتشوف فيها كل شي خير.
اخي بس لو توضح شو عندك اتوماتيك ام عادي و قوه المحرك.
لانه كل شي بيختلف عن بعض عشان اقدر افيدك.