العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 05-09-2009, 06:50 PM
aymansour aymansour غير متواجد حالياً

aymansour is a jewel in the roughaymansour is a jewel in the roughaymansour is a jewel in the roughaymansour is a jewel in the rough
افتراضي رد: الى الاخ بوب الجامد اسباب تفضيل رينو سيمبول

الاستاذ حازم خضر موضوع ان ذهاب فقط يعنى المشوار رايح 450ك وبالطبع زيهم وانت راجع
المهم شكرا على التوضيح بالنسبة للاكسنت
قديم 05-09-2009, 06:50 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

يا ريس الموضوع مش كده .. الفكره اشتريت العربيه امتى وبعتها امتى
فيلشيا 97 زيرو ب 44الف .. اتباعت 2001 ب 28 الف ( بعد ما ركبت تكييف من ديافيا ب 3300 جنيه و الفرش و كاسيت رودستار بورتابل ) وكنت بعمل الصيانه في الوكيل وبايعها فابريكه عداد 44 الف ( تشيكي فولكس جروب )

سيينا 2000 زيرو ب 40100 .. اتباعت 2007 ب 40500 .. راشه رفرف و باب و فيها لحام في الاكصدام الخلفي !! وعداد 115 الف ( فيات - تجميع محلي )

والاتنين اوروبي وفرق الموديل 3 سنين .. لكن اللي بعتها بعد 4 سنين خسرت فيها .. و اللي بعتها بعد 7 سنين كسبت فيها 400 جنيه !!!! ptmnlo123per1127
دول عربيتين كانو معايا انا شخصيا .. اللي فرق في السعر سنه الشرا و سنه البيع
97 كانت العربيات غاليه نسبيا ... سنه 2000 العربيات كان سعرها نزل شويه بعد خفض الجمارك على ال 1600
وبالتالي سعر اعاده البيع من 2000 كان قليل
ولما سعر الزيرو شد تاني .. سعر المستعمل زاد

وعلى فكره سعر اعاده البيع للاكسنت و الانوس نفس موديل السيينا (موديل 2000 ) احسن منها حاليا لأنهم مطلوبين عنها و السيينا تقيله في بيعها .. بالرغم اني كعربيه شايفها احسن منهم هما الاتنين ...
لكن الموضوع عرض و طلب
انا كل قصدي انك متعتبرش اللي حضرتك تابعته او حتى اللي انا قلته مقياس .. لأنه فعلا في علم الغيب ...
فمتخليوهش عنصر حاكم في قرار الشراء ...
طالما مقتنع بالعربيه ونويت عليها متفكرش اوي في سعر البيع .. يعني 4 الاف او 5 الاف جنيه فوق او تحت في وقتها مش خساره قصاد انك تستمتع بالعربيه اللي نفسك فيها
وبرضو مبروك مقدما

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &

التعديل الأخير تم بواسطة sam ram ; 05-09-2009 الساعة 07:06 PM
قديم 05-09-2009, 07:00 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymansour مشاهدة المشاركة

الاستاذ سام رام الف شكر على المشاركة بس انا شايف ان الرينو بصفة عامة معروفة بانها تكنولوجيا اعلى يعنى يمكن تكون فكرتي مش مظبوطة لانى معندش خبرة كبيرة في العربيات
اما بالنسبة للامان فالسيمبول حسب الاراء اللي شفتها واكثر اعتمادية (ياريت تصححلي لو كنت مخطئ )
وانا بالفعل شايف ان النيو اكسنت عربية جميلة بس انا مش ميال لها
التكنولوجيا كل ما تزيد الاعتماديه تقل

لأن العربيه اللي فيها تقنيه و انظمه حديثه عرضه اكتر للاعطال
لكن السيمبول و اللوجان مش زي الميجان مثلا اللي فيها انظمه و وحدات تحكم و كروت
وبرغم التقنيه العليه جدا للميجان الا انها بتحتاج دايما للصيانه الدوريه و الاهتمام للمحافظه عليها

انا مقدرش اقول لحضرتك التكنولوجيا اللي في السيمبول او اللوجان و ممكن اساتذه الرينو يفيدوك فيها اكتر مني
لكن عموما العربيات زي اللوجان و السيينا و حتى الاكسنت و الياريس هي عربيات اقتصاديه معموله في الاساسا للاسواق المشابهه لينا .. فمتتوقعش منها تكنولوجيا عاليه

وطبعا شوف رأي الاستاذ اسلام (بوب ) لأن سؤالك في الاساس موجه ليه ...
لكن كلنا هنا بنحاول نساعد بعض و نفيد بعض .. من غير ما نفرض ارائنا او ميولنا ..
مش مهم انا بحب انهي عربيه .. المهم حضرتك تناسبك انهي عربيه

اهم من الكلام ده كله تكون مستريح للعربيه اللي بتختارها ..

و طالما استريحت للسيمبول يبقى تستخير ربنا و تتوكل على الله فيها

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &

التعديل الأخير تم بواسطة sam ram ; 05-09-2009 الساعة 07:03 PM
قديم 05-09-2009, 07:10 PM

aymansour is a jewel in the roughaymansour is a jewel in the roughaymansour is a jewel in the roughaymansour is a jewel in the rough

طالما مقتنع بالعربيه ونويت عليها متفكرش اوي في سعر البيع .. يعني 4 الاف او 5 الاف جنيه فوق او تحت في وقتها مش خساره قصاد انك تستمتع بالعربيه اللي نفسك فيها
الف شكر ياباشا انت اقنعتني بالفعل ان العربية اهم حاجة فيها ان الانسان يكون مستريحلها لانها لو ما كانش مستريح لها هيتلكك باي حاجة تحصل فيها ويعتبرها عيب في العربية
شكرا مرة اخرى رايك كان مفيد جدا
قديم 05-09-2009, 07:41 PM

بالمناسبة مبروك لمنتخب مصر الفوز على رواندا (اعتذر لادارة المنتدي لان المشاركة خارج الموضوع )