العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Corolla

Corolla toyota corolla تويوتا كورولا

قديم 09-10-2012, 09:12 PM
taha988 taha988 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب
هواياتي: كرة القدم

taha988 is on a distinguished road
افتراضي مساعدة من اهل الخبرة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا انا لسه مشتري الحمد لله عربية كورولا 2002 مانيوال 1300
وانا جديد خالص ف العربيات وسمعت ان المستعمل لازم يتغير فيه حاجات زي السيور والزيوت والفلاتر
فرجاء خاص عاوز اعرف ايه المطلوب تغيره بس اللي يجاوب يقوللي ايه نوع وماركة الحاجة وتكلفتها كام علشان زي مانا قولت لسه جديد ومش عايز يضحك عليا لا في النوع ولا السعر حتى الزيوت انا ابيض فيها
ولكم جزيل الشكر
قديم 10-10-2012, 10:13 AM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مساعدة من اهل الخبرة

أسعار و ماركات معرفش الصراحة لكن المفروض تغير زيت الموتور و الفلتر و كل السيور بما فيها سير الكاتينة و ديه بس الحاجات الضرورية. و لو معاك فلوس زيادة ممكن تغير فلتر هوا و فلتر بنزين و طقم بوجيهات و ان كان مش ضروري لكن العربية هتفوق معاك و هتحس بمشيها و جريها الحقيقي. عربيتك جديدة ممكن تستعمل الزيت الي بيعد 10000 كم بيكون بحوالي 290 جنيه بالفلتر و تريح دماغك من تغيير الزيت كل شوية و هيكون أوفر بكتير. أنا معرفش تويوتا بتستعمل زيت ايه لكن أشهر الأنواع موبيل وان و شيل هيليكس. ممكن تروح لبتاع تكييف ينضف الفلاتر و يغسل السربنتينة و ممكن تغسل دورة التبريد و تحط ميه خضرا. الحاجات ديه كلها هتخليك ما تحسش بأي مشاكل بعد كده في العربية. و ألف مبروك و ربنا يكفيك شرها.
قديم 10-10-2012, 10:21 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة svneleven مشاهدة المشاركة

أسعار و ماركات معرفش الصراحة لكن المفروض تغير زيت الموتور و الفلتر و كل السيور بما فيها سير الكاتينة و ديه بس الحاجات الضرورية. و لو معاك فلوس زيادة ممكن تغير فلتر هوا و فلتر بنزين و طقم بوجيهات و ان كان مش ضروري لكن العربية هتفوق معاك و هتحس بمشيها و جريها الحقيقي. عربيتك جديدة ممكن تستعمل الزيت الي بيعد 10000 كم بيكون بحوالي 290 جنيه بالفلتر و تريح دماغك من تغيير الزيت كل شوية و هيكون أوفر بكتير. أنا معرفش تويوتا بتستعمل زيت ايه لكن أشهر الأنواع موبيل وان و شيل هيليكس. ممكن تروح لبتاع تكييف ينضف الفلاتر و يغسل السربنتينة و ممكن تغسل دورة التبريد و تحط ميه خضرا. الحاجات ديه كلها هتخليك ما تحسش بأي مشاكل بعد كده في العربية. و ألف مبروك و ربنا يكفيك شرها.
: 010104~171:

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 10-10-2012, 05:00 PM
taha988 taha988 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب
هواياتي: كرة القدم

taha988 is on a distinguished road

الف شكر للى رد عليا ومتابع اراء باقي الزملاء
قديم 12-10-2012, 02:56 PM
الصورة الرمزية mostafa_elkholy
mostafa_elkholy mostafa_elkholy غير متواجد حالياً

mostafa_elkholy is a jewel in the roughmostafa_elkholy is a jewel in the roughmostafa_elkholy is a jewel in the roughmostafa_elkholy is a jewel in the rough

العربيه دى سير الكاتينه حديد مش بيتغير غير الفلاتر البوجيهات وسيور كلها ورايح دماغك لمد خمس سنوات عند تجربه والف مبروك وربنا يكفيك شرها

toyota ae110

My cars