العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Corolla

Corolla toyota corolla تويوتا كورولا

قديم 01-11-2011, 12:06 PM
JOKER_KLEN JOKER_KLEN غير متواجد حالياً

JOKER_KLEN will become famous soon enoughJOKER_KLEN will become famous soon enough
افتراضي رد: لغز سعر تويوتا كورولا 2007

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nonnos5 مشاهدة المشاركة

هيعدى 110 الف وعلى حسب الحالة طبعا لو شاذة اوى هتعدى 120 الف من بدرى وممكن 100 الف لو حالة متوسطة
يعنى لو عددها 30000 الف واوتومتيك وحالتها كافبريكا يبقه سعرها كام 1300 سىسى سعرها يعمل كام تقريبا
قديم 04-11-2011, 10:14 AM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute

أنا بعتذر جدا لحضرتك يا أستاذ Joker اغير تواجدى فى المنتدى بس ال 3 عربيات اللى شفتهم كانوا 1600 جميع الكماليات خليجى و عدادهم عامل 8000 يعنى حاجة تافهة و لسة البلاستيك على الكراسى و الطارة و الفتيس يعنى تشوف العربية تقول استحالة تكون مشيت كيلو واحد و كانوا معروضين فى معرض بس كانوا ب 130000 أنا الصصراحة عندى أجيبها بالسعر ده ولا أجيب كورولا 2010 عاملة 30000 كم
قديم 26-03-2012, 07:35 PM
roffa1 roffa1 غير متواجد حالياً

roffa1 is on a distinguished road

أنا لسه شارى واحده من شهرين تقريبا 1600 2007 اوتوماتك أول فئه عامله 42500 كم و سألت عليها فى التوكيل و أتأكدت ان عدادها مش ملعوب فيه فابريقه بره و جوه ماعدا الاكصدام الامامى يمين مرشوش و حته صغيره فى الرفرف الخلفى معموله على البارد
الحاله العامه أكثر من ممتازه
الكاوتش الاصلى محتاج تغيير
بكام
115000 جم
بصراحه أنا كنت مستغليها فى الاول
لكن بعد ماركبتها حسيت انها تساوى كل جنيه اندفع فيها
قديم 26-03-2012, 08:57 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

معظم العربيات ال 2007 اللي في السوق مع التجار ملعوب في عدادها
لو هنتكلم بالعقل عربيه متوسط استهلاكها 20 الف كيلو في السنه
و النهارده لو بنتكلم في عربيه استعمالها متوسط تكون معديه ال 100 الف كيلو بالراحه
لان اللي جابها قبلك و ركبها لازم هياخد خيرها مش هيجيبها و يركنها جنب البيت علشان لما يبيع
طبعا مش كل العربيات كده بس اللي بقوله دا بيحصل بنسبه كبيره
بس بصراحه حرام ادفع في عربيه موديل 2007 مبلغ 130 الف
ليه يعني؟؟!!!!!
ما اجيب جيتا و موديل 2009 كمان بنفس المبلغ و اسمي راكب عربيه تصميم و تقنيه و موتور و ثبات اعلي بكتير من الكورولا
اما بالنسبه لانها معدومه الاعطال
فعلا هي اعطالها قليله بس مش معدومه
يعني برضه طنابير الفرامل كل فتره بتحتاج تتغير و بتبوظ لو العربيه سخنه و اتغسلت !!!!
و دا شفتها في تلات عربيات تويوتا
كورولا 2004 و كورولا 2007 و ياريس 2006 !!!
غير ان البلاستيك الداخلي رغم انه كويس لكن يتقال عليه متوسط او جيد مش ممتاز

حـازم خـضـر

قديم 26-03-2012, 11:28 PM
roffa1 roffa1 غير متواجد حالياً

roffa1 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

معظم العربيات ال 2007 اللي في السوق مع التجار ملعوب في عدادها
لو هنتكلم بالعقل عربيه متوسط استهلاكها 20 الف كيلو في السنه
و النهارده لو بنتكلم في عربيه استعمالها متوسط تكون معديه ال 100 الف كيلو بالراحه
لان اللي جابها قبلك و ركبها لازم هياخد خيرها مش هيجيبها و يركنها جنب البيت علشان لما يبيع
طبعا مش كل العربيات كده بس اللي بقوله دا بيحصل بنسبه كبيره
بس بصراحه حرام ادفع في عربيه موديل 2007 مبلغ 130 الف
ليه يعني؟؟!!!!!
ما اجيب جيتا و موديل 2009 كمان بنفس المبلغ و اسمي راكب عربيه تصميم و تقنيه و موتور و ثبات اعلي بكتير من الكورولا
اما بالنسبه لانها معدومه الاعطال
فعلا هي اعطالها قليله بس مش معدومه
يعني برضه طنابير الفرامل كل فتره بتحتاج تتغير و بتبوظ لو العربيه سخنه و اتغسلت !!!!
و دا شفتها في تلات عربيات تويوتا
كورولا 2004 و كورولا 2007 و ياريس 2006 !!!
غير ان البلاستيك الداخلي رغم انه كويس لكن يتقال عليه متوسط او جيد مش ممتاز
انا معاك ان كل العربيات اللى مع التجار بلا استثناء بنسبة 90% ملعوب فى عدادها لكن انا هأحكى قصتى مع كورولا 2007
أنا لسه شارى من شهرو نص تقريبا كرولا 2007 اوتوماتك 1600 ايرباج واحده تكييف سنتر ريموت 4 أزاز و مرايا كهربه عامله 42000 كم عامله صيانتها فى التوكيل لون السيارة : شامبين -حالة الصالون : ممتازة -الحالة العامة او التقييم العام للسيارة :ممتاز -حالة البطارية كويسه حالة الكاوتش محتاجه تغيير الكاوتش الاصلى اللى نازله بيه - حالة الموتور ممتازه
فابريقه بره و جوه ماعدا رفرف امامى يمين مرشوش ب 115000 جم لأنى اخدتها من تاجر
انا مش هاممنى اذا كانت فيها زياده حتى 5000 جم لكن كل اللى يهمنى مايكونش ملعوب فى عدادها بالاخص انها من تاجر
لكن الحمد لله أنا اطمنت من الامر ده ازاى ................
اتصلت ب16550 وطلبت حجز ميعاد للصيانه فقالى صيانه ال كام
قولتله بصراحه انا لسه مشترى العربيه من يومين مستعمله ومش متأكد من عدادها بس اللى باعهالى أكدلى ان صاحبتها الاصليه استاذه فى الجامعه وكانت بتعمل كل صياناتها فى التوكيل
فقالى ...قوللى نمرة العربيه كام
فكشف على النمرة فى الكمبيوتر و قاللى ان العربيه دى دخلت عندهم صيانه 4 مرات
فقلتله اخر مره كانت امتى و كانت العربيه عامله كام كم
قاللى كانت فى 23/6/2010 و كانت عامله 28714 كم
و بحسبه بسيطه لقيت انها رخصت العربيه اول مره فى فبراير 2007 لغاية يونيو 2010 لما عملت آخر صيانه (40شهرتقريبا)كانت بتمشى حوالى 725 كم فى الشهر
و من تارخ آخر صيانه لغاية ما اشتريتها (20 شهر ) كانت بتمشى حوالى 650 كم فى الشهر يعنى العداد ما اتلعبش فيه و مااتغيرش
فعلا انا اطمنت جدا و حمدت ربنا كتير بالذات انها أول مره فى حياتى اشترى عربيه مستعمله كل العربيات اللى اشتريتها قبل كده ( 3 ) كانوا زيرو و لسه حاجز بيكانتو زيرو لابنتى و دى تكون العربيه الرابعه الزيرو
أخيرا أنصح كل اللى عاوز يشترى مستعمل من تاجر لازم يتأكد ان العربيه مش ملعوب فى عدادها
علشان يكون مرتاح من ناحيه الموضوع ده ويفضل انه يشترى المستعمل من واحد صاحبه و يكون عارف تاريخ العربيه كويس
اما من ناحيه العربيه دى فهى ركوبه مختلفه تماما عن اى عربيه تانيه ركبتها قبل كده . نعومه ايه و عفشه ايه و تكييف ايه و عزم شديد حتى لو انت ماشى على 120 و عملت كيك داون تلاقى العربيه تجمع سرعه و قوه منين ماتعرفش
ده غير انها معمره جدا
الخلاصه انها عربيه زى الفل