العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > برايد Pride

برايد Pride اقدم سيارات كيا انتشاراً فى مصر تم اعادة تجميعها استنادا على موديل فورد - مازدا المسماه فورد فيستيفا او مازدا 121 ويعاد تصنيعها فى ايران وسوريا حتى الان

قديم 11-09-2010, 04:44 PM
A.Elsawaf A.Elsawaf غير متواجد حالياً

A.Elsawaf will become famous soon enough
افتراضي عاوز اشترى سايبا برايد ومحتاج اسأل عن اماكن بيعها

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا كنت عاوز اشترى سايبا برايد العربية اللى شاددنى سعرها جدا ... المهم انا رحت اتفرجت عليها فى التوكيل بس كان فى مشكلة ان اللى موجود دلوقتى مافيهوش باور وهى غالبا العربية اللى كانت نازلة من غير كماليات وهم ركبولها تكييف ... فسألت عن امكانية انهم يركبولى باور على حسابى قالولى انهم مبيركبوهوش ... فدلوقتى فى معارض معينة ممكن الاقى عندهم العربية دى اسأل عندهم كده يمكن الاقى عندهم العربية اللى فيها باور؟؟؟

ولو مالقيتش يا ترى العربية دى الدركسيون بتاعها خفيف ولا لأ وفى امكانية ان انا بعد ما ضمانها يخلص بعد كده ان انا اركب ليها باور؟؟
قديم 19-09-2010, 08:46 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاوز اشترى سايبا برايد ومحتاج اسأل عن اماكن بيعها

غريبه موضوع العربيات اللى من غير باور وتكييفها راكب هنا ده اولاً وبصراحة لو العربيه مش بتكييفها الاصلى يبقى اشتريها فاضيه وركبه انت او متشتريهاش خالص لانها تبقى حركة وحشة اوى من ناشيونال موتورز بصراحة العربيه طول عمرها سواء الكورى اوالايرانى كانت بتنزل بتكييف بلدها او فاضيه لكن فاضيه ويتقيفلها تكييف دى حاجة تدايق

نيجى للمهم
العربيه زى اى عربيه متصممة للباور ومن غير ينفع ببساطة تجيب قطع غيار الباور وتركبها بره مفيش مشكلة
لكن عامة الدريكسيون خفيف زى اليابانى القديم ومش محتاج باور فى معظم الوقت وده سواء راجل او ست حتى اللى بتسوق الباور مش هيدايق
بمعنى اوضح مش هتحس انك محتاج الباور الا لو بتركن وراكب العربيه ناس كتير ساعتها بس هتحس ان الدريسكيون تقيل غير كده الدريكسيون ممتاز من غير باور خاصة على السرعات لدرجة انى من الناس اللى بتشجع عدم تركيب باور للعربيه ديه كمان

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 06-10-2010, 11:02 PM
ألفريد ألفي ألفريد ألفي غير متواجد حالياً

ألفريد ألفي will become famous soon enough
افتراضي رد: عاوز اشترى سايبا برايد ومحتاج اسأل عن اماكن بيعها

...
بلاش موضوع يركبوا تكيف ده لأنه بصراحه مستحيل يكون زي الاصلي .. دور هتلاقي .. وقت ما اشتريت قالولي مفيش غير لون ابيض وكنت عاوز اللون الاسود ولقيته في فرع المهندسين بتكيف وباور . يعني الهاف اوبشن .
وزي كلام ابو نورا فعلا هي مش محتاجه باور بجد ناعمه انا ركبت مع واحد عاملها تاكس وكانت بدون باور واستأذنته سقتها شويه .. حسيت بان الفرق بينها وبين عربيتي لا يذكر ..
لكن بدون تكيف ما أنصحش .
ألفريد .