العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Corolla

Corolla toyota corolla تويوتا كورولا

قديم 29-11-2010, 10:44 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتار بين التويوتا كورولا و اسكودا فانتازيا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

شوف يا باشا

تويوتا كورولا ..
عربية يابانى محترمة من حيث السمعة و هى عربية ناعمة جدا و تكييفها تلاجة و قليلة الاعطال (بغض النظرعن مشكلة الفتيس فى التويوتا الجنوب افريقى) و لها سعر اعادة بيع جيد جدا

أما عيوبها تتمثل فى انها خفيفة على الطريق و قلة الثبات المعروف به السيارات اليابانى بالمقارنة بالالمانى بس للأمانة (مش هتحس بده خالص فى مصر و طرقها الجميلة ) فى مصر الناس مفهوم الثبات عندهم مختلف شوية و انا عاذرهم بصراحة و مش عاوز اذكر عربيات بعينها لأن الناس بتاخدها على صدرها ....

أوكتافيا و كما تسمى فى مصر (فنتازيا)
عربية تشيكية بروح المانية قوية جدا نظرا لانتماءها لمجموعة فولكس فاجن بها رفاهية عالية جدا .. شنطة واسعة جدا نظرا لأنها سبورت باك .. تكييف كويس.. ثبات خرافى على الطريق

و يعيبها ان وزنها تقيل جدا فا مش هاتعجبك فى الشد (بس برضه بأمانة مش هتحس بيها قوى فى مصر لأن 90% من العربيات اللى حواليك 1300 و 1600 )

لو انا مكانك هختار الفنتازيا بدون تفكير .. لأن معاها هتعرف يعنى ايه (متعة القيادة )
والله ياباشا بعد الكلام ده مافيش حاجة تتقال تسلم ايدك
قديم 30-11-2010, 04:05 AM
sarawe511 sarawe511 غير متواجد حالياً

sarawe511 will become famous soon enough

مش عارف لية الناس هنا محسسانا ان التويوتا دي مش شركة محترمة و ليها زبونها في العالم كلة و عربية فعلا يعتمد عليها.....ده انتم كانكم بتكلمو عن الاسبيرانزا او الشيري ....و معظم ايلي بيتكلم بيتكلم عن طريق السمع و ليس التجربة ...يعني ايلي بيتكلم هو اساسا لم يقود السيارة او يجليس بداخلها حتي انما هو سمع من عم مصيلحي الميكانيكي و عم زعتر الفكهاني نقلا عن عم فرغلي الكبابجي ان التويوتا دي عربيات لعب اطفال ...(انا لست من ملاك التويوتا.(معايا جولف 6).ولكن الحق احق ان يقال)
عربية ابن عمي تويوتا كورولا مانيوال 2009
و العربية محترمة جدا في كل حاجة العزل الداخلي...الخامات...الوسع ..الراحة....والثبات ....انا كنت سايقها ع المحور ع 185 و العربة ماسكة نفسها و لا بتترقص و لا بتتنطط و لا اي حاجة...و غرز ع 130 و العربية ماسكة نفسها و معتقدش فرق الثبات بين التويوتا او الاسكودا ايلي هو الفرق الخرافي ف الثبات يعني ايلي يخليني اسيب التويوتا( راحة البال) و اجيب اسكودا( وجع القلب) ....
قديم 30-11-2010, 11:11 AM
الصورة الرمزية Limoway
Limoway Limoway غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد علام
التخصص العملى: مهندس كهرباء

Limoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sarawe511 مشاهدة المشاركة

مش عارف لية الناس هنا محسسانا ان التويوتا دي مش شركة محترمة و ليها زبونها في العالم كلة و عربية فعلا يعتمد عليها.....ده انتم كانكم بتكلمو عن الاسبيرانزا او الشيري ....و معظم ايلي بيتكلم بيتكلم عن طريق السمع و ليس التجربة ...يعني ايلي بيتكلم هو اساسا لم يقود السيارة او يجليس بداخلها حتي انما هو سمع من عم مصيلحي الميكانيكي و عم زعتر الفكهاني نقلا عن عم فرغلي الكبابجي ان التويوتا دي عربيات لعب اطفال ...(انا لست من ملاك التويوتا.(معايا جولف 6).ولكن الحق احق ان يقال)
عربية ابن عمي تويوتا كورولا مانيوال 2009
و العربية محترمة جدا في كل حاجة العزل الداخلي...الخامات...الوسع ..الراحة....والثبات ....انا كنت سايقها ع المحور ع 185 و العربة ماسكة نفسها و لا بتترقص و لا بتتنطط و لا اي حاجة...و غرز ع 130 و العربية ماسكة نفسها و معتقدش فرق الثبات بين التويوتا او الاسكودا ايلي هو الفرق الخرافي ف الثبات يعني ايلي يخليني اسيب التويوتا( راحة البال) و اجيب اسكودا( وجع القلب) ....
محدش جاب سيرة شركة تويوتا وقال إنها شركة قليلة الأدب

الموضوع إن تويوتا بتخاطب الناس الي عايزة توفر وتجيب عربية رخيصة ومصاريفها رخيصة وأعطالها قليلة

الألمان بيديلك عربية غالية ,أمان الي أقصي حد ,وفخامة من الاخر. بس بيخسر موضوع الإقتصادية (سكودا تتبع المدرسة الألمانية بعد إنضمامها لفولكس)

بالنسبة للكورولا بالذات (انا سايقها لما قرفت) لو مبتفكرش في التوفير مستحيل تشتريها (بيجبها الشخص الي عايز يصرف قليل ويحافظ علي فلوسه بس)

الثبات زي الزفت (مستحيل تاخد غرزه علي 130 زي ما بتقول إلا لو كنت بايع عمرك أو متخيل إن الغرزة دي بتبقي لما تنقل من حارة لحارة في 5 ثواني)
يا راجل دانا مرة كانت عربيتي في التوكيل صيانة وأخدت الكورولا بتاعت الشركة. وانا رايح الشغل كان في ملف الأسفلت بتاعه مش كويس متعود أخده علي 80 خدته بالكورولا برضه علي 80 وعينك متشوف إلا النور. العربيه لفت يا رجاله بس ربنا ستر مكنش في حد ورايا وإلا كان لبس فيا وش.

إلي جانب التصاميم الخارجية السيئة والمواد الداخلية الرديئة في الموديل الجديد.

الكورولا تخسر عن جدارة إذا ما قورنت بالفنتازيا الي هي أصلا فئة أعلي منها والكورولا سعرها في مصر قريب من الفنتازيا لمجرد مغالاة الوكيل في أسعار الكورولا عن قيمتها الحقيقية

إجري يابن آدم جري الوحوش ... الأوتوبيس ماتلحقوش
قديم 30-11-2010, 07:05 PM
الصورة الرمزية formulator
formulator formulator غير متواجد حالياً
التخصص العملى: R&D Manager; EGYPHARMA

formulator will become famous soon enough

احييك يا Limoway علي ردك الوافي و العادل فى رأيى

سيارات تويوتا مغالى جدا فى ثمنها عندنا على الرغم من انها سيارات عادية جدا فى التكنولوجيا

و الدليل الفتيس الفاشل MMT بسوفت ويره الغبي و اعطاله الكتيرة (عن تجربة)
انا شايف يخلوهم فى الأوتوماتيك العادى او المانيوال, مالهم هما بالحاجات المعقدة دى

ورجوع التوكيل للفتيسات دى دليل على ان اللى بيشتروا تويوتا ناس عاديين جدا و معندهمش استعداد للتجربة او التغيير

وكمان الياريس عملوها 1500 و ب120 الف علشان يبقوا زى ال City و خلاص
وهما يقولوا على السيفيك 140 حصان احنا بقى 142 (و الأثنين كدابين)

انا رأيى مفيش عربية يابانى تتقارن بالفانتازيا غير السيفيك

قديم 30-11-2010, 08:03 PM
الصورة الرمزية Limoway
Limoway Limoway غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد علام
التخصص العملى: مهندس كهرباء

Limoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة formulator مشاهدة المشاركة

احييك يا Limoway علي ردك الوافي و العادل فى رأيى

سيارات تويوتا مغالى جدا فى ثمنها عندنا على الرغم من انها سيارات عادية جدا فى التكنولوجيا

و الدليل الفتيس الفاشل MMT بسوفت ويره الغبي و اعطاله الكتيرة (عن تجربة)
انا شايف يخلوهم فى الأوتوماتيك العادى او المانيوال, مالهم هما بالحاجات المعقدة دى

ورجوع التوكيل للفتيسات دى دليل على ان اللى بيشتروا تويوتا ناس عاديين جدا و معندهمش استعداد للتجربة او التغيير

وكمان الياريس عملوها 1500 و ب120 الف علشان يبقوا زى ال City و خلاص
وهما يقولوا على السيفيك 140 حصان احنا بقى 142 (و الأثنين كدابين)

انا رأيى مفيش عربية يابانى تتقارن بالفانتازيا غير السيفيك
شكرا علي الدعم يا باشا وعندك حق في اليارس

طب تعرف بقي إن الكورولا لما نزلت في مصر MMT وجنوب أفريقي

نزلت في السعودية أوتوماتيك عادي وياباني

من الاخر بيجربوا فينا إحنا المصريين لإنهم خايف يخسر السوق الخليجي

فا قال أجرب العربيه في المصريين الطيبين لو مشيت كويس نبقي نعممها في العالم
لو مظبطتش المصريين دول حبايبنا مش هايزعلوا اوي

إجري يابن آدم جري الوحوش ... الأوتوبيس ماتلحقوش