العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > برايد Pride

برايد Pride اقدم سيارات كيا انتشاراً فى مصر تم اعادة تجميعها استنادا على موديل فورد - مازدا المسماه فورد فيستيفا او مازدا 121 ويعاد تصنيعها فى ايران وسوريا حتى الان

قديم 18-03-2010, 09:02 PM
المناور المناور غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Network Administrator

المناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to behold
افتراضي رد: ارجو الافادة من خبراء الكيا برايد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الله يبارك فيك يا أبو نورا ويحفظك

جبت الهاتش باك موديل 96 وشكلك كده نسيتنى من سؤالك .

أنا كاتب موضوع باسم مساعدة مبتدئ فى كيا برايد وأنا كمان اللى راسلتك بخصوص مركز الصيانة وانت دلتنى على المهندس مرسى والاتنين الميكانيكية اللى فى الحرفيين بس أنا مقدر مشاغلك وكتر الاعضاء انت حاتفتكر مين ولا مين .

بالنسبة للاداء فى الملفات فممكن تحسن ادائها لحد 120 لو غيرت المساعدين باليبابانى بتاعها وعرضت الكاوتش وقللت ارتفاعة بس طبعاً ده هينشف العفشة اكتر
أنا ناوى فعلا اعمل كده بإذن الله لأن العربية اصيلة وتستاهل العناية والاهتمام بس مش دلوقتى اصلى باظبط كل شهر حاجة فى العربية وتغيير البطارية ليه اولوية كبيرة عندى دلوقتى وكمان الميزانية برضو حاكمانى .

بالنسبة لتعريض الكاوتش هل يكون بانى اجيب جنط اكبر يعنى بدل ما هو 13 اخليه 14 ولا بيبقى فى ال 13 كذا عرض فاجيب أنا حاجة اعرض من اللى معايا دلوقتى ؟

بالنسبة للسرعة القصوى انا بجيب بالبرايد الهاتش باك 140 بس تحرق على الغيارات لحد الرابع ما يعدى المية - 120 ولما المؤشر بتاع ال RPM يعدى الاربعة ويقرب على الخامسة جيب الخامس لان الخامس سحبه ضعيف جداً جداً ومش هيجيب معاك سرعات
والله يا أبو نورا أنا عملت العجب علشان العربية تجيب أكتر من 120 وهى حالفة ما تزيد عن كده ودى مش مشكلة سحب لأنى مشيت بيها حوالى 5 كيلو أو اكتر وأنا فاعص دواسة البنزين وهى برضو مصممة على ال 120 يعنى لو كان سحبها سلحفة كان زمانها جابت اخرها على المسافة دى ، بالنسبة لتأخير النقل فده الطبيعى بتاعى من أول النقلة التالتة إلى بافضل عليها لغاية 60 والرابع باستنى عليه لغاية 90 أو 100 وبعدين اجيب الخامس ، وأنا ماعنديش rpm فكلامك عن الجزئية دى مش عندى وأنا باعتمد على صوت الموتور فى النقلات .

أنا بيتهيألى والله أعلم ان عامل الزمن والاستهلاك مؤثر يعنى العربية عاملة 170000 وداخلة على ال 180000 كتر خيرها بصراحة على كده .
قديم 10-04-2010, 09:46 PM
الصورة الرمزية acounter01
acounter01 acounter01 غير متواجد حالياً
من انا؟: الباشا
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: التليفونات المحمولة

acounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو الافادة من خبراء الكيا برايد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

العربية البرايد قطع غيارها رخيصة إلي حد ما
بس بالنسبة للمارش والدينمو طبعا حيجو استيراد لان مفيش منهم جديد
ومبروك مقدما