العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 04-05-2010, 05:38 PM
geo_fekry geo_fekry غير متواجد حالياً

geo_fekry is on a distinguished road
افتراضي رد: سؤال لملاك الميجان، ليه بتبيعوها برخص التراب

يخرب عقل التوكيل علي الجابو التوكيل
انا شفت التوكيلات في الخليج بيبقوا عايزين يشيلو العميل شيل
لكن عندنا عايزن يخرموا جيب العميل بشينيور
كتر خير كل اللي جرب واتقرص من الويجان وقال لنا علي تجربتة
قديم 01-06-2010, 08:50 PM
elgdawy2007 elgdawy2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: الجداوى
التخصص العملى: سياحه وكمبيوتر
هواياتي: السياحه

elgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura about
رد: سؤال لملاك الميجان، ليه بتبيعوها برخص التراب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrnader مشاهدة المشاركة

ربنا يكرمك يا بايو على صراحتك و يسهلك بيعها، انا سألت كتيييير قبل كدة نفس السؤال ومأخدتش اى اجابات مقنعة، انت اول واحد اسمعه بيقول الخبايا اللى محدش يعرفها الا ملاك السيارة
الموضوع بسهوله شديده ان الشعب المصرى مش موضوع انه مبيحبش يعترف بغلط مش هى دى جوهر المشكله .جوهر المشكله ان الشعب المصرى والمقصود طبعا اصحاب السياره الميجان بالتحديد متخيلين ان لما الناس تعرف ان السياره بها مشاكل محدش حيشتريها اصلا وحتفضل فى عاتق اصحابها مدى الحياه حتى لو حبوا يتخلصوا منها بأى سعر برضه مش حتجيب ليهم فلوس خالص عشان كده مش عاوزين سمعه تطلع على السياره متخيلين بكده ان الموضوع مش حيتعرف خالص وحيكونوا هما فى مأمن بذلك الامر وطبعا الشعب المصرى اصلا شعب زكى ولا يخفى عليه خافيه عشان كده بيقدر يحلل صح وبيتروى جيدا قبل اتخاز اى قرار
قديم 02-06-2010, 08:17 PM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إبراهيم شعبان مشاهدة المشاركة

معلش ياجماعة أعذروني لسطحية السؤال هل الإنطباع داه عن التوكيل والصيانة والمشاكل الناتجة عن التكنولوجيا الفرنسية ينطبق على السيمبول أيضاً ولا دا خاص فقط بالميجان لأنني بفكر في شرائها وأصدقائي بيحذروني من التوكيل إنه أحياناً ممكن يحجز السيارة بالأسابيع لعدم توافر قطع الغيار أو للزحمة
بصراحة السيمبول لسه ماحدش عرف عنها حاجه
لكن عموما أبعد عن الرينو نهائيا وخليك في الماركات المحترمة والاعتماديه

انا عن نفسي ماشوفتش في امريكا ولا عربيه رينو من اي موديل على الأطلاق بالرغم من زيارتي لاكتر من ولاية وبالرغم من زيارتي اكتر من مره

الأمريكان لا يثقوا إلا في العربيات الاعتماديه القوية لانهم شعب ذكي أما إحنا فشعب طيب وبياخد بالشكل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elgdawy2007 مشاهدة المشاركة

الموضوع بسهوله شديده ان الشعب المصرى مش موضوع انه مبيحبش يعترف بغلط مش هى دى جوهر المشكله .جوهر المشكله ان الشعب المصرى والمقصود طبعا اصحاب السياره الميجان بالتحديد متخيلين ان لما الناس تعرف ان السياره بها مشاكل محدش حيشتريها اصلا وحتفضل فى عاتق اصحابها مدى الحياه حتى لو حبوا يتخلصوا منها بأى سعر برضه مش حتجيب ليهم فلوس خالص عشان كده مش عاوزين سمعه تطلع على السياره متخيلين بكده ان الموضوع مش حيتعرف خالص وحيكونوا هما فى مأمن بذلك الامر وطبعا الشعب المصرى اصلا شعب زكى ولا يخفى عليه خافيه عشان كده بيقدر يحلل صح وبيتروى جيدا قبل اتخاز اى قرار
أنت جبت المفيد يا صديقي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maxim82 مشاهدة المشاركة

انا لية واحد صاحبى مات فى العيد الفطر الى فات فى طريقة الى شرم الشيخ و كان راكب ميجان و العربية مش نافعة تانى و هوة اتشوى و مات و الغريب انة سواق ماهر جدا يتمتع بقيادة جامدة و كان معاة لانسر و باعهاو اشترى ميجان و اول مرة يركبها فى طريق مفتوح و سريع و اللة يرحمة
بجد الموضوع دة مش حوار دة صحيح و هو صديقى و هوة من اسكندرية
والله أنا كنت قرأت كلام لصديقنا "Tronky" بيقول فيه إن الميجان لو اتعجنت أنت هاتطلع منها سليم بفضل وسائل الأمان الموجوده فيها
وكان جاب لنا اكتر من صورة لحادث فظيع حدث لاحد أصدقائه والعربيه فعلا كانت معجونه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud noureldeen مشاهدة المشاركة

الراجل ده بيكلم صح وانا كلمته قبل كده علشان كنت بشترى ميجان 2006او جوليت 2004 ونصحنى بالجوليت وانا بحمد ربنا انى اتكلمت معاه قبل ما اشترى لان الميجان دى واحد صاحبى خدها ومش هاقول غير ان هو تعب نفسيا وعاوز يبيعها باى طريقة

الحمد لله إن مكالمتي معاك أفادك

ربنا يرحم صديقك منها
قديم 03-06-2010, 12:03 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

كلام غريب اوى اللى يقول انها ميجان 2005 ب 72 الف جنية وبرخص التراب اومال لو كانت مش برخص التراب تبقى بكم
الكلام دة مش موجود الا فى مصر والله لو مرسيدس بتخسر فيها جامد ومفيش عربية مستعمله حلم ممكن تقتنى اى عربية ومستعمله فى حدود سنتين باقل من تلت تمنها
قديم 28-08-2010, 01:23 AM
khaleed khaleed غير متواجد حالياً

khaleed is on a distinguished road

اخى العزيز ابو نورا// يسعدنى ويشرفى انى انضم لعائلة رينو ميجان 2006 اود ان اعرف اماكن قطع الغيار واماكن الاصلاح خارج التوكيل ولك جزيل الشكر (0103621220) او KHAPEER777@HOTMAIL.COM

الكلمات الدليلية
رينو ميجان, ميجان