العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 24-11-2009, 06:58 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال لملاك الميجان، ليه بتبيعوها برخص التراب

ملحوظة ياجماعة بقاس مدى نجاح السلعة اى سلعة فى السوق بمستوى مبيعاتها ولذلك رغم اى راكب نيسان صنى لكن الشهادة لله الهيونداى متفوق فى مبيعاته وانت ماشى فى الشارع اتفرج هتلاحظ معظمها موديلات لهيونداى ومحدش يقوللى علشان رخيص لانك هتلاحظ ملحوظة تانية ان موديلات المرسيدس برضه مبيعاتها كتير وده معناه ان الموضوع ممكن يكون موضووع سعر لكن مش هتستمر هيونداى من سنة 1990 لحد النهاردة بالسعر بس وبعدها اللانسر بموديلاته و ده لانها عربية اخدت شهة لاننا زى م قال احد اخواننا هنا بنسمع بدون منتأكد من دقة المعلومة وانا شخصيا زى كلام الناس كنت هشترى لانسر وفوجئت انها اقصر من النيسان وانا كنت عايز عربية واسعة وهيا تقريبا النيسان اعرض حاجة بسيطة وطبعا الفرق ده خلان غيرت رايى رغم انى كنت متخوف جدا من النيسان و زى موضوع الغاز يعنى انا لما اشتريت العربية اخدتها من معرض السيارات وروحت احولها غاز وعقدونى من موضوع الغاز سنتين كاملين وانا خايف من الغاز لانه بيدمر الموتور وكنت بستعجب ان سواقين التاكس كلهم اجمعو انه بيدمر الموتور رغم انهم مركبين غاو واتااريهم بيكدبو لانهم خايفين على البنديرة واحقيقة انا كنت بدفع شهريا بنزين بس من 2500 جنيه الى 3000 لكن قريت موضوع الغاز هنا فى الموقع ده وغيرت فعلا الغاز ودلوقت بدفع حوالى 500 جنيه القصد من الكلام ده اننا بنسمع بدون منتحقق من دقة الكلام وبعدين عربية ب 160 الف جنيه مطلوب اننا نتعامل معاها على انها هانم بنت ذوات طبعا مع احترامى لاخونا ابو نورا صاحب المثل ده لكن فىى الواقع العملى والزحام الرهيب والطرق السيئة فى مصر يبقى ده معناه تركب العربية دى تروح بيها شغلك وترجع وباقى النهار تحت البيت او المكتب لكن تعمل لها حوالى 7000 كيلو متر شهريا زى حالاتى يبقى هتلعن سنسفيل اللى جابونى من اول شهر ياباشوات دى 160 الف جنيه وموتورها 1600 بيعمل 110 حصان بس يعنى موتور مش جامد موتور النيسان 1600 لكن بيطلع 118 حصان وكلها على بعضها دلوقت بعد م غليت حوالى 93 الف المنيوال و عل فكرة معنى ان الموتور بيطلع 118 حصان يعنى سحبها محترم وفعلا لما ركبت غاز السحب بتاعها قل بنسبة غير ملحوظة خاااالص يعنى بتوصل الى 165 كيلو فى الساعة بالغاز
قديم 22-12-2009, 11:12 AM
nilesmile nilesmile غير متواجد حالياً

nilesmile has a spectacular aura aboutnilesmile has a spectacular aura about

سلام عليكوووووو ... بايوووووووو لو سمحت ادينى رقم تليفونك عاوز اتصل بيك للاهمية و الله
قدامى عربية رينو ميجان 2005 سبورت على 60 الف و عاوز اخد رايك و احكيلك
ما خاب من استشار ......
فى انتظار ردك
جزاك الله خيرا
قديم 22-12-2009, 11:19 AM
nilesmile nilesmile غير متواجد حالياً

nilesmile has a spectacular aura aboutnilesmile has a spectacular aura about

يا رجاله رجاءا انا قدامى ميجان 2005 سبورت على 60 الف فيها كمبيوترات و حاجات معقدة كدا و اللى عاوز يبيعهالى عمللى البحر طحينه ... المهم قطع الغيار و الصيانه ايه نظامها يعنى اتوكل على الله و لا ادور على حاجا تانية
بنتظار الردود
قديم 23-12-2009, 10:56 PM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nilesmile مشاهدة المشاركة

سلام عليكوووووو ... بايوووووووو لو سمحت ادينى رقم تليفونك عاوز اتصل بيك للاهمية و الله
قدامى عربية رينو ميجان 2005 سبورت على 60 الف و عاوز اخد رايك و احكيلك
ما خاب من استشار ......
فى انتظار ردك
جزاك الله خيرا
بص يا باشا أنا رديت عليك هنا http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=17551
وقلتلك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Payoo مشاهدة المشاركة

من الواضح جدا أنك رجل عاقل وبتحكم عقلك دايما مش عواطفك

لانك لو مشيت ورا عواطفك يبقى الميجان أحسن عربيه في فئتتها
ولو مشيت ورا العقل والحكمه هاتلاقيها أسوء عربيه في فئتها والفئات الأخرى الأقل منها كمان

وكفاية ياراجل إن عربيه واحد جبها وبعد شهر واحد بس عاوز يبعها !!!!!!!! طب بزمتك في حد يلاقي عربيه كويسه (مش هاقول تحفه) ويسبها كده بسهوله ؟
طب هو في عربيه في أربع سنين تخسر اكتر من تلتين تمنها؟

الميجان عربيه سيئه جدا جدا وعن تجربة والحمد لله إن ربنا بعدك عنها
وفي النهاية أنا بعتها بـ53 الف وفيها وثيقة تأمين وكاوتش جديد و كان مافيهاش عطل واحد ومع ذلك اتباعت بتراب الفلوس هو ده توبها في السوق بس تلاقي حد يتدبس فيها ويشتريها
قديم 24-12-2009, 11:39 AM
mahmoud noureldeen mahmoud noureldeen غير متواجد حالياً

mahmoud noureldeen is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Payoo مشاهدة المشاركة

بص يا باشا أنا رديت عليك هنا http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=17551

وقلتلك

وفي النهاية أنا بعتها بـ53 الف وفيها وثيقة تأمين وكاوتش جديد و كان مافيهاش عطل واحد ومع ذلك اتباعت بتراب الفلوس هو ده توبها في السوق بس تلاقي حد يتدبس فيها ويشتريها
الراجل ده بيكلم صح وانا كلمته قبل كده علشان كنت بشترى ميجان 2006او جوليت 2004 ونصحنى بالجوليت وانا بحمد ربنا انى اتكلمت معاه قبل ما اشترى لان الميجان دى واحد صاحبى خدها ومش هاقول غير ان هو تعب نفسيا وعاوز يبيعها باى طريقة

الكلمات الدليلية
رينو ميجان, ميجان