العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 22-09-2009, 12:37 AM
waelfarid waelfarid غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا

waelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to behold
افتراضي رد: سؤال لملاك الميجان، ليه بتبيعوها برخص التراب

صح الصح الآراء السابقة وإضافة صغيرة ان اهم شيء في اى حاجة تشتريها خدمات ما بعد البيع تكلفتها إيه بالنسبة لثمنها يعني ثمنها في البداية رخيصة وبعد كدة حتقعد تصرف عليها دم قلبك ولا غالية لانها حتوفرلك بعدين عند استخدامها لكن سيئة من الناحيتين يبقى حرام وتبقى عايزة حد هو عارف هو مقبل علي ايه والعربيات ام كمبيوتر الحديثة بتصعب عليا قوى هي و اصحابها لما تعطل وتبقي محمولة عفوا علي الاعناق بالشيء الفلاني وتروح في آخر الدنيا في أماكن صيانتها المحدودة علشان صاحبها يتقلب في التوكيل ولولا اختلاف الاذواق لبارت السلع والله الموفق وشكرا لصاحب الموضوع علي نقل خبرتة الغااااااالية
قديم 24-09-2009, 05:04 AM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gogom مشاهدة المشاركة

الميجان فيها لوح الكترونيه كتير كل حاجة وليها الكمبيوتر بتاعها اللي بيشغلها فلو حاجة باظت صعب جدا بل ممكن يكون مستحيل ترجع زي الاول فعشان كده بتتباع المستعمل منها رخيص اوي وعشان كده برضه نصيحة مني واخداها منه ان محدش يشتري ميجان مستعمل
الكلام ده صحيح إلى حد كبير فأنا مثلا كان لدي عطل في الفتيس وهذا العطل كان دائم التكرار وكنت كل مرة أتوجه إلى التوكيل وأشرح لهم ما يحدث من فصل للنقلات أثناء السير وبعدها يسلموني السيارة بعد أن اقوم بتغيير صمام او تنين في الفتيس وألاقي بعد كده الفتيس رجع تاني لنفس العطل ، إلى أن أصريت على أن تحل هذه المشكلة ودار حديث طويل بيني وبين المهندس المسؤل عن الصيانه هناك في فرع العبور وقال لي أنه لا يستطيع الدخول على الفتيس لقراءته ومعرفة ما هو العطل الموجود فيه لأن الكومبيوتر الرئيسي لا يستطيع الأتصال بالفتيس نهائيا
وبعد كلام كتير ومجادلات أكتر تركت العربيه إلى أن قاموا بتغيير الفتيس والسوفت وير ولكن أكتشفت بعدها في مركز الميكانيكون العرب أنهم لا يستطيعوا الدخول على سوفت وير الفتيس من خلال الكومبيوتر
وعندما سألت عن الحل قيل لي يجب أن أغير اللوحة الألكترونية الأم (الكمبيوتر) وطبعا ماغيرتش حاجه
وقمت ببيع السيارة و لم يكن الفتيس متصل باللوحة الألكترونية الأم التي يدخل عليها مهندس الصيانة لقراءة الأعطال المسجلة لديه
قديم 13-11-2009, 06:31 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

توكيل ايه ياجماعه هو اللى عندنا دول توكيلات دول شوية لصوص انا مش فاهم يعنى ايه احنا كمصريين ثقافتننا بتقول ان العربية لازم تكون حديد وتشيل الزلط وهل من الواجب انى العربية تبقى متبرمجة بحيث كل شوية عطل وتجرى تبرمجها من جديد ده مشوار التوكيل ده بيضيع فيه ساعتين تلاتة يعنى عايز ناس فاضية تروح كل شويه لن لما يبقى صيانة بسيطة اهو الواحد لما يلاقى وقت يروح ولما تبقى صيانة جامدة يبقى الواحد يضيع وقته على حاجة تستاهل لكن تروح كل شوية التوكيل وانت مجبر لان الكومبيوتر ناطط لك فيها يبقى التوكيل ده ده كده عامل زى اللى اللى بيبيع جوز حمام وبعد الزبون ميدفع الحمام ييطير ويرجع لصاحبه تانى ثم فين الجدوى الاقتصادية اذا كانت كل شوية التوكيل ومصاريف ومعقول فى فى الدنيا بطارية تتغير كل 25 الف هيا بطارية راديو وبعدين العربية زيها زى اى مشروع اقتصادى احنا بنتكلم عن الغالب الاعم من الشعب لكن مش قلة مبسوطة ان التوكيل بينصب عليهم وحسبى الله ونعم الوكيل ملحوظة انا راكب نيسان وهيا عربية ماشاء الله لاقوة الا بالله ممتااااازة ومستحملانى وكونها مستحملانى ف ده يثبت انها ممتازة لكن الكلام اللى قريته عن الميجان يغيظ
قديم 22-11-2009, 10:57 PM
ahmad khlil ahmad khlil غير متواجد حالياً

ahmad khlil is infamous around these partsahmad khlil is infamous around these parts

,والله انا معايا رينو ميجان 2008 زاي الفل مع اني بشاكسهم في التوكيل بس ناس زاي الفل وانا عامل 100000 كم والعربية زيرو وتحياتي الي المهندس حسام في التوكيل مدير الورشة والصيانة تحياتي ليه بزوقة خلاني احب العربية جدا ة
قديم 23-11-2009, 12:13 AM
إبراهيم شعبان إبراهيم شعبان غير متواجد حالياً

إبراهيم شعبان will become famous soon enough

معلش ياجماعة أعذروني لسطحية السؤال هل الإنطباع داه عن التوكيل والصيانة والمشاكل الناتجة عن التكنولوجيا الفرنسية ينطبق على السيمبول أيضاً ولا دا خاص فقط بالميجان لأنني بفكر في شرائها وأصدقائي بيحذروني من التوكيل إنه أحياناً ممكن يحجز السيارة بالأسابيع لعدم توافر قطع الغيار أو للزحمة

الكلمات الدليلية
رينو ميجان, ميجان