العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Corolla

Corolla toyota corolla تويوتا كورولا

قديم 01-06-2013, 03:26 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
رأى رد: ماشي بزيت الفابريكة حتي الان (22 ألف كم)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Toyota Corolla مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخوتي الاعضاء

(أنا انقل اليكم تجربتي من باب العلم بالشئ فقط ولا انصح احد بتقليدي حتى لا تقع الفاس فى الراس و يدعي عليا)

اما بعد ،،،،،

بعض منكم سيتذكر موضوع لي قمت بعمله بعنوان ( تجربتى مع تغيير زيت الموتور بعد ما قعد 33 ألف كم و مازلت أستخدم زيت Misr1 المعدنى الأكثر من ممتاز)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=97457

و ها أنا أقوم بكتابة شبيهه نظرا لتأثري الشديد بموضوع كذبة ضرورة تغير الزيت ،،،، العربية مبدأيا كورولا 2012 ماشية حاليا 22 ألف كم
و لم أقم باستبدال زيت الفابريكة من قبل ،و لكن اليوم قمت لأول مرة بتفقد حالته لاجدها شبيها بالفبريكة فالزيت علي شرطة الMax و مازال لزج ولكنه أقل لزوجة طبعا و لونه بنى غامق و مع ذلك قررت تغييره فى اقرب وقت عشان مش عايز اتهزق زي ما حصل فى الموضوع السابق هههههههههه

و عند التغيير ان شاء الله سأستخدم زيت تويوتا الاصلي فياريت لو حد منكم يعرف اسعار لا يبخل عليا بها و ايه الاحجام الموجودة ؟

و كنت عايز استفسر على حاجة بالنسبة لاستهلاك الوقود ،الشهر اللى فات الAverage كان تقريبا 6.5L/100km و اليوم كان 8.8L/100km هل الزيت هو السبب الرئيسي و للعلم انا لم اقم بتغيير اي فلتر و اكتفى بتنظيف الهواء و التكييف كل 5 الاف و هغير فلتر الهواء قريب عشان عارف انه ممكن يخنق على الموتور ،انا عايز اعرف حاجة بقي هو الAverage ده الكمبيوتر بيصفره كل تفويلة و بيبتدي يحسب من جديد ؟ مستنى اجابة الخبراء
موجود زيت تويوتا الأصلى عندى وسعره 40 جنيه للكيلو كل كيلو فى صفيحة واعمل حسابك على تغيير الفلتر وياريت بالمرة تغير زيت الفتيس وعلى ال 50 الف تغير فلتر زيت الفتيس مع زيت جديد طبعا
وفلتر الهوا يتغير بالأصلى وفلتر التكييف يتنضف او يتغير
اما الأفيراج بيفرق حسب الطريق وحسب ظبط الكمبيوتر وكفاءة الحساسات والفلاتر
قديم 01-06-2013, 10:13 AM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ماشي بزيت الفابريكة حتي الان (22 ألف كم)

غلط ؟؟
زيت الفابريكة خواصه التخرينية أعلى من خواصه التزيتيه
بمعنى انه بيتحط فى العربية وشوف بقى عقبال ما العربية تتشحن وتوصل مصر وتتباع ممكن على اقل تقدير من 6 شهور ل سنة فبيرعوا الموضوع ده ويحط ليك زيت يحتفظ بخواصة اكبر مده ممكنة وده بيبقى على حساب خواص التزييت
مشيت انتا بيه بقى 22 ألف كيلو فتحس بالغلطة دى ادام
امام بقى بالنسبة للفلاتر فهى يعنى جت على الفلاتر اذا كنت مبتغيرش الزيت يبقى برده ملوش لازمة الفلاتر هههههع وممكن اعملك موضوع اقول فيه انى مبغيرش الفلاتر خالص وتتأثر بيه زى موضوع الزيت كده ههههههع

قديم 01-06-2013, 12:52 PM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

موجود زيت تويوتا الأصلى عندى وسعره 40 جنيه للكيلو كل كيلو فى صفيحة واعمل حسابك على تغيير الفلتر وياريت بالمرة تغير زيت الفتيس وعلى ال 50 الف تغير فلتر زيت الفتيس مع زيت جديد طبعا
وفلتر الهوا يتغير بالأصلى وفلتر التكييف يتنضف او يتغير
اما الأفيراج بيفرق حسب الطريق وحسب ظبط الكمبيوتر وكفاءة الحساسات والفلاتر
طب مفيش منها جراكن ؟يعني لما احتاج اغير الزيت لازم اشترى 4 علب صاج؟ و الفلتر كده كده عندي ،بالنسبة لزيت الفتيس ده مبغيرهوش الا لو العربية عدت 120 او 150 و سمعت الكلام ده من ناس كتير،فلتر الهواء ان شاء الله اغيره مع الزيت بس انا على طول قبل كده مكنتش بغيره بالاصلى كنت بجيب كورى عشان مهواش قطعة ميكانيكية ولا رأى حضرتك ايه ؟ و فلتر التكييف بكتفى بتنظيفه ،والف شكر على الرد

التعديل الأخير تم بواسطة Toyota Corolla ; 01-06-2013 الساعة 01:01 PM
قديم 01-06-2013, 12:55 PM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaabas مشاهدة المشاركة

غلط ؟؟
زيت الفابريكة خواصه التخرينية أعلى من خواصه التزيتيه
بمعنى انه بيتحط فى العربية وشوف بقى عقبال ما العربية تتشحن وتوصل مصر وتتباع ممكن على اقل تقدير من 6 شهور ل سنة فبيرعوا الموضوع ده ويحط ليك زيت يحتفظ بخواصة اكبر مده ممكنة وده بيبقى على حساب خواص التزييت
مشيت انتا بيه بقى 22 ألف كيلو فتحس بالغلطة دى ادام
امام بقى بالنسبة للفلاتر فهى يعنى جت على الفلاتر اذا كنت مبتغيرش الزيت يبقى برده ملوش لازمة الفلاتر هههههع وممكن اعملك موضوع اقول فيه انى مبغيرش الفلاتر خالص وتتأثر بيه زى موضوع الزيت كده ههههههع
الف شكر على المعلومة ديه انا مسمعتش عنها من قبل ،ههههههههههههه عدت عليك ديه بقى موضوع الفلاتر ده انا اللى اعمله و خصوصا انى بقعدهم فى العربية اكتر من 75 الف كم يا كبير
قديم 01-06-2013, 06:27 PM
ashraflotfy1 ashraflotfy1 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: القراءة. الشطرنج, السيارات, الكومبيوتر

ashraflotfy1 has a spectacular aura aboutashraflotfy1 has a spectacular aura about

موضوع الزيت و الفلاتر يا ريت تقرأ الكتالوج بتاع العربية و تلتزم بما فيه لأن الخواجة اللى عمل السيارة أدرى بها و بما ينفعها. الزيت ممكن تغيره علي 25 و 30 ألف كيلو كمان لو عاوز سواء معدنى أو تخليقى و تابع حالته بانتظام. الفلتر بتاع الزيت مع الزيت. زيت الفتيس ممكن ما يتغيرش لو مكتوب كدة في الكتالوج أنا عندي سيتروين سي4 و مكتوب في الكتالوج ان زيت الفتيس يتزود بس و لا يتم تغييره. الفلاتر الأخري حسب الحالة لو مش ضايعه ممكن تنضفه بالكومبريسسور و لو زفت لازم يتفير. النوعية للزيوت التزم بالنوعية اللي مكتوبة فى الكتالوج يعنى لو قال 20w50 او 5W50 أو 5W40 يبقى زى ما بيقول الكتالوج و المركة مش مهمة المهم الخواص و درجة اللزوجة لأن كله واحد و الشركلت مختلفة و شكرا