العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 15-08-2011, 05:42 PM
romioromio romioromio غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب

romioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond repute
افتراضي سؤال من مبتدئ في السواقه بخصوص السواقه والعربيه((ليجانزا 2002

السلام عليكم
انا لسه شاري ليجانزا جديده ومبتدئ الي حد ما في السواقه

1_انا يا جماعه كل لما اجي اخد مطب اكون ماشي علي الرابع مثلا اروح ممور وواكل المطب واروح جايب التاني الاقي العربيه بتكركر زي ما تكون حتنط كده
ولما جيت اجرب اهدي خالص عند المطب بس بيكون العربيه فيها سنة حركه يعني موقفتش اروح جايب الاول الاقي العربيه بتتنطنط كده لما ارفع رجلي من الدبرياج
ده من ايه يا شباب

2_انا ساعات بنسي وامشي وفرامل اليد مرفوعه الاقي العربيه ماشيه عادي
3_ساعات بسمع صوت حكه كده او صفاره وانا ماشي وساعات بتروح
4_الاطارات لسه جديده والطريق ناعم جدا
بس انا وانا ماشي كانت العربيه بترجرج كده مش عارف ليه هي ثابته بس فيها رجرجه بسيطه كده مش عارف انا موسوس كده ولا في حاجه عايزه تتعدل

4_اي نصايح الله يكرمكم
انا كنت مسافر بيها انهارده ورجعت عرقان جامد وزي ما اكون مش عارف اخد نفسي

وماشي مقلق طول الطريق
وحاسس اني بقول جوايا انا ندمان اني اشتريت عربيه ووجع دماغ هل ده احساس المبتدئين بس ولا ايه

5_اي تركات كده من حضراتكم للسواقه بس للمبتدئين يعني متوسطي المستوي

جزاكم الله خيرا ورمضان كريم
قديم 15-08-2011, 05:43 PM
romioromio romioromio غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب

romioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond repute
افتراضي سؤال من مبتدئ في السواقه بخصوص السواقه والعربيه((ليجانزا 2002

السلام عليكم

1_انا يا جماعه كل لما اجي اخد مطب اكون ماشي علي الرابع مثلا اروح ممور وواكل المطب واروح جايب التاني الاقي العربيه بتكركر زي ما تكون حتنط كده
ولما جيت اجرب اهدي خالص عند المطب بس بيكون العربيه فيها سنة حركه يعني موقفتش اروح جايب الاول الاقي العربيه بتتنطنط كده لما ارفع رجلي من الدبرياج
ده من ايه يا شباب

بس انا وانا ماشي كانت العربيه بترجرج كده مش عارف ليه هي ثابته بس فيها رجرجه بسيطه كده مش عارف انا موسوس كده ولا في حاجه عايزه تتعدل

4_اي نصايح الله يكرمكم

وماشي مقلق طول الطريق
وحاسس اني بقول جوايا انا ندمان اني اشتريت عربيه ووجع دماغ هل ده احساس المبتدئين بس ولا ايه

قديم 15-08-2011, 05:54 PM
الصورة الرمزية ابوشروق
ابوشروق ابوشروق غير متواجد حالياً

ابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال من مبتدئ في السواقه بخصوص السواقه والعربيه((ليجانزا 2002

الف الف مبروك
ربنا يجعلها قدم الخير عليك
اولا دى وسوسة المبتدئيين واى واحد لسه مغير عربيته الى اتعود عليه
ثانيا روح اكشف على تيل الفرامل عشان اكيد اتأثر بشد فرامل اليد وانت ماشى وأكيد الحكه دى منه
ثالثا موضوع المطب ده بيعتمد على مدى حساسية رجلك وتعاملها مع البدالات بنزين فرامل دبرياج
الطبيعى انك بتاخد الغيار الملائم لسرعة السيارة عند عبور المطب
سواء الاول او الثانى فى الغيارات وحساسية رفع رجلك من على الدبرياج
وعلى فكرة اى سائق اثناء تغير سيارته بياخد وقت على ميتعود على السيارة الجديدة
اسف للاطاله

حبيبت قلبى سبيدر
قديم 15-08-2011, 06:06 PM
Kemo Kono Kemo Kono غير متواجد حالياً

Kemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romioromio مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

ده من ايه يا شباب

الغيار يتوقف على سرعتك بعد المطب .. يعنى لو انت جبت مور .. ووقفت خالص يبقى تجيب الاول و تطلع من اول و جديد .. انما لو مورت بس موقفتش خالص و العربية كانت لها سرعة فوق ال 20 كم بعد المطب .. يبقى تجيب التانى .. لو كنت ع الرابع و مورت و مهديتش خالص و هربت من المطب مثلا او طلع مفيش مطب و كانت سرعة العربية بعد المطب فوق ال 40 او 60 .. يبقى ممكن تنزل غيار واحد ..يعنى تجيب التالت و تكمل .. الحكاية واقفة على سرعة العربية بعد المطب .. و انا افضل انك و انت داخل ع المطب انك تدوس دبرياج و تهدى و تاخد المطب على سرعه مناسبه و بعدها تنزل من الرابع بتاعك على الغيار المناسب حسب سرعة العربية ( راجع الحالات السابقة )

اما انت بتبقى مش رافعها ع الاخر ف بتبقى زى قلتها .. او فرامل اليد بتاعتك عايزة تترجلش و تتظبط .. ف الحالتين بلاش تعملها تانى عشان هتلاقى فرامل اليد بتضعف مع الوقت و هتتاكل
الرجه دى فوق ال50 او 60 يبقى ترصيص .. رح بنزينة و قوله رصص ... و ممكن تظبط زوايا بالمرة عشان تتطمن خصوصا انك جايبها قريب يعنى لسه السرفيس بتاعها متعملش ؟ .. لو رعشة او العربية بتتنفض شوية و هى واقفة يبقى ممكن عندك قاعدة موتور طريه شوية .. مش مهمه اوى يعنى و مش حكاية ..
4_اي نصايح الله يكرمكم
متسوقش و انت مشدود الاعصاب .. امشى بالراحة او بسرعة مش هتفرق .. المهم انك تجرى بالراحة .. يعنى تجرى و انت مركز و رايق البال و بلاش تزود مرة واحدة .. اطلع بالراحة زود سنة سنة و بلاش اول ما تطلع تجيب 100 طلعه واحدة.. اثبت 80 اثبت 90 .. 100 و ارجع 90 .. عشان تركيزك يبقى مع الطريق شوية مش مع الغرز و الجرى ..
وماشي مقلق طول الطريق ..
جايز كنت لوحدك و اول مرة تسوق لوحدك ...او اول مرة تسوق ع طريق سريع بيها او عموما .. او الاتنين .. امشى بسرعة معقوله عموما 80 ممتازة .. على ما تتعود ع العربية و الطريق و اعصابك تهدى ..

الرد ف الاقتباس ..
اتمنى مكونش بقولك حاجة غلط .. بس عموما ده اللى مريت انا بيه و بلاحظ جدا اختلاف الرضا عن سواقتى باختلاف الحالة المزاجية .. لما بنزل م العربية و انا كنت سايق بطريقة وحشة بعرف السبب ..و غالبا بيبقى عصبية او شد كتير .. و خناق او ما شابه ..
سوق بالراحة و اجرى بتركيز و جرب كده و ربنا معاك .. رهبه الجلوس خلف المقرد بتبقى صعبة ..
تسوق كتير تنسى الخوف و القلق ع الطريق
.. و
تسوق بالراحة توصل اسرع ..
( سمعتها من الوالد كتير الكلمة دى و احيانا بتحصل معايا )
ربنا يوفقك ركز و تسرع و لا تتسارع
و بالتوفيق و طمننا عليك
قديم 15-08-2011, 11:38 PM
الصورة الرمزية azzat 55
azzat 55 azzat 55 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد عزت
التخصص العملى: مدير شركة مقاولات متخصصة فى العزل الحرارى والمائى

azzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond repute

فعلا كلام الاصدقاء صحيح وحاول تمشى على مهلك لغاية متتمكن من السواقة ودة مش عيب كلنا كنا كدة فى البداية ومتحسش أنك ندمان لانك اشتريت عربية بكرة هتتعود عليها ومش هاتقدر تستغنى عنها وحاول تتمتع بعربيتك ومتزهقش منها وربنا يحفظهالك ويديك خيرها ويكفيك شرها