العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT

فيات FIAT فيات FIAT الايطالية استطاعت ان تتجاوز ازماتها الماضية بعد فشل تحالفها مع جنرال موتورز عن طريق تقديم موديلات لاقت نجاحا كبيرا مثل جراند بونتو فيات 500 باليو سيينا ليينا بونتو

قديم 02-12-2010, 05:14 AM
الصورة الرمزية citroeen
citroeen citroeen غير متواجد حالياً

citroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to behold
افتراضي سؤال عاوز اطرحة من زمان وياريت الناس ترد علية بأمانة

ان شركة فيات شركة عظيمة من زمان وكلنا عرفيين كدة من واحنا صغيرين منعرفش فى العربيات كنا بنشوف فيات كتير فى الشارع و النجاح الساحق من زمن طويل فى مصر و فى العالم كلة بجد اقدرها جيدا فى كل حاجة بس فى سؤال يطرح نفسة ونفسى اسائلة من زمان وجت الحظة دى واسائلة هل الفيات القديم احسن من الفيات حاليا هل 128 و 131 و 132 و 128 اسبور Abrz و 127 توب و 127 فلورا حتى فيات 1100 (قردة) لغايت الان بشوفها مستحملة وماشية ( لانشيا )من العربييات العظيمة( تنبرا) و(رجاتا) و(اونو )بجد العربيات دى بعشقها من قلبى ويمكن بعشقها دى قليل عليها بحد تستحق الاحترام حتى لو انتهى العالم كلة نيجى للحديث بقى بونتو و بارفو و برافيا و جراند بونتو و سيينا و فيات500 و ليينا و خلافة... من رائيكم من صنع تاريخ فيات وان جيل يستحق الاحترام عن الجيل الاخر و ياريت كل واحد يقول رائية بصراحة لان موضوع نفسى كنت اوقولة من زمان وهل الجيل الجديد كمل مشوار الجيل القديم واثبت ان فيات لسة موجودة ؟ وشكرا لكم

التعديل الأخير تم بواسطة citroeen ; 02-12-2010 الساعة 05:57 AM
قديم 02-12-2010, 05:49 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال عاوز اطرحة من زمان وياريت الناس ترد علية بأمانة

الصراحه كان نفسي اجاوب عليك
لكن لكثره الاخطاء الاملائيه اعذرني لا استطيع ان اترجم
و افهم معظم كلامك .

حـازم خـضـر

قديم 02-12-2010, 05:59 AM
الصورة الرمزية citroeen
citroeen citroeen غير متواجد حالياً

citroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to behold

معلش ياحازم باشا حاجات بسيطة اوى بس كنت بكتب بسرعة ومركز فى الكلام الى فى دماغى وانا بكتب وصدقينى الكلام عربى مش حاجة تانية ياباشا عشان الترجمة بس الموضوع بيتكلم عن ان الجيل الجديد كمل مشوار الجيل القديم فى الفيات ؟؟
قديم 02-12-2010, 07:13 AM
hm414 hm414 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشروع طبيب

hm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to all

مفيش ولا عربية مكمله في رأيي كما هي على مستواها السابق
في حاجات بتتطور وفي حاجات بتتغير
ده رأيي
ومش بس في الفيات انما كل العربيات كده
ولو هنتكلم في التكنولوجيا فالجديد يكسب واما لو هنتكلم عن الصاج فالقديم يكسب من حيث المتانه ولكنه يخسر من حيث استهلاك الوقود .... وهكذا يعني
ونظرة مصنعي السيارات اختلفت
لان زمان كان الواحد بيجيب عربية تقعد عالاقل 10 سنين او 15 سنه
اما الوضع الحالي
السيارات اقل كلفة عن زمان (وفي بلاد المصنعين في ضرايب كتير زي ضريبة الدخل والضريبه دي بتقل في حالة زادت المصروفات) وبالتالي هما بره كل سنه او اتنين بالكتير بيغيروا عربية ولذلك عمر العربيات الافتراضي قل.....

ده رأي شخصي بحت

تحياتي
قديم 02-12-2010, 09:43 AM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

فيات دائما لها فلسفة خاصة فى صنع سياراتها, و فلسفتها هى تقديم سيارة ممتعة و ذات أداء جيد مع الحفاظ على العملانية.
كذلك فيات من الشركات المبتكرة و المجددة مثل سيتروين و ليست شركة محافظة, و هى تركز على الابتكار و تجربة التقنيات الجديدة.
فى الماضى كان يعيب فيات سوء الادارة و الفساد الذى تسبب فى دخولها أزمة مالية بدأت فى الثمانينات و انتهت منذ وقت قريب.
لكن الادارة تغيرت و أصبحت فيات أفضل مع مارشيونى, و نتيجة لذلك فانها من أكثر الصانعين نموا لجهة المبيعات, و حصتها تزيد فى معظم الأسواق.
بالنسبة لنا فان نظرتنا الى فيات اختلفت قليلا, فى الماضى كانت فيات تصنع فى مصر بواسطة شركة النصر للسيارات, و بالتالى كانت سيارات اقتصادية و متوفرة بكثرة.
الأن أصبحت سيارة مستوردة و مرتفعة السعر نسبيا,
لكن بخلاف السعر أعتقد ان الجيل الحالى من منتجات فيات لا يزال يحمل نفس خصائص الاجيال السابقة, من حيث الفلسفة و الابتكارية و خصائص السيارة الايطالية الأنيقة و الممتعة و العصبية.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى