العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 27-09-2014, 08:32 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بعد اللادا ممكن نركب أيه....؟

اولا .,. الف مبروك و لو حتي لسه بتفكر .
انا باحب الاكسيل بحس انها عربيه ماسكه نفسها و خاماتها كانت افضل من جديد الهيونداي .,. او بالاحري عشان توصلك ما اريد ان اقوله هيونداي كانت في بدايتها و كانت بشتغل بضمير و خامات معمره عشان ترضي العميل و تنتشر وسط عمالقه السيارات ( بس طبعا اهم حاجه حاله العربيه لانها قديمه عن الفيرنا و الاكسنت ) .
غير ان رايي الدائم لاني راكب دايو .؟.
كيا - هيونداي - دايو .,. ده ترتيب جوده الكوري من الاقوي للاضعف .
و ده مش بكرهك في الدايو , هي معايا و الحمد لله زي الفل و مش حاسس بمصاريفها غير بس عفشتها عايزه تتربط كل فتره .,. و الانوس مع واحد صاحبي مبهدلها كل يوم بتمشي حوالي 60 كيلو و زي الفل معاه و بيشكرلي فيها .

أنا فكرت كتير فى الماروتى, رغم إن ناس كتير بيتريقوا عليها,
انا بقي اللي فكرت و للان بفكر في بيتلز قديم لاني بحبها بس خايف اجيبها ملقيلهاش صنايعيه او احتار في قطع غيارها .

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 05-10-2014, 10:32 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

اولا احب اباركلك على بيع الـ لادا
وربنا يزرقك بحاجة كويسة ان شاء الله
الاخوة الافاضل ما سبوش كلمة تتقال "جزاهم الله كل خير "
الفكرة هنا بقى هو المبلغ المرصود للشراء وطالما بتتكلم فى لانوس يبقى مثلا بنتكلم فى 45 الف وانت طالع صح؟
هنا الاختيارات بقت بفضل الله كتير
ممكن لانوس 1 او دايو لانوس 2 اوائل الفينات
ممكن نوبيرا 1 خليجى سواء مانيوال او اونو الاتنين كويسين
ممكن كيا سبكترا مانيوال او ريو مانيوال
ممكن كيا سيفيا
فى كمان عربيات اورببي فى الفلوس دى بس احنا مش عاوزين وجع دماغ احنا عاوزين ندور ونمشى على طول تكييفنا شغال بورنا موجود ازازنا باللمس

انا بقى لو منك عارف والله هاحط الفلوس دى فى سبرانزا 2007 فبريكة برة وجوة او حزام برة
دة راى وصدقنى لو انا اللى بشترى هاعمل كدة
وخد بالك انا جربت او اشتريت كل العربيات دى ما عدا الكيا سيفيا
لكن تقييمى للعربية بيكو شامل شوية من كل النواحى
باكدلك ان الـ 516 افضل من العربيات المطروحة للنقاش

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 05-10-2014, 02:22 PM
cars admire
Guest

بعد الادا طبعا يبقى سايبا برايد او سايبا تيبا التصنيع الايرانى
قديم 05-10-2014, 11:25 PM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cars admire مشاهدة المشاركة

بعد الادا طبعا يبقى سايبا برايد او سايبا تيبا التصنيع الايرانى
استاذنا كارز ادمير اولاً كل سنة وحضرتك طيب وعيد سعيد عليك وعلى كل المشاركين فى الموضوع -- بخصوص الأختيار بعد اللادا يبقى حاجة ليها شكل مقبول ووسعه وايضاً ثبتت وجودها فى السوق المصرى ,, وانا شايف إن العربيات الأيرانى شكلها رخم الحقيقة مفيهاش اى لمسه جمال نهائى !!! دى وجهت نظر تحتمل الخطاً يجوز , ولكن انت عارف حضرتك ان او وهله هى البتشدك للعربية والوهلة او اللحظة دى بيكون الشكل هو الدافع الأول للسؤال عن العربية ومعرقة كل حاجة عنها يأما بتلتفت عنها بسبب الشكا ايضاً مع إن ممكن تكون بأمكانيات عاليه ,,عموماً لايفتى ومالك فى المدينه وحضرتك منجم معلومات ننهل منه تقبل تحياتى وكل سنه وانت طيب

قديم 06-10-2014, 02:12 AM
cars admire
Guest

سيارة جديدة رد: بعد اللادا ممكن نركب أيه....؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanlaw مشاهدة المشاركة

استاذنا كارز ادمير اولاً كل سنة وحضرتك طيب وعيد سعيد عليك وعلى كل المشاركين فى الموضوع -- بخصوص الأختيار بعد اللادا يبقى حاجة ليها شكل مقبول ووسعه وايضاً ثبتت وجودها فى السوق المصرى ,, وانا شايف إن العربيات الأيرانى شكلها رخم الحقيقة مفيهاش اى لمسه جمال نهائى !!! دى وجهت نظر تحتمل الخطاً يجوز , ولكن انت عارف حضرتك ان او وهله هى البتشدك للعربية والوهلة او اللحظة دى بيكون الشكل هو الدافع الأول للسؤال عن العربية ومعرقة كل حاجة عنها يأما بتلتفت عنها بسبب الشكا ايضاً مع إن ممكن تكون بأمكانيات عاليه ,,عموماً لايفتى ومالك فى المدينه وحضرتك منجم معلومات ننهل منه تقبل تحياتى وكل سنه وانت طيب

ahmed_eng2001, aymanlaw, mr_astra, nktis
عيد اضحى سعيد عليكم جميعا اعزائى

: fun_36_3_11[1]: