العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 10-06-2012, 12:19 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل مايخص سيارات المعاقين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waeltango مشاهدة المشاركة

انا خلاص اشتريت العربيه بس انا عايز اعرف معلومات على قضيه استرداد ضريبه المبيعات ؟؟

مبروك يا أخى. أشتريت العربية أمته؟ نوعها أيها والثمن بعد الفصال كان كام؟؟

حكاية إسترداد ضريبة المبيعات بتأخد وقت شوية، يمكن سنتين مثلا. لازم يكون معاك وصل لونة أحمر من الجمارك مفروض أخذته مع العربية من البائع. توكل محامى ويرفع لك القضية أمام القضاء الإدارى فى محكمة القضاء الإدارى فى القاهرة. لازم للاسف تترفع القضية فى القاهرة علشان تمشى. فى ناس كثيرة أستردت قيمة الضريبة التى بتكون مكتوبة فى الوصل الاحمر.

المهم تتفق مع المحامى ويكون حرك وبيتحرك أو عمل الحكاية قبل هذا..........
قديم 10-06-2012, 03:50 AM
waeltango waeltango غير متواجد حالياً

waeltango is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

مبروك يا أخى. أشتريت العربية أمته؟ نوعها أيها والثمن بعد الفصال كان كام؟؟

حكاية إسترداد ضريبة المبيعات بتأخد وقت شوية، يمكن سنتين مثلا. لازم يكون معاك وصل لونة أحمر من الجمارك مفروض أخذته مع العربية من البائع. توكل محامى ويرفع لك القضية أمام القضاء الإدارى فى محكمة القضاء الإدارى فى القاهرة. لازم للاسف تترفع القضية فى القاهرة علشان تمشى. فى ناس كثيرة أستردت قيمة الضريبة التى بتكون مكتوبة فى الوصل الاحمر.

المهم تتفق مع المحامى ويكون حرك وبيتحرك أو عمل الحكاية قبل هذا..........
الله يبارك فى حضرتك ..انا اشتريت الاسبوع اللى فات دايو جولييت أتوماتيك موديل98 حالتها ممتازه بــ 24 ألف ..ايه رأيك فيها مع العلم ان الاسعار كانت شاده شويه ..

الايصال الاحمر اخدوه منى وانا خارج بالعربيه بس معايا ايصالين لونهم أخضر مكتوب فى كل واحد 4 الاف جنيه ..
تقبل تحياتى
قديم 12-07-2012, 03:41 PM
dr_mrsh dr_mrsh غير متواجد حالياً

dr_mrsh is on a distinguished road

سلام عليكم انا عايز اسال حضرتكم عن شويه استفسارات
1/انا والدي عنه شلل اطفال ف رجله و قصور في ايده و هو دخل الكوميسيون قبل كده و رفضوه فهل من الممكن يدخل تاني و يتقبل و لا لا؟؟؟؟
2/ايه موضوع مرافق مدي الحياه ده و بيتعمل ازاي؟؟؟؟
3/و ياريت اعرف اسعار لانسر كريستاله من 99 ل 2002 و كمان النوبيرا و لانوس ؟؟؟
4/ اخر حاجه و معلش للاطاله ايه اجراءت سياره المعاق
قديم 14-07-2012, 01:42 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mrsh مشاهدة المشاركة

سلام عليكم انا عايز اسال حضرتكم عن شويه استفسارات
1/انا والدي عنه شلل اطفال ف رجله و قصور في ايده و هو دخل الكوميسيون قبل كده و رفضوه فهل من الممكن يدخل تاني و يتقبل و لا لا؟؟؟؟
2/ايه موضوع مرافق مدي الحياه ده و بيتعمل ازاي؟؟؟؟
3/و ياريت اعرف اسعار لانسر كريستاله من 99 ل 2002 و كمان النوبيرا و لانوس ؟؟؟
4/ اخر حاجه و معلش للاطاله ايه اجراءت سياره المعاق
هو الظاهر من الحالة أن والد حضرتك عنده إعاقة مزدوجة بما يصعب معه أن يقوم بالقيادة بنفسة ويحتاج إلى من يقود له السيارة.. والحقيقة هذا النوع من الإعاقات بيرفض فى الكومسيون لان شرط الحصول على سيارة معاقيين هو ان المعاق يقود سياراته بنفسة لهذا فحالات الشلل الربعى وكف البصر والإعاقة فى القدمين وفى احد اليدين بتمنع المعاق من قيادة السيارة بنفسة

ممكن تجرب تانى محدش يعرف الظروف يعنى جايز الحال يتغير والدكتور اللى بيفحص يعدك وإن كان هذا صعب..

تقبل تحياتى
قديم 15-07-2012, 04:02 PM
dr_mrsh dr_mrsh غير متواجد حالياً

dr_mrsh is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

هو الظاهر من الحالة أن والد حضرتك عنده إعاقة مزدوجة بما يصعب معه أن يقوم بالقيادة بنفسة ويحتاج إلى من يقود له السيارة.. والحقيقة هذا النوع من الإعاقات بيرفض فى الكومسيون لان شرط الحصول على سيارة معاقيين هو ان المعاق يقود سياراته بنفسة لهذا فحالات الشلل الربعى وكف البصر والإعاقة فى القدمين وفى احد اليدين بتمنع المعاق من قيادة السيارة بنفسة

ممكن تجرب تانى محدش يعرف الظروف يعنى جايز الحال يتغير والدكتور اللى بيفحص يعدك وإن كان هذا صعب..

تقبل تحياتى
شكرررررررررررررا علي الاهتمام و الرد

الكلمات الدليلية
سيارات معاقين, سيارات مستعملة للبيع فى مصر, سيارات مصر