العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 15-10-2010, 07:09 PM
الصورة الرمزية farees
farees farees غير متواجد حالياً

farees is on a distinguished road
افتراضي رد: لحد دلوقتى مش عارف احفظ ابعاد العربيه

شكرا يا جماعه على الردود
وهيا المشكله انى مش بسوق كتير وانا فعلا محتاج اى مكان فاضى اروح اظبط الحته دى
ومستنى اقرب فرصه الاقى مكان كويس عشان اظبط الحته دى انا مثلا لما بنزل بالعربيه فى الشوارع الواسعه بكون مرتاح جدا لكن لما اضطر ادخل شارع جانبى او ضيق بجد بكون متضايق جدا
قديم 15-10-2010, 07:15 PM
الصورة الرمزية farees
farees farees غير متواجد حالياً

farees is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mercedes مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الموضوع ده بيحصل فعلا لو انت كنت متعود تركب عربية أبعادها صغيرة و غيرتها و جبت عربية كبيرة لدلك دايمت بينصح أن الل بيتعلم السواقة فى الأول خاااااااالص ما يتعلمش على عربية صغيرة , لأ , لازم يتعلم على عربية متوسطة زى الشاهين مثلا .

الموضوع ده فعلا بيتحل بالتدريب زى الأخوة الأفاضل ما قالوا, و دى بأنك تروح الباركنج بتاع أى حتة و يكون فاضى , أو مكان فاضى زى الأرض بتاع سوق العاشر فى يوم غير الجمعة و الأحد و تعمل موضوع القراطيس ده .

بس سيبك أنت , العربية اللى معاك -ماشاء الله- عربية ممتازة و لقطة و اوعى تفكر تبيعها , هو حضرتك شاريها جديد و لا ايه و لو كنت سيادتك شاريها جديد , ممكن تقولنا ايه انطباعاتك عنها ؟؟؟؟

MERCEDES S430

بص يا باشا شكرا الاول على النصيحه طبعا
بالنسبه للعربيه انا طبعا مقدرش اتكلم على اسم زى اسم مرسيدس و طبعا العربيه دى اثبتت نفسها ولسه لحد دلوقتى عليها طلب بس المشكله نى طالب و بحس انها مش ماشيه مع سنى ابد على فكره انا مش من الشباب اللى غاوى فرك و تخميس وبتاع لا الحمد لله انا عاقل فى سواقتى جدا لكن العربيه دى لناس فوق الاربعين وانت طالع مش تمشى مع شاب عندى 21 سنه و هيا اساسا كانت بتاعت والدى و انا لما بكون عندى مشوار محتاج فيه عربيه باخدها لانه حاليا مش بيستخدمها كتير
كنت عندى طلب من حضرتك
كنت عايز اعرف سعرها دلوقتى كام ؟؟؟؟ هيا موديل 79 وفبريكه على فكره وحالتها كويسه جدا ياترى سعرها وصل كام دلوقتى ؟؟؟؟؟
قديم 15-10-2010, 07:38 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

الموضوع تعود في الاول و الاخر زي ما الاخوه قالوا
لكن انت عندك ميزه ان اطراف العربيه كلها باينه عندك من مقعد السائق
بعكس معظم العربيات الجديده بتركب مش بتشوف اي حاجه من بره نهائي!!!
اتمرن كويس و لو داخل شارع حاول توسع لنفسك بقدر الامكان و انت داخل حتلاقي الدنيا مضبوطه
و خد بالك من مرايات دايما علشان تعرف بينك و بين العربيه اللي جنبك اد ايه تقريبا

حـازم خـضـر

قديم 15-10-2010, 09:04 PM
الصورة الرمزية mercedes
mercedes mercedes غير متواجد حالياً
من انا؟: عاملنى الله بفضله, لكننى بارزته بالمعاصى
التخصص العملى: Vasc-man
هواياتي: المشى

mercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to behold
رأى رد: لحد دلوقتى مش عارف احفظ ابعاد العربيه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farees مشاهدة المشاركة

كنت عايز اعرف سعرها دلوقتى كام ؟؟؟؟ هيا موديل 79 وفبريكه على فكره وحالتها كويسه جدا ياترى سعرها وصل كام دلوقتى ؟؟؟؟؟

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا اللى أعرفه أن العربية دى لو موديل 1979 بتعمل حوالى 40000 جنيه لو كانت نظيفة و أساسياتها سليمة و مش محتاجة مصاريف , بس أنا شايف أنك خسارة تبيعها لأنك مهما جبت بعد كده , مش هتقدر تعوضها و أنا رأيى أنها أحسن من ال 40000 جنيه اللى هتجيبهم لأنك من الصعب تلاقى حاجة زيها أو حتى نصها ب 40000 جنيه ولا حتى ب 80000 جنيه .

أنا رأيى أنك تركبها و الحاجة اللى ناقصاها تعملها و خلاص , يعنى لو هى مانوال , ممكن تغيرها المكنة بالفتيس بالتكييف حتة واحدة و تجيب بتاع زلمكة فوق ال 1990 و ساعتها هتلاقى نفسك راكب عربية مفيش أختها و لو مش مصدقنى اسأل أى صنايعى .

و بكرة , لما تخلص كليتك و ربنا يكرمك و تتخرج و تشتغل , ممكن تبقى تجيب لنفسك برضه مرسيدس بس حاجة أحدث , لكن بنصيحة كل اللى كانوا راكبين المرسيدس دى , اوعى تنزل من الألمانى و تحط رجلك فى اى حاجة تانية الا ألمانى و يفضل المرسيدس برضه .

MERCEDES S600

MERCEDES E-class

بسم الله الرحمن الرحيم
عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا
صدق الله العظيم
قديم 22-10-2010, 02:45 PM
الصورة الرمزية maka
maka maka غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

maka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بدر1978 مشاهدة المشاركة

العملية سهلة بس بتيجى مع التعود مش اكتر بس حاول ما تخفش وما تخدش العملية على اعصابك

فعلا و مع كل عربية هتغيرها هتاخد شوية وقت على بال ما تحفظها و تاخد و تدى معها

م / محمد قاسم

معا لمقاطعة المنتجات الروسية والصينية نصرة لاخواننا في سوريا