العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 29-08-2012, 11:22 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: جيت اكحلها عميتها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Vanditta مشاهدة المشاركة

جزاك الله خيرا استاذ borio1704 على المعلومات دى

بس هى الصورة دى لاسبراتير عادى ولا الكترونى !!
اصلى ملاحظ فيها وجود ابلاتين وكوندينسر واللى اسمعة عن الاسبراتيرالالكترونى انة مافيهوش او مابيتغيرلوش ابلاتين وكوندنسر !!
اصل انا اللى عندى الكترونى
ياااا رااااااجل... مش تقول كده من الأول

عموما... كده الموضوع بقى واضح.... وزي ما قالك الأستاذ هشام الجزار... اتأكد من اتجاه الشاكوش مع تقسيمة البوجيهات

آه صحيح... انت متأكد إن أسلاك البوجيهات واصلة في أماكنها صح؟؟؟

غالبا هتلاقي وش الاسبراتير مترقم حسب التقسيمة... اتأكد إن رقم 1 متوصل على بوجيه السلندر نمرة 1، و2 مع 2 ... وهكذا

بس في العربيات الياباني غالبا الشاكوش بيركب في وضعية واحدة... لو لقيت لخبطة يبقى لازم الاسبراتير يتشال ويتلف الترس بتاعه على الظبطة الصح

...
قديم 30-08-2012, 12:26 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miam0502788391 مشاهدة المشاركة

جميل اوى المناقشات دى
بالمناسبة بقى سؤوال على الماشى عن الفاكيوم ؟؟؟
اعرف منين انه تلف وانه مش شغال ؟؟؟
اصل العربية عندى بطقطع تقطيعة خفيفة وساعات بتكون كبيرة خصوصا لما العربية تكون باردة وتحس ان العربية قطعت كهربا والكهربا رجعت تانى فجأة ودفعة واحدة الكلام ده لما اكون مهدى عند مطب مثلا واكبس بنزين بعد المطب , بالظبط كده زى ما يكون الميه قاطعة وتقوم مشغل موتور الميه تقوم الميه تجىء دفعة واحدة وبقوة
وبسؤال الميكانيكى قالى ان ده من الفاكيوم وده مش موجود يعنى مش بيتباع لوحدهوكيف نفسك على كده
هو ممكن يتباع لوحده ؟؟؟ ويعمل كام لعربية اكسيل
يارب تكون الفكرة وصلت

اسمحلي أصحح بعض المصطلحات

الفاكيوم (Vacuum) يعني شفط... وده شيء بيتولد بشكل طبيعي في الموتور، واللي بيحصل إننا بنستغل وجود الظاهرة دي في تشغيل أجزاء تانية... زي تقديم الكهرباء على سبيل المثال

اللي بايظ عند حضرتك هو (الديافرام) Diaphragm ، وده جزء ميكانيكي جواه رقاقة جلدية متثبتة على عمود... ومع اختلاف الضغط الرقاقة الجلدية دي بتحرك العمود

الديافرام بيستخدم في استخدامات ميكانيكية كتير في العربيات والماكينات بشكل عام

بص على الصور دي كده

ده شكل الديافرام من برة

وده تركيبه من جوه

الديافرام في الحالة بتاعة الاسبيراتير بيحرك قاعدة الأبلاتين في اتجاه تقديم الكهربا...

زي الصور دي:

المشكلة بتحصل لو الجلد ده اتخرم

لو عايز تعرف إذا كان شغال كويس ولا لأ... اخلع الخرطوم بتاع الفاكيوم من الكربيراتير واشفط في الخرطوم... لو لقيت فيه تنفيس (يعني كإنك بتشفط في شاليمو) يبقى عندك تسريب

شوف الخرطوم نفسه الأول... يمكن يكون العيب منه

...
قديم 30-08-2012, 02:49 AM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

يا أستاز مصطفى انا قلتلك من زمان اوى اوى الجهاز معايا فى شنطة العربية
هتعدى عليا نظبط العربية سوا
وعندى كل قطع الغيار اللى انت عاوزها والحمدلله وبفضل الله أمتلك عدد تعمر مواتير
وكفاية زيارتك الكريمة مش هتكلفك غير شوية بنزين 80
وساعة ولا ساعتين من وقتك ، اه المشكلة فى كده
ياباشا والله ماعارف ارد على حضرتك اقولك اية
بجد جزاك الله كل خير على تعاونك مع الاعضاء ومعايا انا خصوصا
وعرضك للمساعدة ليا اكتر من مرة بجد والله لسانى عاجز عن الشكر

وانا يزيدنى شرف بمقابلة حضرتك طبعا
بس انا كل الحكاية بس مش عايز اتقل على حضرتك خصوصا ان مواعيد شغلى واجازاتى ملخبطة وصعب جدا تتوافق مع اى حد

على العموم انا شاكر جدا جدا لزوق حضرتك وبأذن الله فى اقرب فرصة هكلم حضرتك اشوفك فاضى ولا لأ عشان نتقابل لمجرد التعرف بشخصك الكريم (بس) مش اكتر والله
جزاك الله كل خير
قديم 30-08-2012, 03:01 AM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

ياااا رااااااجل... مش تقول كده من الأول

عموما... كده الموضوع بقى واضح.... وزي ما قالك الأستاذ هشام الجزار... اتأكد من اتجاه الشاكوش مع تقسيمة البوجيهات

آه صحيح... انت متأكد إن أسلاك البوجيهات واصلة في أماكنها صح؟؟؟

غالبا هتلاقي وش الاسبراتير مترقم حسب التقسيمة... اتأكد إن رقم 1 متوصل على بوجيه السلندر نمرة 1، و2 مع 2 ... وهكذا

بس في العربيات الياباني غالبا الشاكوش بيركب في وضعية واحدة... لو لقيت لخبطة يبقى لازم الاسبراتير يتشال ويتلف الترس بتاعه على الظبطة الصح

...
اعذرنى لعدم ذكرى موضوع الاسبراتير الالكترونى دة
وجارى ان شاء الله فى اقرب فرصة افضى فيها التأكد من وضعية السلوك وفتح وش الاسبراتير وعمل التجربة اللى الاستاذ هشام قال عليها وهابقى اقول النتيجة عشان الكل يستفيد ان شاء الله
قديم 03-09-2012, 02:14 PM
yaghmor yaghmor غير متواجد حالياً

yaghmor will become famous soon enough

ناااااااااااااااااااااااا اااااااااااايس