العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 18-02-2011, 07:59 PM
الصورة الرمزية amr elkholy
amr elkholy amr elkholy غير متواجد حالياً
من انا؟: سيبها على الله
هواياتي: السباحه/ ركوب الخيل/السيارات

amr elkholy will become famous soon enough
افتراضي رد: ممكن مساعدة "عندى اختراع جديد"

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة king2islam مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
شباب ارجو المساعدة من فتره كنت فكرة فى اختراع جديد خاص بناقل الحركة العادى وكنت حبت انى استفيد ببعض المعلومات منكم انا عندى عربيه قيات ريجاتا 85 وكنت زهقت من الفتيس اليدوى وحبيت اغيره الى اتوميتك بس لقيت ان العربيه مش تستاهل انها يركب لها واحد ففكرت ان فى كتير من الناس بتحب انها تستخدم العربيات الاتوميتك بس بتخاف من تكلفة الاعطال والتصليح لعلبة التروس الاتوميتك ففكرت ليه ميكونشى فى جهاز خاص بتغير القياده من عادى الى اتوميتك بدون تغير اى جزء فى علبة التروس العادية والحمد الله وصلت للفكره وصممتها ونظريا شغاله 100% بس حبيت اتأكد اذا كان فى حد مهتم بجهاز زى ده ولا لاء فأرجو اذا كان عند اى حد تعليق يرد عليا او انه لو حابب نتعاون مع بعض يراسلنى على البريد ده nc_newlook@yahoo.com
============
كمان ارجو اذا كان فى حد سمع عن جهاز زى ده يعرفنى لانى بصراحه مش عايز استمر فى تجربه مش هتفيد اى احد فى الاخر هضيع وقتى وبس وشكرا لكم واسف على الاطاله
السلام عليكم يا شباب
انا عمرو الخولى عضو جديد فى الموقع
والفكره جميله وعجبانى اوى
على فكره انا عندى سيارتين الاولى بيجو 504والتانيه نيسان بس مشعارف النوع بالظبط
سلام دلوقتى
قديم 18-02-2011, 08:21 PM
king2islam king2islam غير متواجد حالياً

king2islam is a jewel in the roughking2islam is a jewel in the roughking2islam is a jewel in the rough

شكرا جزيلا لكم يا شباب على الرد وكنت حابب اعرف هل هناك انواع مختلفه لطريقة عمل عصاة الفتيس يعنى مثلا فى العربيات الدفع الامامى او الكبالن بيكون عصاة الفتيس وصله للفتيس عن طريق قطعة حديدة تصل العصاة بالفتيس وتكون حوالى 30سم او اكتر مش عارف بالتحديد هل هناك انواع اخرى فى التصميم غير كده مثلا بيكون بدل القطعة دى سلك وير مثلا انا رئيت فى عربيات الدبابه الربع نقل بيكون عصاة الفتيس نازله مباشرة من الكبينه الى علبة التروس او الفتيس هل التصميم ده منتشر فى كل العربيات الدفع الخلفى ولا انواع وانواع
شكرا لكم واسف على الاطاله واذا اى شخص حب اننا نتعاون ياريت يراسلنى فى اى وقت وانا اكون سعيد جدا بالانضمام
قديم 18-02-2011, 11:31 PM
THE_HERO2005 THE_HERO2005 غير متواجد حالياً

THE_HERO2005 is a jewel in the roughTHE_HERO2005 is a jewel in the roughTHE_HERO2005 is a jewel in the rough
افتراضي رد: ممكن مساعدة "عندى اختراع جديد" خاص بناقل الحركة العادى

الفكرة الى عايز اعملها مش مشكلة خالص شكل الفتيس عامل ازاى او العربية دفع امامى ولا خلفى

عامه ابقى كلمنى على الخاص ان شاء الله احوال افيدك مع العلم ان المشروع الى بقولك عليه مش هيكلف كتير خالص
قديم 19-02-2011, 01:09 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة king2islam مشاهدة المشاركة

شكرا جزيلا لكم يا شباب على الرد وكنت حابب اعرف هل هناك انواع مختلفه لطريقة عمل عصاة الفتيس يعنى مثلا فى العربيات الدفع الامامى او الكبالن بيكون عصاة الفتيس وصله للفتيس عن طريق قطعة حديدة تصل العصاة بالفتيس وتكون حوالى 30سم او اكتر مش عارف بالتحديد هل هناك انواع اخرى فى التصميم غير كده مثلا بيكون بدل القطعة دى سلك وير مثلا انا رئيت فى عربيات الدبابه الربع نقل بيكون عصاة الفتيس نازله مباشرة من الكبينه الى علبة التروس او الفتيس هل التصميم ده منتشر فى كل العربيات الدفع الخلفى ولا انواع وانواع
شكرا لكم واسف على الاطاله واذا اى شخص حب اننا نتعاون ياريت يراسلنى فى اى وقت وانا اكون سعيد جدا بالانضمام

هكون سعيد بمساعدتك فى اى وقت ..

بالنسبة لاستفسارك ...

فى العربيات الجر الامامى بتختلف وضعية الموتور والفتيس عن عربيات الدفع الخلفى ..

لاحظ الصورة ..

اما الدفع الخلفى بيمون فيه الموتور بالطول والفتيس خلف الموتور وبيكون واصل لغاية الكابينة (مكان عصاية الفتيس) والوصلات بتاعه عصايه الفتيس بتكون جوا الفتيس نفسه مش خارجية زى الجر الامامى ..

لاحظ الصورة ..

ده شرح الموضوع باختصار شديد ...

اى تفاصيل انا جاهز باذن الله ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 19-02-2011, 02:28 AM
الصورة الرمزية abo-salama
abo-salama abo-salama غير متواجد حالياً

abo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud of
افتراضي رد: ممكن مساعدة "عندى اختراع جديد" خاص بناقل الحركة العادى

ربنا معكم واتمنى تزويد البسطاء فى هذا الامر مثلى بالتقرير ونستفيد