العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 26-03-2010, 11:22 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل و انت بتلف ملف بتفضل فى حارتك و لا بترمى لجوه

بصراحه السواقه في مصر ليس لها اي مقاييس اطلاقا
و الواحد فعلا عرف يعني ايه هندسه طرق لما سافرت الامارات و قعدت تلات سنين هناك
و دا مخليني لحد انهارده مش عارف ارجع اسوق سواقه زمان و بقيت بخاف و بمشي بالراحه دايما
بالنسبه للملفات من صغري و انا بحب ادخل الملف و اخرج علي نفس اتجاهي
و بعتبر ان دا حرفنه ان الواحد يضبط العربيه و يدخل الملف و يخرج منه
من غير ما يسيب حارته

حـازم خـضـر

قديم 26-03-2010, 11:33 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

السواقة ليها مقاييس وكل حاجة لان دى نظم عالمية متعارف عليها بس احنا للاسف اللى فوضوية ومش منظمين
واجابات الاسئلة دى هتفهمك معنى كلامى
س / لما بتروح تتعلم السواقة بتعمل ايه ؟
ج / بتروح مكتب تعليم
س /المكتب بيعلمك ايه ؟
ج / بيعلمنى ازاى امشى بالعربية فقط ؟
س / هل بيعلمك قواعد مرور او معانى الاشارات او معانى اللافتات (اليفط التحذيريه او معانى اليفط )؟
ج / غالبا لا وان عملها بالكتير يعلمنى معنى يافطتين تلاتة علشان امتحان السواقة وخلاص ؟
شفت بقى المهم حصولك على الرخصة ولذلك كل دول العالم لاتعترف بالرخصة المصريه فيما عدا السعودية بيعملو لك امتحان سواقة لكن باقى الدول بيتشددو واعرف واحد فى الامارات قالوله غير الرخصة المصرية فراح يطلع غيرها فاخدو منه الرخصة المصرية وقصوها ميت حته بالمقص ورموها فى الزبالة (طبعا تصرف غبى ) لكن صاحبنا اللى فطعو له رخصته بيقول لهم عملتو كده ليه فقالو الرخصة فى مصر بتيجى لحد البيت او بدون امتحان او بامتحان عبيط وده ميخليكش تسوق سواقة تحافظ بيها على نفسك و على غيرك
عرفت ان المشكلة فى سلوكيات الناس مش فى نظم المرور ؟
قديم 27-03-2010, 12:40 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

واعرف واحد فى الامارات قالوله غير الرخصة المصرية فراح يطلع غيرها فاخدو منه الرخصة المصرية وقصوها ميت حته بالمقص ورموها فى الزبالة (طبعا تصرف غبى )
غريبه اوي الحركه دي
انا كنت في الامارات و معايا رخصه اماراتيه
و الرخصه المصريه انقذتني من اربع امتحنات
نظري و رجوع للخلف و باركن و جسر و دخلت علي الشارع اللي هو اخر اختبار

حـازم خـضـر

قديم 27-03-2010, 03:29 AM
الصورة الرمزية dego_story
dego_story dego_story غير متواجد حالياً
التخصص العملى: كلية تجارة

dego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

بزمتك يا ابوحميد بتشوف في امريكا السيرك اللي بتشوفه هنا احنا بجد المفروض يعدمونا في ميدان عام لا وزعلنين اوي ان اللي بيمشي عكسي بيتحبس 6 شهور ويتغرم من 1000 الي 3000 جنيه ده المفروض يعدموه مش يحبسوه
انا معاك فى كلامك بس حاسب سيرك ايه اللى انت بتقول عليه الراجل من اسكندرية ومش هحكيلك اكيد انت سمعت او جيت وجربت خلاص الشوارع فى اسكندرية بقت لعبة عربيات فى الملاهى وماقولكش بقى على طريق البحر اشطة حاجة كدة زى الفل يعنى حضرتك لو ماشى عليه انت ونصيبك انا بحس ان الطريق دا بحالات شويه هادى وشويه متعرفتptmnlo123per111 بالذات لما بيكون متعرفت بجد اللى يروح بيتة وعربيتة مافيهاش حاجة وعرف ينجى بيها من المعركة يبقى سواق الناس خلاص بقت فاكرة انهم كلهم فى حلبه سباق ربنا يهديهم يارب
قديم 27-03-2010, 07:22 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

غريبه اوي الحركه دي
انا كنت في الامارات و معايا رخصه اماراتيه
و الرخصه المصريه انقذتني من اربع امتحنات
نظري و رجوع للخلف و باركن و جسر و دخلت علي الشارع اللي هو اخر اختبار
والله هذا ماقاله لى والعهدة على الراوى وربما لانه هو كان رايح يشتغل سواق يعنى رخصة مهنية وانت ربما تكون رخصتك ملاكى وده من باب الجمع بين كلامك وكلامه