العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki

سوزوكى Suzuki بدات شركة سوزوكى نشاطها فى عام 1909 كشركة اقمشة لاكن مع الثورة الصناعية فى اليابان تحولت لانتاج السيارات عام 1952 وهيا تخضع حاليا لشركة جنرال موتورز حيث تملك الاخيرة نسبة 20% من اسهمها كما تمتلك سوزوكى شركة ماروتى الهندية Maruti من اشهر موديلاتها: سويفت ماروتى التو ليانا وايجنيس وجيمنى وجراند فيتارا و SX4 XL7

قديم 27-02-2010, 07:39 PM
nav man nav man غير متواجد حالياً

nav man will become famous soon enough
افتراضي رد: أريد تقييم سوزوكى سويفت .. 94 و 93

العربية زي الفل معي من زمان وثابتة علي الطريق انا ناوي ابيع انشاء اللة الشهر الجاي بس مش هقل عن الثلاثينات
قديم 05-05-2013, 11:01 PM
دكتور محمد الجندى دكتور محمد الجندى غير متواجد حالياً

دكتور محمد الجندى is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ،،،،،،
، انا معى سويفت 93 وبسم الله ما شاء الله الثبات قوى بدرجه عاليه طبعا مش لدرجه السيارات الحديثة او الالمانية بس انا اطمنك ان ثباتها قوى وانا سافرت بيها مرسى مطروح 4 مرات و انا فاكر كويس انى مشيت بيها على سرعة 160 لمده اكثر من ساعه ونصف متواصله _بدون تشغيل التكييف _
بالنسبة لقطع الغيار هى فى منها بيبقى زياده شويه بس فى المتوسط معقوله والسبب اى صنايعى هيقولك -انا بشتغل ف يبانى يا باشا -
بالنسبة للتكيف هو كويس ميخلكش حران لكن مش لدرجه التتليج ويمكن عشان انا عندى مشكله فى تلاجه التكييف عندى فى سدد من التراب فمقدرش احزملك فى النقطه دى
لو انت من هواه تظبيط السيارة موتورها يستحمل الديفيل بمنتهى السهوله من غير ميقولك عايز عامره او تغير شنابر
عيب السويفت انها منخفضه بدرجه مبالغ فيها على الطريق يعنى لو انت مركب 3 ورا اوزنهم عاليه بالبلدى كده هتشتغل حك فى المطباط الله ينور
العيب التانى انها بتحتاج تغير كبالن كتير يعنى متوسط الفترة مبين كوبلن واخوه من 9 شهور لسنه _ طبعا ده فمصر بس _ لان الحفر و و و و و و طبعا مش هكملك
العيب التالت اكصدامتها يعنى الاكصدام الامامى او الخلفى كل واحد فيهم عباره عن جزئين منفصلين عن بعض وطبعا اى خبطه فيهم بتلاقيها تقوم فتحه بقها علطول واى صنيعى يقول بالفاظهم - مبتستحملش بوسه ( خبطه او تريحه ) - ، المشكله دى انا عالجتها بانى اشتريت اكصدامات رياضيه تنفع للسويفت - موجوده فى التوفقية -
طبعا لو ركبتلها جناح بلاستيك وكربنته مش هقولك على شكلها ويفضل الجناح العالى
جنوط اسبور المانى سعرها 1600 جنيه وده لانها بتنور اول مالعجل يتحرك من على الارض
فوانيس كليسر موديل تمانينات بيتعدل ويركبلها
تجيب هوايه مقاس كبير وتحطها ع الكبوت بين بخاخات المياه بتاعت الزجاج من مول السعد فى التوفقيه ب 50 جنيه وتروح تثبتها بمسامير شك من عند السمكرى ب 15 جنية
تجيب سنسورز مسافات خلفية و تخلى اللى هيركبهالك يخلع قلب عداده ويحطلك شاشه الارقام بتاعته جنب علامه فرامل اليد فى عداد عربيتك
ستاره ضوئيه اسفل باطن السياره و مساعدين اسبور ب 1200
مرايات كهربا وطقم مكن كهربا وطقم مخادع كلهم ب 1500 جنيه
كل الحاجات اللى فاتت ب 5700 جنيه والسياره تمنها اول كلمه من تاجر سوق السيارات - هاخدها على 37 الف
اعمل اللى قلتلك عليه ولو عديت جنبك عربيه بى ام بجلاله قدرها الناس هتعجب بعربيتك انت
طبعا الصالون ده زوقك انت وياسلام لو جلد طبيعى عليه فرش امريكى
اتمنى انى اكون وصلتلك اللى انت عاوز تعرفه بس بجد دى سيارة تحفه لو كانت كفاءتها على الاقل 90 % اقل من كده متجبهاش وحرام تصرف عليها قرش واحد بمعنى ادق لو مش هتقدر تسافر مرسى مطروح وترجع سليمه يبقى دور على غيرها
اخر حاجه يفضل موديل 93 عن 94 وده لان كل مصر متاكده انه موديل يبانى 100% يعنى جاى شحن اما 94 فى يقولك متجمع فمصر واللى يقولك لا جايه شحن فانت خليك بعيد عن كده
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
قديم 10-03-2015, 05:46 AM
احمد شريف 222 احمد شريف 222 غير متواجد حالياً

احمد شريف 222 is on a distinguished road

لو سمحتو انا معايا سويفت 94 لما بشغل التاكيف طول منا ماشي وعلغŒ سرعة فوق 60 بيبقغŒ تلاجه لكن لما اهدي او اقف يفصل وال ار بي ام يعد يعلغŒ ويوطغŒ لوحدو مع العلم ان المشكله دي مش بتوجيهني بليل خالص والتكيف بيكون تلاجه برجاء المساعده ولكم جزيل الشكر
قديم 17-03-2016, 04:25 AM
الصورة الرمزية فريد شوقى1
فريد شوقى1 فريد شوقى1 غير متواجد حالياً

فريد شوقى1 is on a distinguished road

انا اتفق تماما مع الأساتذه حازم خضر و ابو يمني وذلك عن تجربه عندى سويفت 94 من 3 سنين .. والحمدلله تمام ..
مفيش غير الباور وبنتهز الفرصه وبسأل ممكن يتركب جهاز باور ولا لأ ؟؟ ولو ممكن ( اذاى وفين وبكام )
وشكرا جزيلا

الكلمات الدليلية
سوزوكى