العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Corolla

Corolla toyota corolla تويوتا كورولا

قديم 25-03-2009, 08:49 PM
Mohamad1985 Mohamad1985 غير متواجد حالياً

Mohamad1985 will become famous soon enough
افتراضي فتيس الكورولا 2009

السلام عليكم
لو سمحتم يا جماعه ممكن حد يقولى فتيس لكورولا \mmt بيشتغل ازاى ؟
لانه انا سمعت انه الفتيس اتعدل فى 2009 و بقى ال E زى سواقى الاوتوماتيك بالظبط بدوسة بنزين ؟
حد سمع حاجه عن الفرق ؟
وانتم ايه رايكم فى العربيه دى بجد وتستاهل ولا لا ؟
ياريت حد يجاوبنى بصراحه وبسرعه وشكرا مقدما
قديم 14-04-2009, 11:30 AM
الصورة الرمزية هيمو
هيمو هيمو غير متواجد حالياً
من انا؟: د. ابراهيم
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: السيارات

هيمو has a reputation beyond reputeهيمو has a reputation beyond reputeهيمو has a reputation beyond reputeهيمو has a reputation beyond reputeهيمو has a reputation beyond reputeهيمو has a reputation beyond reputeهيمو has a reputation beyond reputeهيمو has a reputation beyond reputeهيمو has a reputation beyond reputeهيمو has a reputation beyond reputeهيمو has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فتيس الكورولا 2009

انا سمعت فعلا ان الفتيس مكنش مظبوط كان فيه نتشه كده في اول طلعه دلوقتي نزل الفتيس بالسوفت وير

الجديد حتى العربيات اللي كان فيها الموضوع راحوا التوكيل ونزلهم السوفت وير الجديد داخل الضمان بس مش

عارف بصراحه نظامه ايه حد من اسيبك لمشرف القسم الياباني يرد عليك وان شاء الله هيفيدك
قديم 28-04-2009, 07:33 PM
الصورة الرمزية ahmed el abiad
ahmed el abiad ahmed el abiad غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد سمير الابيض
التخصص العملى: مهندس ميكانكا انتاج
هواياتي: ميكانيكا السيارات

ahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond repute

السلام عليكم
الموضوع فعلا مضبوط السوفت وير الجديد هايل و النتشة تكاد تكون منعدمة و للعلم فى الاماكن المزدحمة لا تضغط على دواسة التسارع بشدة لان فى هذة الحالة الكمبيوتر هيفهم انك عايز تقود بطريقة رياضية فسوف يتم ارتفاع عدد لفات الموتور RPM و لا يتم النقل الا على عدد لفات 4 او 5 و لكن عند الضغط الخفيف على بدال التسارع يتم النقل اوتوماتيكيا على عدد لفات 1.5 الى 2 مما يعطى قيادة سلسة بدون اى مشاكل بدون حتى تخفيف بدال البنزين عند النقل مثل الفتيس الاوتوماتيك العادى تماما و كل هذا على ال E يعنى فى حالة ان تريد قيادة رياضية لا عليك انك تضغط على بدال التسارع على الاخر دون الضغط على زر ES و لو عايز قوة اكثر استخدم ال ES الذى يؤخر من نقل الفتيس مع اخذ القوة الكاملة VVT بالعدد 16 صمام و لو عايز قوة و سرعة اكثر استخدم ال M الذى يعطى فعلا و حقيقى قوة 142.2حصان عند عدد لفات RPM الموتور 6.5 لفة/دقيقة و هذه فعلا قوة هذة السيارة على مسئوليتى لانى قمت بمعايرة قوة كبس الموتور على جهاز ديجيتال و قرأ لى هذة القراءة و شكرا اخوكم احمد الابيض من عشاق تويوتا و الذى مش ممكن اركب غيرها.
قديم 12-01-2010, 11:24 PM
wissam80 wissam80 غير متواجد حالياً

wissam80 is on a distinguished road

شكرا على المعلومةptmnlo123per122
قديم 19-01-2010, 12:06 PM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el abiad مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
الموضوع فعلا مضبوط السوفت وير الجديد هايل و النتشة تكاد تكون منعدمة و للعلم فى الاماكن المزدحمة لا تضغط على دواسة التسارع بشدة لان فى هذة الحالة الكمبيوتر هيفهم انك عايز تقود بطريقة رياضية فسوف يتم ارتفاع عدد لفات الموتور RPM و لا يتم النقل الا على عدد لفات 4 او 5 و لكن عند الضغط الخفيف على بدال التسارع يتم النقل اوتوماتيكيا على عدد لفات 1.5 الى 2 مما يعطى قيادة سلسة بدون اى مشاكل بدون حتى تخفيف بدال البنزين عند النقل مثل الفتيس الاوتوماتيك العادى تماما و كل هذا على ال E يعنى فى حالة ان تريد قيادة رياضية لا عليك انك تضغط على بدال التسارع على الاخر دون الضغط على زر ES و لو عايز قوة اكثر استخدم ال ES الذى يؤخر من نقل الفتيس مع اخذ القوة الكاملة VVT بالعدد 16 صمام و لو عايز قوة و سرعة اكثر استخدم ال M الذى يعطى فعلا و حقيقى قوة 142.2حصان عند عدد لفات RPM الموتور 6.5 لفة/دقيقة و هذه فعلا قوة هذة السيارة على مسئوليتى لانى قمت بمعايرة قوة كبس الموتور على جهاز ديجيتال و قرأ لى هذة القراءة و شكرا اخوكم احمد الابيض من عشاق تويوتا و الذى مش ممكن اركب غيرها.
الله ينور عليك كل كلامك مظبوط وعن تجربتى الشخصية على سيارتى الجديدة

م . نبيل عبد الرحمن
مصر موتورز
الإسكندرية