العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 06-04-2010, 12:27 AM
goooogle goooogle غير متواجد حالياً

goooogle has a spectacular aura aboutgoooogle has a spectacular aura about
افتراضي عندى مشكلة تفهة

السلام عليكم

فى زرار كدة جمب العدادات فوق الزرار بتع المفتاح الزرار دة بدوس علية بيقعد يقلبلك الارقام الى فى الشاشة

المهم دوست علية فترة طويلة لمدة 3 ثونى عملى التيم 00:00 و الارقام التانية كلها شلهالى

زاى

instant

trip

average

انا عوز اعرف معنهم اية الحجات دى

و ازاى ارجع الى انا مسحتوة تانى علشان كلهم مدينى اصفار فى الشاشة بتعت العدادات 00 : 00 او _ _ : _ _

بالشكل دة

علمن انى متحركتش بالعربية خااالص

و شكرا ليكم

اة و يريت اعرف ازاى اعرف ان العربية البنزيل الى فيها يمشينى كام كيلوة

شكرال ليكم
قديم 06-04-2010, 01:09 AM
waleed88 waleed88 غير متواجد حالياً
من انا؟: Waleed Hamdy
التخصص العملى: finance&investment

waleed88 will become famous soon enoughwaleed88 will become famous soon enough
افتراضي رد: عندى مشكلة تفهة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة goooogle مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

فى زرار كدة جمب العدادات فوق الزرار بتع المفتاح الزرار دة بدوس علية بيقعد يقلبلك الارقام الى فى الشاشة

المهم دوست علية فترة طويلة لمدة 3 ثونى عملى التيم 00:00 و الارقام التانية كلها شلهالى

زاى

instant

trip

average

انا عوز اعرف معنهم اية الحجات دى

و ازاى ارجع الى انا مسحتوة تانى علشان كلهم مدينى اصفار فى الشاشة بتعت العدادات 00 : 00 او _ _ : _ _

بالشكل دة

علمن انى متحركتش بالعربية خااالص

و شكرا ليكم

اة و يريت اعرف ازاى اعرف ان العربية البنزيل الى فيها يمشينى كام كيلوة

شكرال ليكم
دة زرار اسمة trip بيجبللك فاضل قد اية بنزين فى العربية الى هوة مشيك كام كيلو ودة بتعرفوا انك بتلاقى شكل عربية رايحة على شكل بنزينة
و فى كلمة average ودة بتبينلك متوس السرعة الى مشيت بيها
وtrip بتجيبوا على 000 قبل ما تمشى عشان تعرف انك مشيت اد اية كل مرو تمشى بيعا بلعربية
وinstant معرفش بتبين اية لو حد يعرف يقول؟؟؟
انتا باة لما دوست على الزرار دة 3 دقايق بيمسح كل ارقام العدادت دى و بيجيب من الاول اكنها خرجة من المصنع
وعتفضل كدة 000 لحد ما حضرتك تتحرك بلعربية وتحطلها بنزين
قديم 06-04-2010, 02:35 AM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

السلام عليكم

زاى instant - trip - average - انا عوز اعرف معنهم اية الحجات دى

بالشكل دة علمن انى متحركتش بالعربية خااالص و شكرا ليكم - اة و يريت اعرف ازاى اعرف ان العربية البنزيل الى

فيها يمشينى كام كيلوة ? شكرال ليكم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed88 مشاهدة المشاركة

دة زرار اسمة trip بيجبللك فاضل قد اية بنزين فى العربية الى هوة مشيك كام كيلو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed88 مشاهدة المشاركة

ودة بتعرفوا انك بتلاقى شكل عربية رايحة على شكل بنزينة و فى كلمة average ودة بتبينلك متوس السرعة الى مشيت

بيها وtrip بتجيبوا على 000 قبل ما تمشى عشان تعرف انك مشيت اد اية كل مرو تمشى بيعا بلعربية

وinstant معرفش بتبين اية لو حد يعرف يقول؟؟؟

انتا باة لما دوست على الزرار دة 3 دقايق بيمسح كل ارقام العدادت دى و بيجيب من الاول اكنها خرجة من المصنع

وعتفضل كدة 000 لحد ما حضرتك تتحرك بلعربية وتحطلها بنزين

ده زر Trip يعنى رحله أو شغل ! و ده له 8 ضغطات ! أول ضغطه لو ضغطت 3 ثوانى بتصفره و عند عمل مشوار

مثلا من مصر للاسكندريه بيقيس المسافه و لتكن 220 كم ح يعطيك رقم 220 ولو كملت داخل البلد بيزيد ولو

ضغطت تانى عليه 3 ثوانى بتصفره تانى لو عاوز ! أما لو ضغطت عليه ضغطه واحده ! ح ينقلك ل Trip B

يعنى الضغط ل 3 ثوانى بيصفر لك أى أوبشن انت واقف عليه أو الموجود على الشاشه وبيشتغل تانى مع تحرك

السياره ! أما ضغطه واحده سرسعه بتنقلك للآوبشن اللى بعد كده ! كده عدينا 2 أوبشن ! تريب 1 و تريب 2 !

بعد كده الآوبشن التالت هوه عداد الحراره ديجيتال و ده مجرد رسم بيانى ولا يتعدى منتصف الرسم ! آدى تالت

أوبشن ! ال Average هو متوسط استهلاك عدد ليترات البنزين لكل 100 كم و ده بيتغير كل 5 دقائق مثلا !

خامس أوبشن هو ال instant و هو استهلاك البنزين اللحظى ! يعن ضغطة رجلك على البنزين فى اللحظه دى

لو تقيله ولا تتناسب مع سرعة السياره ح تعطيك شكل غير لو كانت ضغطة رجلك مناسبه مع سرعة السياره ولا

تستهلك بنزينآ عاليا مثل الضغطة التقيله ! سادس أوبشن يعطيك المسافه المتبقيه بالكيلومتر والتى تستطيع أن

تقطعها السياره بالبنزين الموجود بها حاليا ( ولا تعطيك كمية البنزين باللتر حيث يوجد مؤشر فى عداد مخصوص

لذلك ) ! و فيه 2 أوبشن تانيين مش فاكرهم والله دلوقت راحوا عن بالى خالص !

عمومآ أرجوا أن أكون قد أفدتك ! ولا تخف ! حتى لو صفرت عداد والسياره ماشيه ! ح يشتغل بعد ثوانى بمجرد

رفع اصبعك عنه ! ومش ح يفيدك بحاجه ترجع الآرقام اللى راحت لآن مالهاش لازمه ! وأى خدمه يا باشا !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 06-04-2010, 03:24 AM
goooogle goooogle غير متواجد حالياً

goooogle has a spectacular aura aboutgoooogle has a spectacular aura about

الف مليووووووووووووووووووووون شكراااااااااااا

سئال صغير بقااا انا الى يهمنى من الفلم دة

الحاجة الاولى ( المسافه المتبقيه بالكيلومتر والتى تستطيع أن

تقطعها السياره بالبنزين ) د ة بيبقا مكتوب علية اية او شكلة عمل ازاى

تانى حاجة مئشر الحراارة دة بردة بيبقا مكتوب علية كلمة اية علشان ابقا فاهم لو شغلت التكيف و الحرارة بتعت العربية عليت اطفى التكيف

والف شكرااا ليكم
قديم 06-04-2010, 03:43 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

الف مليووووووووووووووووووووون شكراااااااااااا

سئال صغير بقااا انا الى يهمنى من الفلم دة

الحاجة الاولى ( المسافه المتبقيه بالكيلومتر والتى تستطيع أن

تقطعها السياره بالبنزين ) د ة بيبقا مكتوب علية اية او شكلة عمل ازاى

تانى حاجة مئشر الحراارة دة بردة بيبقا مكتوب علية كلمة اية علشان ابقا فاهم لو شغلت التكيف و الحرارة بتعت العربية عليت اطفى التكيف

والف شكرااا ليكم
يا راجل بم انك اسمك جوجل يعنى بتعرف انزليجى ! بيبقى مكتوب Distance to Empty Tank بخط كبير

يعنى المسافه حتى يفضى التنك ! و تحتها المسافه بالكيلومتر ! ملحوظه برده ! التكييف عمره ما بيسخن الموتور !

بالعكس بيساعد على تبريده لآن بيبقى شغال مروحتين و سربنتين ! مؤشر الحراره عباره عن خط أفقى و مكتوب

من الطرف اليمين عالى و من الشمال واطى و فيه علامه على المنتصف ! والحراره عمرها ما عدت المنتصف !

الآوبشنين اللى أنا كنت ناسيهم فى شاشة التريب همه واحد بتاع الوقت المنقضى من ساعة بدآ التريب والتانى معدل
سرعة السياره بالنسبه للمسافه والوقت ! ( مالهومش لازمه ) ! خلاص مخى ساح ! ptmnlo123per1106

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127