العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 06-04-2010, 09:43 AM
swat
Guest

افتراضي رد: ماذا يعني عيب الفل الباور

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed504 مشاهدة المشاركة

على فكرة ...انت مالكش حل يا سوات دائما جاهز بالرد السريع ..تقبل تحياتي على سرعة ردك وخفة دمك
أخجلتم تواضعنا ptmnlo123per122 بحبك يامصر
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg أحس بالذنب معدلة.jpg‏ (75.9 كيلوبايت, المشاهدات 5)
قديم 07-04-2010, 08:05 PM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo akef مشاهدة المشاركة

هههههههههههههههههه

السيراتو افضل من البومه ربنا معاك يا مان
انا مستني يا مان لما تلاقي حد طيلع مايا انا تحت امرك في اي وقت و سعتها هتعرف لانسرptmnlo123per154 ولا سيراتوptmnlo123per172

تحت امرك يا مان

على فكره عن عدة تجارب, السيراتو افضل فى التسارع من لانسر بوما 1600 سى سى

عن موضوع البور ولله انا فعلا مسمعتش عنه كتير بس بيس جمل انه مش زي الانترا بس كدا كدا مش بيقفل!!!!!!!

حضرتك الباور الزيت كفائته بتقل لما ال RPM يزيد و بالتالى بيتقل سنه كل مالسرعه بتزيد بس مش بيفصل خالص, و دركسيون السيراتو مش خفيف قوى و عن تجربه

اما عن نظام التعليق يا مان طبعا دا عيب انه يقول كدا يعني ايه موجود في عربيات كتير!!!!!
الصيني طبعا انا بتريق عليه عربيه كل حاجه فيها من حته و ياريتها نفعه
في رايي طبعا دا عيب و مينفعشي يقول علي العربيه كدا و لو فعلا نفس نظام تعليق الكورولا يبقا لي هي مش ثابته زي الكورولا؟ و ليه النط ال17 بقا؟؟؟؟؟؟؟؟ الكورولا 16 بس
تقبل تحياتي
وشكرا
على فكره واضح ان حضرتك لسه مش فاهم المقصود بنظام التعليق مثله مثل الكورولا!!
انا ادى لحضرتك مثال: يعنى لما تكون كذا عربيه بيتستخدمو نظام تعليق ماكفرسون هو كده يكون بيقلدو بعض!!!!, على كلام حضرتك كده لو الكورولا بتركب كاوتش بريدجستون و عربيه تانيه نزلت بكوتش بريدجستون تكون بتقلد الكورولا !!!!!!!! اكيد لأ طبعاً
اما موضوع الجنط ال17 و ال16 فملوش علاقه بنوع التعليق المستخدم, يعنى نفس نوع التعليق موجود فى عربيات جنط13 و عربيات جنط18 بس الفرق فى قوة و ابعاد نظام التعليق و ليس نوعه.

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.

قديم 07-04-2010, 10:38 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_o_sakr مشاهدة المشاركة

[/indent][/indent]على فكره واضح ان حضرتك لسه مش فاهم المقصود بنظام التعليق مثله مثل الكورولا!!
انا ادى لحضرتك مثال: يعنى لما تكون كذا عربيه بيتستخدمو نظام تعليق ماكفرسون هو كده يكون بيقلدو بعض!!!!, على كلام حضرتك كده لو الكورولا بتركب كاوتش بريدجستون و عربيه تانيه نزلت بكوتش بريدجستون تكون بتقلد الكورولا !!!!!!!! اكيد لأ طبعاً
اما موضوع الجنط ال17 و ال16 فملوش علاقه بنوع التعليق المستخدم, يعنى نفس نوع التعليق موجود فى عربيات جنط13 و عربيات جنط18 بس الفرق فى قوة و ابعاد نظام التعليق و ليس نوعه.
موضوع التسارع عارف انها اخف من الانسر زيها زي الانترا بس منيول مجربتش الحقيقه
موضوع البور كلام جميل و تمام بس بعد ال120 عندي بيقفل بمعني كلمه بيقفل مش بيتقل و علي فكره انا لما بكون علي 120 بيكون الrbm 3 او 3.5 يعني مش عالي ولا حاجه
اما عن موضوع نظام التعليق حضرتك دخلت موضوع في موضوع تاني خالص يعني لما لانسر يكون فيها تطعيم ابانوس زي البي ام و المرسيدس يبقا هي بتقلدهم!!!!!!!
ولا لما الفسك و الانسر يستخدمو تكنولوجيا الcvt يبقا اقول سفك مقلده لانسر لان لانسر من2007 بالتكنولوجيلا دي اما فسك من2007 بس
لا طبعا يا مان انا مش بتكلم من هذا القبيل اصدي مثلا في السيارات الصيني يكتبو نظام التعليق مقطبس من شركه دودج العالميه ولا يقولو كنتها مكنت متسوبيشي مثلا دا بيقلل من قدر المركه مش بيعليها
اما لو تكنولوجيا مستخدمه بس مش نظام التعليق نفسه يبقا عادي و اعتقد الاخ swet موضحشي الفكره دي
اما عن موضوع الجنط كلام حضرتك اسف غلط 100% دا النظام التعليق هو اهم ركن في موضوع الجنط بعده المحرك
يعني انا لو معي لانسر 1.6 منيول ارمي فيها جنط 17 او 18 و مخفشي ما نا معايا موتور محترم اصلا!!!!!!!!!!
و ياريت يا مان تقول لي علي العربيات الي نفس العفشه و مركبه جنطات 13 او 18
يا مان ولله انا كنت مع صحبي الي معاه سيراتو اليوم وقفين في امانه الله لقيت مرسيدس e240 جت ركنت ببص لقتها جنط 16 اعد اشتم و كان هاين علي اقتله و احرق عربيته و اقول دا الe240 fجلاله قدرها حطه 16 يبقا انت يا ...... مركب 17 ليييييييييييييييه انا عاوز اعرفptmnlo123per172

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 07-04-2010, 11:36 PM
tamer elsayad tamer elsayad غير متواجد حالياً

tamer elsayad has a spectacular aura abouttamer elsayad has a spectacular aura abouttamer elsayad has a spectacular aura about

صديقى العزيز سوات

1- موضوع الشكل ده ازواق ثانيا حتى لو الشكل قبيح فيه ناس كتير ممكن تتغلضى على جمال الشكل فى سبيل جودة السيارة
2- مش عارف يعنى ايه بساطة فى التصنيع لاكن اعتقد ان البساطة افضل من التعقيد فى التصنيع
3-جودة قطع غيار اليابانى وجودة التصنيع = سعر مرتفع والعكس
4-كماليات الكورولا ال 1600 سى سى
باور اوبشن ( سنتر - زجاج- تكييف- مرايات- باور استيرينج ) + abs+ سنسور باركنج+ جنوط+ مرايات بتقفل مع السنتر وبتنزل لتحت مع الريفيرس علشان الركن + فتيس اتوماتيك اعتقد انها مش معدومه الامكانيات
5- قطع غيار اليابانى مفقودة !!!!!!!!!!! ( لاتعليق )
هوندا سيفيك

هى احدى موديلات شركة هوندا ثانى اكبر شركة لتصنيع السيارات اليابانية فى العالم
بدأت السيفيك من عام 1973 حتى الان يعنى 37 سنه تقريبا

ماذا عن الكيا سيراتو ؟؟
قديم 08-04-2010, 09:42 AM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer elsayad مشاهدة المشاركة

صديقى العزيز سوات

1- موضوع الشكل ده ازواق ثانيا حتى لو الشكل قبيح فيه ناس كتير ممكن تتغلضى على جمال الشكل فى سبيل جودة السيارة
2- مش عارف يعنى ايه بساطة فى التصنيع لاكن اعتقد ان البساطة افضل من التعقيد فى التصنيع
3-جودة قطع غيار اليابانى وجودة التصنيع = سعر مرتفع والعكس
4-كماليات الكورولا ال 1600 سى سى
باور اوبشن ( سنتر - زجاج- تكييف- مرايات- باور استيرينج ) + abs+ سنسور باركنج+ جنوط+ مرايات بتقفل مع السنتر وبتنزل لتحت مع الريفيرس علشان الركن + فتيس اتوماتيك اعتقد انها مش معدومه الامكانيات
5- قطع غيار اليابانى مفقودة !!!!!!!!!!! ( لاتعليق )
هوندا سيفيك

هى احدى موديلات شركة هوندا ثانى اكبر شركة لتصنيع السيارات اليابانية فى العالم
بدأت السيفيك من عام 1973 حتى الان يعنى 37 سنه تقريبا

ماذا عن الكيا سيراتو ؟؟
جامد يا مان
ptmnlo123per154ptmnlo123p er154ptmnlo123per154ptmnl o123per154

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ