العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 17-03-2010, 04:16 PM
swat
Guest

افتراضي رد: القصة الحقيقية وراء أنكسار مقصات كيا سيراتو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled al sharif مشاهدة المشاركة

يا نهار أبيض ياسوات شغلت المنتدي كله بقصة عن مقصات السيراتو ....ده انت خلتني اشك في السيراتو إللي معايا الله يسامحك ... مكنتش مصدق إنك بتعشق السيراتو كده ... بجد تستاهل حبك ليها ده .. ده انا من بكره هاأشتري كمان سيراتو إحتراما لحبك ليها ... يكونش العربية إللي معاك غير إللي معايا أنا برده معايا هاي لاين ... بس من كتر كلامك عن السيراتو أنا حاسس إني أنا راكب أودي ولا GTR 2010 ptmnlo123per1126
480
نحن العرب أي شيء مو بأيدنا بنفكر أنه أحسن من اللي معانا يعني الأودي شو بتفرق عن السيراتو لو التنين ماشيين بسرعة 120 وما دون هل الأودي راح تثبت بالأرض والسيراتو راح تنقلب صدقني مافي فرق بين أي سيارة رخيصة وأخرى غالية غير الثبات في السرعات العالية وطبعا نوعية المواد المصنوعة منها وهما سببان لا يستحقان دفع أضعاف سعر السيراتو
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg التوقيع.jpg‏ (47.4 كيلوبايت, المشاهدات 38)
قديم 17-03-2010, 04:37 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة swat مشاهدة المشاركة

كان ياما مكان فى قديم الزمان شاب فقير يوم من الأيام

ذهب لحضور حفله فى احدى القصور العالية

فرأى فتاه جميله أعجب بهاوأحبها

فذهب إليها وهى جالسه

وطلب منها أن تسمح له بأن يرقص معها
فرفضت إلا إذا أحضر لها ورده حمراء ؛
فقال لها: كيف أحضر لكِ وردهحمراء من هنا الأن؛
نحن فى فصل الخريف
ولا توجد زهور حمراء فىالحديقة أو فى البلدة ؛
فقالت له:
ليس لى شأن بهذا إن أردت أنتراقصنى أحضر لى ورده حمراء ؛
فخرج الشاب الفقير حزين جدا
فرآتهسيارة كيا سيراتو رائعة الشكل وقالت له:
ماذا بك أيها الشاب فقال لها:
أريدورده حمراء ؛
فقالت له: كيف لا توجد ورده حمراء فى البلده الأن ؛
فقال الشاب: إنى معجب جداً بفتاه وأريد
أن أحضر لها ما تطلبه منىولكن كيف؟
لا أدرى فقالت السيراتو : لا تحزن سوف أحاول
أن أجد لك وردهحمراء فى البلاد المجاورة
وأنطلقت السيراتو بسرعة 220 بعيداً جدًا حتى وصل
إلى بستان بهزهور كثيرة وأخذت تتطلع يميناً ويسارًا
ولم تجد آى زهره حمراء ووقفت على الأرضتبكى
فرأتها شجره بها بعض الزهور ؛
وقالت له: لماذا تبكى أيتها السيارة الجميلة؟
قالت أبحث عن ورده حمراء لصديقى ولا أجد منها أى شىء
قالت: نحن الأن فى فصل الخريف ولن تجدي
أى ورده حمراء فى البستان أو خارجه قال:
أعلم ولكني أحتاجها جدآ لإنى أحب هذا الشاب
ولا أريده أن يكون حزينا؛ فقالت:
أتريد الزهور فعلا مهما كان الثمن؛
فقط أريدها حتى أهديهاإليه؟
قالت: إسمعي ما أقوله لكِ وأفعله
أنطلقي من هذا الطريق الصخري الحاد مسافة 40 كم وستجدين قمة جبل أصعديها وستجدي أجمل وردة حمراء رأها أنسان ولكن أعلمي أن هذه الطريق الصخرية ستمزق جسدك
ففعلت السيراتو ماقالته لها الشجره فىالحال
وأنطلقت وأخذ الصخور تنغرز في بطنها بشده
حتى أنكسر المقصان الخلفيان لها لكنها وصلت للوردة وحملتها رغم جراحها وانطلقت عائدة للشاب والدماء والبانزين يشر منها بشدة
وصلت إلى الشاب فأعطته الورده الحمراء
ومن شده الفرحه لم يتذكرالشاب حتى أن يشكرها
على ما فعلته وطار الشاب إلى الفتاه حامل
الوردهالحمراء دون أن يتذكر السيراتو وعندما وصل للفتاة
قال لها: إليك الوردهالحمراء
أيتها الجميله هل لى الأن أن أرقص معكى؟
قالت له: فاتالأوان ياهذا !
فقد جاء الأغنى منك مالآ والذي يمتلك سيارة بي أم دبل يو وجاء بها،
خرج الشاب وسقطت الورده الحمراء
من يده لكى يدوس عليها الماره،
دون أن يتذكر ما فعلته السيراتو له!
وماتت السيراتو من شدة جراحها ومن يومها
يتذكر الناس المقصات الضعيفة والمتكسرة
للسيراتو
دون مراعاة للظروف التي أدت لذلك ومافعلته من تضحية في سبيل تحقيق أحلام أشخاص لم يقدروها وبخسوها حقها وقيمتها الغالية . ptmnlo123per144
قديم الزمان ؟؟؟؟ و سيراتو ؟؟؟؟ وبلد بحالها مفيهاش وردة حمرا غير على قمة جبل؟؟؟؟؟ والسيراتو بتخر دم على بنزين؟؟؟؟؟والسيراتو ماتت كمان ؟؟؟اومال اللى مالية الشوارع دى ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟واللى معاه بى ام لقى الورده جنب القصر لانه سبقه؟؟؟؟
حد فاهم حاجة معلش انا صعيدى وعلى ادى شوية اللى فاهم حاجة يشرح لى وانا هدعيله دعوة ولية ساعة الفجرية المغربية ده كان زمان
قديم 17-03-2010, 05:46 PM
swat
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

قديم الزمان ؟؟؟؟ و سيراتو ؟؟؟؟ وبلد بحالها مفيهاش وردة حمرا غير على قمة جبل؟؟؟؟؟ والسيراتو بتخر دم على بنزين؟؟؟؟؟والسيراتو ماتت كمان ؟؟؟اومال اللى مالية الشوارع دى ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟واللى معاه بى ام لقى الورده جنب القصر لانه سبقه؟؟؟؟
حد فاهم حاجة معلش انا صعيدى وعلى ادى شوية اللى فاهم حاجة يشرح لى وانا هدعيله دعوة ولية ساعة الفجرية المغربية ده كان زمان
وصلت ..... أنا كتير بحب الصعايدة على شان كده راح أشرحلك ببساطة وبدون تعقيد :
هذه قصة رمزية والرمزية نوع من أنواع القصص يعتمد على الأيحاءات والصور الفنية ويسقطها على الواقع بأسلوب حواري بين الأشياء جماد أو حيوان أو نبات أو أنسان وبالطبع هو لا يحترم قواعد الطبيعة حيث أن الكاتب بيده زمام الأمور ويسقط على الأشياء أي أفعال وصفات يريدها في سبيل أيصال فكرة معينة للقراء
وفكرتي هي أنا مقصات السيراتو لا تكسر بالسهولة التي يتصورها البعض يعني طول ما أنت بتمشي فيها بالشارع وبسرعة ليست خيالية لن تنكسر المقصات بينما لو بدك تمشي فيها في الجبال وفوق الصخور بيجوز ينخدشوا مقصات السيراتو .
أتمنى أكون قد شرحتلك صح ......................... . وما تنسى تدعيلي ساعة المغربية حين يغوص قرص الشمس الدامي في البحر .
ملاحظة الشمس ما بتغوص بس هذه كناية عن غياب الشمس خلف البحر
ملاحظة 2 الشمس ما بتدمى ومابيطلع منها دم بس هي كناية لتغير لون الشمس من الأصفر ألى الأحمر عند الغروب
ملاحظة 3 الشمس ما بتغيب ..... بس الأرض بتدور حول نفسها وحول الشمس وهذا الأمر يؤدي إلى أظلام نصف الكرة الأرضية عندما يقع في الجهة المعاكسة للشمس .
ملاحظة 4 الجهة مو يعني بتغازل الشمس وبتعاكسها بس يعني بتكون بالجهة المخالفة لها والجهة المخالفة مو قصدها تخالفها بس ......................... ................. ألخ
تحياتي لك شيل التاء وأقبل الباقي هدية ptmnlo123per122
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg بدون عنوان.JPG‏ (51.0 كيلوبايت, المشاهدات 35)
قديم 18-03-2010, 03:46 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

موضوع جمييييييييييل جداً بجد ومشاراكات وردود تدل على شخصية رائعة تستحق كل التقدير والاحترام
بس اكتر حاجة عجبانى هى لهجتك وكونك من بلدنا التانى سوريا اللى كل يوم اهلها بيثبتو حبهم وتقديرهم لمصر شعباً (بس) اكيد وصدقونا احنا كمان بنحبكم جداً ونتمنى ان العلاقات الرسمية تبقى افضل مما هى عليه الان بكتييييييييير

اهلاً بيك فى مصر موتورز ومنتحرمش من ابدعاتك ابداً

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 18-03-2010, 06:45 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة swat مشاهدة المشاركة

وصلت ..... أنا كتير بحب الصعايدة على شان كده راح أشرحلك ببساطة وبدون تعقيد :
هذه قصة رمزية والرمزية نوع من أنواع القصص يعتمد على الأيحاءات والصور الفنية ويسقطها على الواقع بأسلوب حواري بين الأشياء جماد أو حيوان أو نبات أو أنسان وبالطبع هو لا يحترم قواعد الطبيعة حيث أن الكاتب بيده زمام الأمور ويسقط على الأشياء أي أفعال وصفات يريدها في سبيل أيصال فكرة معينة للقراء
وفكرتي هي أنا مقصات السيراتو لا تكسر بالسهولة التي يتصورها البعض يعني طول ما أنت بتمشي فيها بالشارع وبسرعة ليست خيالية لن تنكسر المقصات بينما لو بدك تمشي فيها في الجبال وفوق الصخور بيجوز ينخدشوا مقصات السيراتو .
أتمنى أكون قد شرحتلك صح ......................... . وما تنسى تدعيلي ساعة المغربية حين يغوص قرص الشمس الدامي في البحر .
ملاحظة الشمس ما بتغوص بس هذه كناية عن غياب الشمس خلف البحر
ملاحظة 2 الشمس ما بتدمى ومابيطلع منها دم بس هي كناية لتغير لون الشمس من الأصفر ألى الأحمر عند الغروب
ملاحظة 3 الشمس ما بتغيب ..... بس الأرض بتدور حول نفسها وحول الشمس وهذا الأمر يؤدي إلى أظلام نصف الكرة الأرضية عندما يقع في الجهة المعاكسة للشمس .
ملاحظة 4 الجهة مو يعني بتغازل الشمس وبتعاكسها بس يعني بتكون بالجهة المخالفة لها والجهة المخالفة مو قصدها تخالفها بس ......................... ................. ألخ
تحياتي لك شيل التاء وأقبل الباقي هدية ptmnlo123per122
هههههههههههههه والله يااخى انا عارف موضوع الرمزية ده بس لازم يكون فيه تناسق بين الاحداث واشخاص الروايه نفسهم يعنى مينفعش اقول ان الملك خوفو ركب عربيته المرسيدس وراح على القصر بتاعه وبقى يتابع بناء الهرم من خلال قناة طيبة الفضائية مينفعش لان التركيبة ملخبطة الا لو كانت الكتابة من نوعية الكتابة الكوميدية او الساخرة اللى من ابرز كتابها القدامى محمود السعدنى والحاليين بلال فضل ويوسف معاطى فى مصر
وصدقنى انا صبرت على التركيبة الملخبطة دى علشان انت قريبى بس لان اصل عيلتنا من حوالى 500 سنة قبل ميهاجرو الى الصعيد كانو من سوريا و من حلب تحديدا
وبصراحة كده كان ممكن ارتكب كناية (جناية) هههههههههههه

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 18-03-2010 الساعة 07:45 AM