العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 15-03-2010, 03:53 PM
m e d o m e d o غير متواجد حالياً

m e d o is just really nicem e d o is just really nicem e d o is just really nicem e d o is just really nice
افتراضي رد: ما الفرق بين الخليجى والعادى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

مافيش نيوسيراتو بتتجمع فى مصـر ! ده أولا !

ثانيآ :- أنا أعلم تمامآ ان الجمرك فى الآردن ألعن من مصر !

يبقى حرام تدفع جمرك مرتين الا اذا كنت ح تجيبها استيراد بدون جمرك أردنى !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122
فعلا انا هجيبها بدون جمرك اردنى

هتوقف عليا بحوالى 103 الف جميع الكماليات

ومستنى معرفة سعر الجمرك من الاردن لمصر

انا سمعت انو هيطلع 37 الف جنية
بس مش عارف دا حقيقى ولا لا
قديم 15-03-2010, 03:54 PM

m e d o is just really nicem e d o is just really nicem e d o is just really nicem e d o is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

تمام اهلا بك وبالاردن انت لازم تتاكد السيارة اللى انت ناوى تشتريها من الاردن قادمة من احدى دول الخليج او قادمة مباشرة للاردن من بلد المنشا ؟ دة انت لازم تتأكد من الموزع او الوكيل او المصدر اللى انت ناوى تجيب من عنده السيارة !؟ انا نزلت فى المنتدى العام دلوقتى ممكن تطلع علية بعض اللمحات عن ابرز مواصفات القياسية للسيارات الخليجية ولك منى فائق الشكر والاحترام ودمتم
شكرا جدا لاهتمام حضرتك يا استاذ luckyman

قديم 15-03-2010, 03:55 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

Dr. Bolbolan
سلام الله عليكم ورحمتة وبركاتة على حد علمى لما انا كنت فى الاردن لكن دة كزان قبل فترة زمنية طويله مضت الاجانب فى الاردن من حقهم تملك او شراء سيارات من غير جمرك حتى لو اشتراها من الوكيل نفسة زيرو بياخدها من غير القيمة المضافة للرسوم الجمركية بس لما يجى يبعها وهو فى الاردن لازم تتباع لاجنبى تانى او لاى مواطن اردنى بس لازم يكون متمعه بشروط معينة مثلا موظف فى الاستخبارات الخ
ولك منى فائق الشكر والاحترام ودمتم
قديم 15-03-2010, 03:58 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

الاستاذ medo خلى باللك حضرتك لازم تكون الماللك الاول للسيارة وتجيب من المرور فى الاردن ما يفيد ذلك علشان تقدر تدخل بها مصر وتتجمرك ولكز عن كزل سنة استخدام بالاردن خصم وتحياتى وشكرا جزيلا
قديم 15-03-2010, 03:58 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

Dr. Bolbolan
سلام الله عليكم ورحمتة وبركاتة على حد علمى لما انا كنت فى الاردن لكن دة كزان قبل فترة زمنية طويله مضت الاجانب فى الاردن من حقهم تملك او شراء سيارات من غير جمرك حتى لو اشتراها من الوكيل نفسة زيرو بياخدها من غير القيمة المضافة للرسوم الجمركية بس لما يجى يبعها وهو فى الاردن لازم تتباع لاجنبى تانى او لاى مواطن اردنى بس لازم يكون متمعه بشروط معينة مثلا موظف فى الاستخبارات الخ
ولك منى فائق الشكر والاحترام ودمتم
كلام حضرتك صح اصل انا دبلوماسى فى السفارة هناك

وليا الحق انى اشترىها بدون جمرك لكن لازم ادفع جمركها فى مصر