العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Corolla

Corolla toyota corolla تويوتا كورولا

قديم 17-03-2010, 09:21 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الى ملوك الكورولا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer elsayad مشاهدة المشاركة

الكورولا من 93 الى موديل 1999 بينزل منها ماتورين انجكشن وكربيراتير
انا معايا كورولا 1993 1600 سى سى هاتشباك انجكشن اتوماتيك بصراحة ادائها رائع والتسارع بتاعها ممتاز
واخويا معاه كورولا 1998 عيون هاتشباك 1800 سى سى ماشاء الله عليها برضه كويس بس ثبات عربيتى احسن ال 93 احسن بكتر طبعا انا من ديه لديى على طول وملحوظه معظم العفشة تقريبا متشابهة حتى الماتور واحد بالضبط بس ماتوره يختلف عن ماتورى فقط فى شكل فلتر الهواء
تموووووووور
ايه النووووووووور دا
ازيك يا باشا
طبعا محدش حيفهم معني الجملتين دول غيرك
بص يا سيدي انا بصراحه بحب موديل 93 عن 98 علشان الشكل فقط
انما كثبات و صلابه فموديل ال 98 اقوي فعلا

حـازم خـضـر

قديم 17-03-2010, 09:54 PM
الصورة الرمزية xahmedfaragx
xahmedfaragx xahmedfaragx غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مراقب حسابات
هواياتي: كرةالقدم

xahmedfaragx is a glorious beacon of lightxahmedfaragx is a glorious beacon of lightxahmedfaragx is a glorious beacon of lightxahmedfaragx is a glorious beacon of lightxahmedfaragx is a glorious beacon of lightxahmedfaragx is a glorious beacon of light

انا معايا كرولا عيون اتوماتيك من تلات سنين ومشاء الله ماعملتيش فيا دقات نقص ابدا بالرغم انى باسافر بيها كتيير وبصراحه عيبها الوحيد ضيق الصالون شويه يعنى مش سيارة عائليه بس هى عربيه غير مزعجه يعنى لاتسمع فيها تخبيط ولا صوت عافشه ولا اصوات فى المطبات وكفايه انها يابانى اصلى
قديم 17-03-2010, 10:06 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

على فكرة علشان تكون مقتنع الاجيال الثلاثة اللى تبدا من 1988 الى 1998 تقريبا نفس الشاسية مع تقويتة وزيادة صلابتة انما لو ركزن على السقف وشكل الاجناب من غير الرفارف والاكصدامات وبعض درفله شكل الابواب هى هى نفس العربية وقاعدة العجلات حتى المحرك هو هو نفس البلوك بتاع الاسطونات لكن تم تعديل فى راسة والمنظومات المغذية له من تبريد الى عادم الى سحب الى وقود الى كهرباء لكن كل اللى اقصدة الاساس هو هو ودة اسلوب بعتمد فى معظم موديلات السيارات خصوصا الاجيال السابقة ولكم منى فائق الشكر والاحترام ودمتم بود اعزائى القائمين ورواد منتدى مصر موتورز
قديم 17-03-2010, 10:15 PM
الصورة الرمزية xahmedfaragx
xahmedfaragx xahmedfaragx غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مراقب حسابات
هواياتي: كرةالقدم

xahmedfaragx is a glorious beacon of lightxahmedfaragx is a glorious beacon of lightxahmedfaragx is a glorious beacon of lightxahmedfaragx is a glorious beacon of lightxahmedfaragx is a glorious beacon of lightxahmedfaragx is a glorious beacon of light

وعلى فكرة من مييزاتها انها لاتسخن ابدا مع استخدام التكييف حتى لو فيه اشارات مرور كتيره والعزل فيها مالوش حل وخامات التابلوه والفرش جيده جدا والفتيس الاوتاماتيك يعمل دائما بكفائه