العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

قديم 06-05-2012, 03:44 AM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future
افتراضي رد: ايه رأيكوا فى شركة وثاق؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد عدوي مشاهدة المشاركة

طبيعي يا افندم ان وثاق متوسطة لا تأتى الى جانب قناة السويس او مصر للتامين
وانا قلت ذلك في ردى
اما بخصوص موضوع البنوك فانا ذكرته ولكن اعتقد انك لا تعرف ان كان يوجد18 بنك لا يتعامل مع وثاق كتأمين اما الان فالبنوك التى لا تتعامل مع وثاق لا تتعدى 6 بنوك
وايضا ذكرت ذلك
اما بخصوص فروق الاسعار فلاحظ فرق السعر بين قناة السويس ومصر للتامين فالاولى بدون تحمل 4% والثانية 3.5% اما وثاق 3.00% وهذا الاسعار صافى
اي ان النسبة في الاختلاف واحدة بين الثلاث شركات وانا اتحدث عن وثاق عن تجربة كثيرة وليست قليلة
وبالنسبة للتامين فانا عندما يسالنى عميل عن شركة تامين تكون قوية فانا اقول قناة السويس اما عندما يسالنى عن شركة سعرها منخفض وخدماتها معقولة فانا اذكر له قناة السويس
واعلم ان اختلاف الاسعار هو الذى يحدث سوق منافسة فاذا كانت كل الشركات بسعر واحد فلن تجد ما يميز شركة عن شركة فالاقوى سعرها اغلى والمضمونة سعرها متوسط اما المتوسطة فسعرها قليل
وهذا هو مجال السوق
وكما قلت فانا وسيط حر ولست منتجا في شكرة بعينها
وابحث عن خدمات العميل واكثر ما يريحه
وتشرفت بمعرفتك والرد عليك كما تشرفت اكثر بالتعليق عن ردى
شكرا لك
احمد عدوي
احترامى ليك بس النسبه التى تاخدها وثاق الان لا تناسب حجم الخسائر و هذا مؤشر خطر و كلنا نعرف ان انخفاض السعر ياتى على مستوى التعويض و الخدمه و انا اتكلم عن تجربه ايضا مع شركات التامين فى مصر كلها

اما عن فرق السعر بين مصر للتامين و قناه السويس ليس للتنافس لكن عن ارقام و احصائيات و السعر فى مصر للتامين هايزيد لان هذا حتمى لان حضرتك عارف ان خلاص اعاده التامين انتهت يعنى ميزه السعر هاتروح خلاص

عموما اتمنى عوده وثاق الى السوق بواقعيه ولا تضر بسوق التامين كما فعلت مثيلاتها من الشركات لان ده السوق الى انا و انت و غيرنا بيشتغل فيه و مش مستحمل ضربه اخرى

و تشرفت بيك

عمرو احمد
01003388954
قديم 08-05-2012, 01:18 AM
mishoalex mishoalex غير متواجد حالياً

mishoalex is a jewel in the roughmishoalex is a jewel in the roughmishoalex is a jewel in the roughmishoalex is a jewel in the rough

استاذ احمد طبعا رئيك ده علي راسي من فوق و انا مش منتج تبع شركهمعينه انا شغال مع جميع شركات التامين و الكلام الي انا قلتع ده عن تجربه عملاء لدي
هوفعلا وثاق اقل سعر موجود في السوق المصري كله ولكن هل تستطيع انها توفي بجميع التعويضات مثل شركات اخري علي سبيل المثال
تشارتس التعويض بعد5 ايام
رويال بعد15 يوم
قناه السويس و مصر للتامين من 10 الي 15 يوم
نايل تكافل و اميج من 10 الي 15 يوم
و قيس علي ذلك باقي التعويضات في جميع مجالات التامين المختلف مثل السطو و الحريق و النقل البريو البحري و الحوادث الشخصيه و غيرها

لما عميل يخلص جميع اوراقه في شركه المصريه للتامين التكافلي ويتاخر الشيك لفتره من 3 الي 4 شهور و بعد كل هذه الفتره الشيك يوصل ويوجد فيه خطاء باسم العميل و يتعدل بعد شهر او شهر ونصف و يخلص بزعيق و قله ادب و صوت عالي
و من داخل الشركه المصريه للتامين التكافلي احدي المسؤلين في احدي الفروع يقول ان الشركه اتحسنت كتير و التعويض بيخلص في حوالي شهر
يبقي ما راي حضرتك بقي
انت في السوق و عارف الفرق بين الشركات و انا ماليش مصلحه اني انحاذ لشركه بعينها مع العلم ان الاولويه عندي لشركه تشارتس ولكن مصلحه العميل عندي اولا و اخيرا
ولو عميل فضل شركه وثاق مثلا بكون صادق معاه من اول يوممن ناحيه خدمات الشركه و التعويضات بتاعتها و بصارحه بانها شركه ضعيفه نسبيا من ناحيه التعويض .

Ayman Elnaggar

Insurance Consultant

Mob : 0111 013 9399

ayman.elnaggar@hotmail.co m
قديم 08-05-2012, 04:33 AM

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mishoalex مشاهدة المشاركة

استاذ احمد طبعا رئيك ده علي راسي من فوق و انا مش منتج تبع شركهمعينه انا شغال مع جميع شركات التامين و الكلام الي انا قلتع ده عن تجربه عملاء لدي
هوفعلا وثاق اقل سعر موجود في السوق المصري كله ولكن هل تستطيع انها توفي بجميع التعويضات مثل شركات اخري علي سبيل المثال
تشارتس التعويض بعد5 ايام
رويال بعد15 يوم
قناه السويس و مصر للتامين من 10 الي 15 يوم
نايل تكافل و اميج من 10 الي 15 يوم
و قيس علي ذلك باقي التعويضات في جميع مجالات التامين المختلف مثل السطو و الحريق و النقل البريو البحري و الحوادث الشخصيه و غيرها

لما عميل يخلص جميع اوراقه في شركه المصريه للتامين التكافلي ويتاخر الشيك لفتره من 3 الي 4 شهور و بعد كل هذه الفتره الشيك يوصل ويوجد فيه خطاء باسم العميل و يتعدل بعد شهر او شهر ونصف و يخلص بزعيق و قله ادب و صوت عالي
و من داخل الشركه المصريه للتامين التكافلي احدي المسؤلين في احدي الفروع يقول ان الشركه اتحسنت كتير و التعويض بيخلص في حوالي شهر
يبقي ما راي حضرتك بقي
انت في السوق و عارف الفرق بين الشركات و انا ماليش مصلحه اني انحاذ لشركه بعينها مع العلم ان الاولويه عندي لشركه تشارتس ولكن مصلحه العميل عندي اولا و اخيرا
ولو عميل فضل شركه وثاق مثلا بكون صادق معاه من اول يوممن ناحيه خدمات الشركه و التعويضات بتاعتها و بصارحه بانها شركه ضعيفه نسبيا من ناحيه التعويض .
السلام عليكم زميلى العزيز هوة ده الكلام المظبوط و لان العميل بيوضع ثقته فى مستشار التامين لابد من الامانه فى النصيحه لان كلنا بنشتغل مع جميع الشركات اعرف الاول هدف العميل من الوثيقه لان التامين من اخطر الخدمات لان هدفها الحفاظ على المال الخاص للعميل و تحياتى لك

عمرو احمد
01003388954
قديم 09-05-2012, 07:50 PM
mishoalex mishoalex غير متواجد حالياً

mishoalex is a jewel in the roughmishoalex is a jewel in the roughmishoalex is a jewel in the roughmishoalex is a jewel in the rough
Smile رد: ايه رأيكوا فى شركة وثاق؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامين سيارات مشاهدة المشاركة

السلام عليكم زميلى العزيز هوة ده الكلام المظبوط و لان العميل بيوضع ثقته فى مستشار التامين لابد من الامانه فى النصيحه لان كلنا بنشتغل مع جميع الشركات اعرف الاول هدف العميل من الوثيقه لان التامين من اخطر الخدمات لان هدفها الحفاظ على المال الخاص للعميل و تحياتى لك
استاذ عمرو شكرا علي مرورك الكريم و علي نشاطك الملحوظ في المنتدي
شغله وسيط التامين لازم اولا و اخيرا الامانه لان نحن الوسطاء الذين يعطون صوره للعميل عن الشكره و في الاخر العميللايقول ان فلان مش كويس لكنه بيقول الشركه مش كويسه و نصابه و دي سب بسوئ سمعه الشركات في السوق

Ayman Elnaggar

Insurance Consultant

Mob : 0111 013 9399

ayman.elnaggar@hotmail.co m
قديم 10-05-2012, 12:10 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mishoalex مشاهدة المشاركة

استاذ عمرو شكرا علي مرورك الكريم و علي نشاطك الملحوظ في المنتدي
شغله وسيط التامين لازم اولا و اخيرا الامانه لان نحن الوسطاء الذين يعطون صوره للعميل عن الشكره و في الاخر العميللايقول ان فلان مش كويس لكنه بيقول الشركه مش كويسه و نصابه و دي سب بسوئ سمعه الشركات في السوق
السلام عليكم استاذ ايمن تحياتى ليك كلامك مظبوط ماحدش يقدر يسرق حد احنا كنا بنتكلم عن مؤشرات فقط

عمرو احمد
01003388954

الكلمات الدليلية
التأمين, حادث سيارة, سيارة