العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 18-07-2012, 04:42 PM
Ayman_Nazeih Ayman_Nazeih غير متواجد حالياً

Ayman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of light
افتراضي رد: سعر النترا 2007 بالمواصفات دي يكون كم؟

السلام عليكم ورحمة الله
يا استاذ هيثم عربيتك ماشاء الله حسب كلامك حالتها حلوه جداً
وهى اسعار العربيات اليومين دول مبالغ فيها جداً .
عموماً انا لسة شايف عربية النترا من حوالى شهر وكانت موديل 2008 كاملة اوتوماتيك وفتحة سقف وكان صاحبها طالب 72000ج وقالى ان جاله فيها من تاجر 69000ج بس هو مارضيش يعنى كان ممكن تخلص على 70000ج بس انا بصراحة معجبتنيش العربية يعنى حالتها كانت جيده فقط مش ممتازة زى حالة عربيتك.
واحد من اعز اصدقائى كان عنده واحده النترا مو اخر 2009 وعامله 9000ك فابريقة تماماً وباعها فى 2010 بـ 89000ج وكان عارضها عليا بس انا كنت عايش بره ومش محتاجها.
وكمان الاقبال على الالنترا الشكل الجديد 2012 كبيير جداً وبدورة اضعف سعر الشكل القديم قليلاً لدرجة إن الزيرو بتاع 2011 الشكل القديم كان بيتباع تصفيه فى بعض المعارض من 100 الى 105 الف جنية.كده بقى ممكن تقدر تعمل حسبة بسيطة تسعر بيها عربيتك على حسب تغيرات سعر السوق وموديل السنة كالتالى:- موديل 2011 بـ 100000 وتخصم مبلغ 5000 ج عن كل سنه لغاية موديل 2007 يعنى اجمالى الخصم 25000ج .وبكده يبقى سعر عربيتك طبقاً للحسبة المنطقية 75000ج وطبعاً اختك هيبقى لها سعر تانى.
وربنا يوفقك للى فيه صالح لك.
تقبل مرورى وتحياتى

"وفى السماء رزقكم وما توعدون"
قديم 18-07-2012, 04:58 PM
haythamghareeb haythamghareeb غير متواجد حالياً
من انا؟: سواح
التخصص العملى: مدرس
هواياتي: الكمبيوتر و الموبايلات و السيارات

haythamghareeb is on a distinguished road

أشكرك على التوضيح............ شكلي أتسرعت و لخبطت مع أختي و جوزها شوية..............يعني لو قلنا عربيتي وكالة بس موديل 2007 مش حتجيب غير 75؟ صح؟ أروح أحاول أصلح اللي انا عملته........
قديم 18-07-2012, 05:37 PM
الصورة الرمزية goudai
goudai goudai غير متواجد حالياً

goudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond repute

انا رايى طالما هتبيع لاختك او لصاحبك مش هتفرق شوية زيادة او نقص طالما ان مفيش اجحاف
قديم 18-07-2012, 05:46 PM
الصورة الرمزية eslammarouf
eslammarouf eslammarouf غير متواجد حالياً
من انا؟: اسلام معروف
التخصص العملى: محاسب اول
هواياتي: السيارات وكرة السلة

eslammarouf is just really niceeslammarouf is just really niceeslammarouf is just really niceeslammarouf is just really nice

ياريت الاتصال بى ضرورى وان شاء الله يحصل تنفيذ
01224509331
قديم 18-07-2012, 06:38 PM
haythamghareeb haythamghareeb غير متواجد حالياً
من انا؟: سواح
التخصص العملى: مدرس
هواياتي: الكمبيوتر و الموبايلات و السيارات

haythamghareeb is on a distinguished road

شكرا لكل من ساهم. مش حقدر أرد تاني لأن عندي طيارة كمان ساعتين. حد يأمر بشيء من أمريكا؟ رمضان كريم عليكم جميعا.

الكلمات الدليلية
النترا 2007